Vi kan ikke blive enige!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2014

Louise H.

Her er det mit mellemnavn og fars efternavn.

synes godt han kunne give sig. Enten på efternavn ellers må han sgu droppe nogle af de mellemnavne så du også kan få et navn med

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2014

Sprit25

Anonym skriver:

Kære piger! 

Jeg har brug for at vide om jeg er helt urimelig. 

Inden jeg fortæller dilemmaet, vil jeg lige indskyde at forholdet i mellem min kæreste og jeg er skrantende. Vi lever på lånt tid, og ærligt, tror jeg det kun er spørgsmål om få måneder før jeg går. - Jeg skal lige have modet.

Vi blev forældre for en måneds tid siden, og i den forbindelse skal vi jo blive enige om navnet.

Fornavnet har været på plads længe. 

Mellemnavnet ønskede min kæreste skulle være hans afdøde farfars navn. - Fint for mig.

Mellemnavn ønskede min kæreste at bruge sit og resten af familiens. - Fint for mig.

men så knækker filmen for mig! Han vil også have, at vores søn skal have hans efternavn.

det synes jeg ikke er fair! Vi har begge to helt almindelige -sen efternavne, men nu har han fået sin

vilje med to mellemnavne. 

Burde jeg så ikke have det sidste ord omkring efternavnet?

det er virkelig vigtigt for mig, at mit barn og jeg har samme efternavn.. 

Særligt situationen taget i betragtning, at min kæreste og jeg tydeligvis ikke holder. 

What to do 

Først: jeg er ked af at høre dig og din kæreste er ved at gå fra hinanden jeg ved godt at du ikke søger råd om dette men kunne du overveje parterapi bare for at give det en chance også for jeres barns skyld? 

For det andet: har du fremlagt at du synes det er lidt "unfair" at barnet kun får tilknytning til ham? Personligt er det bare navne for mig og jeg bruger mit mellemnavn da det er mere specielt fremfor min mor, far og bror der bruger et helt almindeligt sen navn. Derfor er de stadig min familie<3

Anmeld

17. november 2014

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Først: jeg er ked af at høre dig og din kæreste er ved at gå fra hinanden jeg ved godt at du ikke søger råd om dette men kunne du overveje parterapi bare for at give det en chance også for jeres barns skyld? 

For det andet: har du fremlagt at du synes det er lidt "unfair" at barnet kun får tilknytning til ham? Personligt er det bare navne for mig og jeg bruger mit mellemnavn da det er mere specielt fremfor min mor, far og bror der bruger et helt almindeligt sen navn. Derfor er de stadig min familie<3

Ja, jeg har foreslået det, men jeg taler vist for døve ører.

jeg har sagt at det er uretfærdigt, men han er helt ærligt ligeglad.

Anmeld

17. november 2014

Anonym trådstarter

Louise-Nicki-buddi skriver:

Hvorfor ikke bare begge jeres efternavne 

Det ene vil jo stadig fungere som mellemnavn og det andet som efternavn.

og så synes jeg det er lidt mærkeligt at hedde f.eks Daniel Hansen Jensen.

Anmeld

17. november 2014

Nystart

Anonym skriver:

det er der mange der hedder....

altså et alm navn og så 2 efternavne....

men jeg synes da at du skal meddele ham at du ikke skriver under medmindre han ser ud over egen næse, for så kan barnet slet ikke navngives eller døbes hvis i har fælle forældre myndighed...

og siger du først ja, til efternavne som han vil ha det.. SKAL han skrive under hvis du vil ændre det engang og ha dit eget med... og det lyder ikke til han lyster det....

Anmeld

17. november 2014

Ciss

Min grundholdning er, at det bedste er, hvis der er navn fra begge sider af slægten. Der bliver en slags ligestilling imellem de to sider, og barnet har en synlig tilhørighed til begge slægter.

Jeg var selv meget ked af, at jeg ikke havde noget navn fra min mors slægt, da jeg var mindre, og jeg har brugt princippet i forhold til mine børns navne. Det var vigtig for min X-mand, at børnene fik hans efternavn. Jeg har et mellemnavn som betyder meget for mig, så da fik børnene samme mellemnavn. Deres far var ikke begejstret men måtte faktisk gå med til det. I dag hvor han er X er jeg endnu mere glad for, at det blev som det blev.

Til at begynde med var det lidt mærkeligt ikke at have samme efternavn som børnene - men jeg er deres mor uanset, hvad de hedder, og det overskygger heldigvis det upraktiske ved ikke at have samme efternavn.

Jeg synes, det er ganske rimeligt, at du gerne vil have et navn fælles med dine børn og videreført et navn også fra din slægt. Har du eller noen i din nære slægt et brugbart mellemnavn? Hvis ja kan du jo give ham et ultimatum: Enten får han gennemslag for sine mellemnavne, men da bliver det dit efternavn, eller også får barnet dit mellemnavn/slægtsnavn og hans efternavn. Så må han jo vælge, hvad som er vigtigst for ham.

Lykke til!

Det kan være virkelig hårdt at blive enige om navn til børnene, for der er så sørens mange følelser med i spillet.

Anmeld

17. november 2014

Sprit25

Anonym skriver:

Helt enig. Jeg har 2 sen navne og bruger kun det ene da det andet virker fjollet for mig 

men åh Gud han lyder godt nok som om han har opgivet øv og æv

Anmeld

17. november 2014

M (:

Anonym skriver:

Kære piger! 

Inden jeg fortæller dilemmaet, vil jeg lige indskyde at forholdet i mellem min kæreste og jeg er skrantende. Vi lever på lånt tid, og ærligt, tror jeg det kun er spørgsmål om få måneder før jeg går. - Jeg skal lige have modet.

Vi blev forældre for en måneds tid siden, og i den forbindelse skal vi jo blive enige om navnet.

Mellemnavnet ønskede min kæreste skulle være hans afdøde farfars navn. - Fint for mig.

Mellemnavn ønskede min kæreste at bruge sit og resten af familiens. - Fint for mig.

men så knækker filmen for mig! Han vil også have, at vores søn skal have hans efternavn.

det synes jeg ikke er fair! Vi har begge to helt almindelige -sen efternavne, men nu har han fået sin

Særligt situationen taget i betragtning, at min kæreste og jeg tydeligvis ikke holder. 

What to do 

Jeg synes det er et helt fair kompromis. Vi har lavet samme kompromis herhjemme bare med omvendt fortegn. Min kæreste har "kun" et fornavn og et alm -sen efternavn, hvor jeg har et sjældent mellemnavn (kun brugt i min familie) og et andet alm -sen efternavn. Derfor hedder vores søn fornavn mit mellemnavn min kærestes efternavn (og det er den kombination vi alle tre skal hedde, hvis min kæreste og jeg en gang skal giftes). Synes kun det er fair at børnene får noget fra begge sine forældre. 

Anmeld

17. november 2014

2babygirls

Anonym skriver:

Kære piger! 

What to do 

Jeg ville stå fast på at barnet skulle hedde det samme som dig.

ville blive så ærgerligt hvis jeg ikke var sammen med faderen mere og børnene ikke hed det samme som mig.

kan jo se på mine to søstre hvor børnene hedder faderens efternavn.

Anmeld

17. november 2014

Pigent

Jeg synes også jeres barn skal have noget fra dig og det vil blive dit efternavn. Få familien både din og hans til hjælpe med at forklare ham at barnet skal have noget fra jer begge  Held og lykke.. Jeg ville kæmpe og blive ved med at kæmpe hvis det var mig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.