At opdrage med "trusler"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2014

StudPsyk

Sådan gør vi også, jeg synes det er fint. Det viser bare, at der er en konsekvens, hvis man fortsætter en handling, som ikke er i orden. JEg ser det ikke som en trussel. Synes det ville være en trussel hvis du sagde "Hvis du ikke stopper, så får du smæk"  

Jeg synes først det er et problem, hvis man bruger tomme trusler. Det er min kæreste slem til  "Hvis du ikke kommer med, så går jeg uden dig" - Yeah right, hun er jo ikke dum

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2014

StudPsyk

Frk. Petersen skriver:

Aldrig tru dit barn!!

Tænk at folk kan mene det er okay .. Ej nu må i sku styre jer! stakkels børn!!

Åh hold dog op, der er jo ikke noget som helst trussel over at vise barnet, at der er en konsekvens. Det er jo en harmløs konsekvens! Der er jo ikke tale om tæsk, psykisk mishandling og hvad ved jeg. Personligt synes jeg det er mere stakkels børn, hvis de får lov til alt og ikke lærer, at handling har konsekvens. Så får de det svært, når de bliver voksne.

Anmeld

16. juli 2014

modesty

Taco78 skriver:

Det lyder da rigtig fint - jeg ville måske supplere med, hvad han i stedet kan bruge skovlen til - du ved "jeg vil ikke have, du slår med skovlen (bliver du ved, så tager jeg den!) Men du må gerne grave/skovle sand/vand(osv) med den"
Så får man lige den positive vinkel med og er det man slutter af med
Men det du gør er jo ikke at opdrage med trusler - du guider ham i, hvad der er acceptabel opførsel og hvad der ikke er

Helt enig, jeg bruger også meget det med at komme med positive forslag. 

Anmeld

16. juli 2014

modesty

Frk. Petersen skriver:

Aldrig tru dit barn!!

Det er måske fordi de alle sammen har børn på alder med mit, i stedet for dig som har en baby på 5 mdr. Du kommer nok til at gøre dig nogle erfaringer og lære en ting eller to i løbet af de næste år - ligesom vi andre har gjort.

Anmeld

16. juli 2014

Tulle28

Vi gør det samme som dig. Som regel siger vi (efter at have sagt "stop, jeg vil ikke have du ...) jeg tæller til 3 og så tager jeg den/flytter jeg dig eller hvad der nu lige er nødvendigt. Og er hun ikke stoppet, når vi har talt til 3, så kommer den lovede konsekvens. Det er som regel aldrig nødvendigt at tælle til 3

Anmeld

16. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Frk. Petersen skriver:

Aldrig tru dit barn!!

Hahaha. Synes du helt dybt seriøst det er en trussel at sige "jeg vil ikke have du slår med skovlen skat, så tager mor den"   

Anmeld

16. juli 2014

esioul

Jeg synes også måden du gør det på er fin, bare du husker tydeligt at forklare hvorfor du tog tingen.  - Men synes nu også der stod i indlægget at der kom sand i maden.

Anmeld

16. juli 2014

TNBC

Frk. Petersen skriver:

Aldrig tru dit barn!!

Slap lige lidt af.. hun truer ham jo ikke på den måde, men fortæller ham hvis du ikke stopper tager jeg skovlen. 

Anmeld

16. juli 2014

TNBC

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

Den metode bruger jeg også. Ser det ikke som en trussel,  men at barnet får chancen for at stoppe,ellers bliver legetøjet taget. 

Så lære de hurtigt at lade vær.

Anmeld

16. juli 2014

L&V

Frk. Petersen skriver:

Aldrig tru dit barn!!

Er da utrolig spændt på hvordan du så ville handle. Hvis man ik lære der er konsekvens ved handlinger bliver livet sku noget op af bakke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.