At opdrage med "trusler"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.008 visninger
59 svar
143 synes godt om
16. juli 2014

modesty

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2014

moaren

Spørger du mig, så er det der helt ok. Tomme trusler er i hvert fald værre, så hatten af fordi du faktisk gjorde som du "truede" med 

Anmeld

16. juli 2014

De3Guldklumper

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

Jeg synes ikke det er at opdrage med trusler men med konsekvens og hvis der aldrig var konsekvens så blev vores unger jo ulidelige at være i nærheden af for alle, hvis der hver gang bare blevet sagt en masse ord som der aldrig var hold i - når grænserne blev prøvet af

Anmeld

16. juli 2014

HKMK86

Jeg syns det er ok lige i det der forløb...

Der viser du jo på en præcis og for ham, forståelig måde, at der er en konsekvens, hvis ikke han hører efter... Det syns jeg er helt fair, han skal jo kende dine grænser...

Men man skal passe på med, at bruge trusler for meget tror jeg... For så blir det måske sådan, at det ikk længere har nogen effekt.... Men det tror jeg nu heller ikk du gør

Anmeld

16. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg gør fuldstændig det samme. Hvis han ikkr ser en konsekvens, så fortsætter han bare  jeg føler ikke det er trusler, men bare en advarsel om hvad konsekvensen bliver. 

Anmeld

16. juli 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er da "lige efter bogen", handling og konsekvens passer sammen, og du kommer ikke med tomme trusler. 

Anmeld

16. juli 2014

Blop2

Jeg syntes det er en god måde, at gøre det på. Vi har selv en dreng på ca. samme alder og har fuldstændig de samme problemer/optrin.

hvis vores gentagende gange ikke vil holde op med, at skrige, smide med tingende eller hvad problemet kan være, så plejer vi 3 gang at sige at så kommer du i seng med det samme og det virker altså herhjemme. Han er få gange nået ind i sengen, men hvor han kort tid efter kalder og siger undskyld.

hvis legen bliver for vild ude, tager vi os tingende fra ham i en kort periode, så han kan se at vi siger det ikke bare for sjov og der er en konsekvens når man ikke vil hører. 

Virker den metode, syntes jeg personligt at sådan skal man foresætte, jeg ser det i hvert fald ikke som afstraffelse!!! 

Anmeld

16. juli 2014

Blop2

Ville have skrevet tomme trusler istedet for afstraffelse - Sorry;o(

Anmeld

16. juli 2014

Bshizzle

Sådan er begge vores børn her hjemme da opdraget efter 

Så det er da helt fint 

Og så kunne jeg ikke lade vær med at trække på smilebåndet med det du skriver om skovlen og spanden  Hahaha... 

Min mindste på 2,9 år er i samme periode som din, så vi kæmper osse med ham. 

Dog skal han liiiiige prøve min grænse af ved at fyre en sjov bemærkning af når han 3 gang har fået et Nej! 

"OKAY MOR!!" 

Anmeld

16. juli 2014

modesty

Tak for svar alle, godt at høre at vi er på rette spor. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.