Min grundholdning er, at det bedste er, hvis der er navn fra begge sider af slægten. Der bliver en slags ligestilling imellem de to sider, og barnet har en synlig tilhørighed til begge slægter.
Jeg var selv meget ked af, at jeg ikke havde noget navn fra min mors slægt, da jeg var mindre, og jeg har brugt princippet i forhold til mine børns navne. Det var vigtig for min X-mand, at børnene fik hans efternavn. Jeg har et mellemnavn som betyder meget for mig, så da fik børnene samme mellemnavn. Deres far var ikke begejstret men måtte faktisk gå med til det. I dag hvor han er X er jeg endnu mere glad for, at det blev som det blev.
Til at begynde med var det lidt mærkeligt ikke at have samme efternavn som børnene - men jeg er deres mor uanset, hvad de hedder, og det overskygger heldigvis det upraktiske ved ikke at have samme efternavn.
Jeg synes, det er ganske rimeligt, at du gerne vil have et navn fælles med dine børn og videreført et navn også fra din slægt. Har du eller noen i din nære slægt et brugbart mellemnavn? Hvis ja kan du jo give ham et ultimatum: Enten får han gennemslag for sine mellemnavne, men da bliver det dit efternavn, eller også får barnet dit mellemnavn/slægtsnavn og hans efternavn. Så må han jo vælge, hvad som er vigtigst for ham.
Lykke til!
Det kan være virkelig hårdt at blive enige om navn til børnene, for der er så sørens mange følelser med i spillet.
Anmeld