Anonym skriver:
Jeg har en datter på 2 1/2 som bare er i trods alderen.. Men føler virkeligt jeg fejler overfor hende...
jeg KAN ikke få hende til at høre efter, f.eks da det var tandbørste tid, jeg beder hende om at tage sit tøj af imens jeg tisser (hun er meget dygtig sprogligt så hun er ikke i tvivl om hvad jeg mener) hun lægger sig på gulvet og siger "jeg kan ikk mor, eg er helt flad" jeg forsøger så at hjælpe, men her kommet spaghetti barnet så ind, i ved når de gør sig helt slatne...
Jeg prøver mere markant at sige at hun skal hjælpe til, hun bliver ved og griner bare af mig, sådan bliver hun ved nogle gange.. Nå jeg får hevet tøjet af hende... Da jeg skal til at gøre tandbørste klar hiver hun mig i håret (hun er ikke typen der slår overhovedet, men ind i mellem skal man lige teste grænsen hos mor) jeg siger hun skal stoppe for det gør ondt på mig, hun griner videre og forsøger igen at hive i mit hår, hvor jeg så fjerner hendes hånd...
nu er jeg ved at blive frustreret for synes jeg forsøger med alle mine pædagogiske evner at tage den med ro og forklare på en ordentlig måde hvad der skal ske... Hun ligger der og roder rundt på gulvet, sparker op i luften og er ikke til at komme i kontakt med... Siger flere gange at hun skal komme g få børstet tænder, og her kommer lorte moren så ind i billedet... Jeg hæver stemmen og siger kom nu her! Og tager fat i hendes arm for at få hende hen til mig...
og barnet bryder ud i gråd, "av min arm mor, der gjorde ondt" 
hader er mig selv for at blive så frustreret, men jeg ved ikk hvad jeg skal stille op...
har forsøgt alt, tale pænt mange gange, være lidt mere markant, sidde og vente til hun er færdig med at pjatte, sige til hende at mor er ved at være træt i hovedet nu (har læst et sted at det skulle man gøre), prøvet at forklare at mor bliver ked af det når jeg skal være skrap osv osv osv...
Åååårh måske det er graviditets hormonerne der raser, men synes også det var sådan inden graviditet... 
tak fordi du læste med så langt, føler mig bare magtesløs 
Sådan er vores søn også i øjeblikket og han er ikke fyldt 2 endnu!!
Jeg tror ikke man kan undgå nogle gange at hæve stemmen lidt, der er jo også grænser for hvad ens tålmodighed kan klare, og børnene skal altså også vide når de gør noget forkert, at der er konsekvenser (om det så er en time out, at hæve stemmen eller hvordan)... De skal jo lære hvad der er rigtigt og forkert... Og det med at det gjorde ondt i armen, nogle gange tror jeg også ungerne er så snu at de siger det gør ondt, netop for at give os dårlig samvittighed.. Ikke at de lige tænker det sådan ordret, men du ved nok hvad jeg mener... Igen, det er grænserne der skal prøves af...
Vi havde en dag igår, hvor manden var ude så jeg var alene med knægten som bare var overtræt og selvfølgelig nægtede at sove til middag... Så kan du nok regne ud hvordan resten af dagen går.... Det blev altså også til nogle diskussioner, men når så drengen har forstået at han skal opføre sig pænt, så hygger vi bagefter med det han gerne vil, og så er han jo glad igen... Så det er den der balancegang mellem at være den onde mor, som skal lære dem rigtigt og forkert og den søde mor som lader dem gøre hvad de vil (inden for de fastsatte regler selvfølgelig)...
Nok lidt bøvlet skrevet men håber du forstår hvad jeg mener, og vil om ikke andet bare sige, at vi vist alle har umulige børn i perioder