Jeg er blevet mor 4 gange og synes det var forskelligt hver gang - så et simpelt svar må jeg skylde dig

hver gang har der været udfordringer, men hver gang er jeg også blevet forundret over jeg kunne elske så højt og endda igen og igen.
Første gang jeg blev mor havde jeg ingen ide om hvad der ventede mig, jeg havde en romantisk drøm om den lyserøde baby under et æbletræ mens jeg sad og læste en bog i min lange hvide kjole, jeg troede jeg kunne skrive mit speciale, sy en masse tøj, tage til opera da baby var 5 uger og og og og... Men jeg måtte sande jeg på ingen måde havde det korrekte billede. Jeg havde ikke en lang hvid kjole på, for den ville have været mørk af pletter og krøllet plus jeg ikke kunne passe den med det bildæk der var om min mave for slet ikke at tale om hvordan man dog ammer med en lang kjole

baby lå ikke under et æbletræ men ville være i mine arme og helst placeret på mine bryster, tog jeg en bog i hånden sov jeg inden jeg havde læst en side eller jeg nærstuderede mit mirakel - det tog lang tid før omverden overhovedet interesserede mig.
Jeg fik ikke skrevet speciale, jeg fik ikke syet tøj, jeg så ikke opera for baby nægtede at tage en flaske og fik feber da vi prøvede af raseri.
Jeg sov ikke mere end 2 timer af gangen og baby sov max 45 minutter af gangen om dagen, baby hadede sin barnevogn og jeg kunne på de par kilometer til centrum nå at amme 5 gange. Hun var en helt anden end jeg havde regnet med, men hun var lige den jeg ønskede mig.
Hun tog alt min tid, alt min opmærksomhed og det var først da hun var 9 mnd det gik op for mig der var andet i livet

og at jeg ønskede at komme til at bruge den lange hvide kjole igen.
Og nu er hun 11 år og hun er stadig helt anderledes end jeg havde troet og stadig lige præcis den jeg ønskede mig. Hun er sammen med sine søskende der menneske der kan give mig mest dårlig samvittighed, gøre mig aller mest sur, gøre mig aller mest glad, få mig til at smile selv om jeg er nede i et sort hul - hun er min datter og jeg har trodset ikke-livet for hende, jeg har valgt hende da jeg følte jeg havde et valg mellem hende og hendes søster (det havde jeg ikke men jeg følte det) og jeg ville uden at lyve kaste mig ud foran et tog for hende. Men hold da op hvor er hun også bare irriterende

Men alle mine børn er dem der kan få mig til at opleve den momentane lykke følelse jeg aldrig troede jeg skulle opleve igen, alle mine børn kan altid få mig til at smile, alle mine børn kan gære mig varm inden i, alle mine børn kan få mig så forfærdelig sur, alle mine børn kan gøre mig så bange hvis jeg tror der sker dem noget, alle mine børn kan få mig ti, at græde ved tanken om de er kede af det....
Så mit svar må være: det var ubegribeligt for mig før jeg blev mor, og jeg gættede måske 10% rigtigt om hvordan det var at være mor. Nå ja og så er det rigtigt man kan bruge en da på bare at amme