Sove alene - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2014

Sprit25

Min datter var knap 4 mdr. Min kæreste kommer sent hjem fra arbejde så han vækkede hende altid når han kom hjem. Det var så skønt at få soveværelset igen! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2014

lineog4

Dina sov sammen med os til hun var 2 år og 4 mnd, så fik vi ny lejlighed med plads til eget værelse, men de var så klods op af hinanden med åben dør. Hun er 11 nu og kan sagtens komme ind til os om natten.

Vi flyttede ud af Liams værelse da han var knapt et år, men hans seng havde stået langt fra os, da han havde det bedst med sit eget rum.

Linus flyttede ind til storebror da han var 1 1/2 tror jeg, og han kommer også stadig listende mange nætter og er 4...

Anmeld

2. november 2014

tarkoflen

Thea er 18 måneder og sover stadig hos os vi forstyrrer ikke hinanden og synes bare det er så hyggeligt at hun vågner om morgenen og siger Hej mor og far. 

Du skal lade barnet sove hos jer så længe det fungerer for jer og l har det godt med det. Glem hvad andre har af holdning, det er jeres barn og jeres regler 

Anmeld

2. november 2014

StudPsyk

Anonym skriver:

Jeg er lidt nysgerrig om hvornår jeres børn sov alene uden jer første gang?

Jeg får nemlig konstant at vide, at det er BEDST at barnet sover på sit eget værelse så HURTIGST muligt.....

Og der bliver også set ned på, hvis man "venter" med at barnet er mere end 4 måneder........

Jeg er selv overbevist om, at det skal være i barnets tempo, og man ikke kan sætte et facit op, men gud, hvor er jeg TRÆT af at høre og blive set ned på, hvis barnet sover hos en....!!!!

Beklager hvis dette allerede er skrevet, jeg har ikke læst hele tråden.

Det er en kulturel ting det her med, at de skal sove alene så tidligt som muligt. Her i vesten er vi så fokuseret på at vores børn skal være selvstændige individer, og helst så tidligt som muligt!

Evolutionært set har det aldrig været meningen at små babyer skal sove alene, det var for farligt, så naturen har ikke skabt os sådan. Dertil kommer de studier der viser, at i asiatiske kulturer, hvor det er normen at samsove, og det at barnet sover selv er ilde set, der har børnene en stærkere tilknytning, sover bedre og forældrene har færre problemer med natlige opvågninger og manglende nattesøvn. Tankevækkende, ikke?

Derfor er jeg også total modstander af bare at smide barnet ud af soveværelset og/eller dobbeltsengen, fordi kulturen dikterer det. Synes helt klart man skal lytte til sit barn!

Men den går begge veje. Så har man et barn, der ikke trives med samsovning, så skal man selvfølgelig ikke gøre det. Herhjemme har vi James på 1,5, som ret tidligt sov af h... til i samme rum som os. Sådan er han også nu: Han kan kun sove alene, nægter samsovning, og falder også kun i søvn hvis vi ikke er i rummet.

Rose på 3 sover til gengæld stadig mellem os i dobbeltsengen hver nat, for det har hun behov for.

Så: Lyt til dit barn, stol på dig selv! 

Anmeld

2. november 2014

Mother-love

Isabella har altid sovet i hendes egen seng. Altså hun sov i liften i tremmesengen ved siden af min seng fra dag 1. Og da hun voksede ud af liften blev hun puttet i tremmesengen stadig ved siden af min seng. Hun kom på eget værelse da hun var ca 6 mdr

Anmeld

2. november 2014

Mama85

Anonym skriver:

Jeg får nemlig konstant at vide, at det er BEDST at barnet sover på sit eget værelse så HURTIGST muligt.....

Og der bliver også set ned på, hvis man "venter" med at barnet er mere end 4 måneder........

Jeg er selv overbevist om, at det skal være i barnets tempo, og man ikke kan sætte et facit op, men gud, hvor er jeg TRÆT af at høre og blive set ned på, hvis barnet sover hos en....!!!!

4 måneder er jo ingen alder mht. At skulle sove i eget værelse, så her ville undre mig mere hvis du havde travlt med at sparke baby ud af soveværelset.. tumling er 14 måneder og sover med os.. Det regner vi lillesøster på 5 uger også kommer til 

Anmeld

2. november 2014

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

min søn var 3 år før han fik eget værelse og egen seng, indtil da sov han i vores seng og det fungerede fantastisk.

kunne ikke lide tanken om at han skulle ligge alene, på eget værelse og da det fungerede rigtig fint så vi ingen grund til at ændre på det. 

Nu han 3 år og 5 måneder og han elsker sit værelse og har ingen problemer med at blive puttet i egen seng, det tager 5-10 min så sover han. 

Han er efter han er kommet på eget værelse begyndt at vågne tidligt om morgenen og hvis han vågner før kl 6 om morgenen kommer han ind til os hvor han så lige tager en time til halvanden mere.

men det vigtigt at gøre det der passer bedst for barnet og forældrene, det er et jeg tror på, der er ikke to børn der er ens og ikke to forældre par der har det ens.

read the baby, NOT the books

Anmeld

2. november 2014

Trekløver(:

Nystart skriver:

Her hedder det max 3 måneder 

Det var godt nok tidligt. Hvordan kan det være at i har sat en alder, der hedder blot 3 måneder? 

Anmeld

3. november 2014

Nystart

M_V skriver:

Det var godt nok tidligt. Hvordan kan det være at i har sat en alder, der hedder blot 3 måneder? 

Min datter havde den alder.....

Og vi sover bare alle bedre i hvert vores rum, så målet er det samme med lillebror når han kommer....

Og går det ikke må jeg ind til ham på en madras....

Anmeld

3. november 2014

Rockertand

Anonym skriver:

Vi har sovet i samme rum i ca. 5 år (3 børn), det har fungeret upåklageligt, men vi kan godt mærke, at vi er ved at være klar til vores værelser, så det er lige om lidt, vi flytter, og vi er lidt spændte på, hvordan de tager det. Sundhedsplejersken tilråder, at de skal have frie tøjler i forhold til sovested, så hvis de en periode vælger at sove på den enes værelse, så kan hun berolige med, at det går over igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.