Karakterer er bare ikke så nemme - de er subjektive og relative
Da jeg sad som studievejleder på Filosofi, der fik vi en del spanske studerende på hvad der svarer til deres sidste år i en master (ikke kandidat) og de kom alle med topkarakterer, og de kunne ikke følge med vores studerende på bachelorniveau. Jo de kunne måske namedroppe lidt mere, men de kunne slet ikke følge med når der skulle perspektiveres, når der blev stillet krav til at bruge filosofien, når det gik fra færdigheder til kompetencer.
Ikke fordi jeg ikke tror I finder de absolut bedste kandidater til arbejdet da I jo har en stor viden om netop jeres felt. Men kigger man kun på karakterer og glemmer de er relative og delvist subjektive så kan man overse guld.
Jeg synes egt., at jeg skriver, at karaktererne er ET vigtigt kriterium ikke det eneste.
Jeg er ikke HR ekspert, har blot assisteret i udvælgelsen af kandidater.
Jeg spurgte faktisk selv ind til det og man er kommet frem til, at dem, der havde et snit på minimum 8 også var dem, det bedst kunne betale sig at ansætte.
Når det er sagt, var der flere kandidater med absolut topkarakterer, som blev valgt fra, fordi de ikke havde lavet andet end deres studium og f.eks. stadig boede hjemme.
Anmeld
Citér