Jeg fik bekræftet at jeg havde V leiden da jeg var 16. Og har derfor taget minipiller, da man ikke kan tåle almindelige p-piller. Men min første graviditet gennemførte jeg med ekstra kontrol og scanninger og ikke andet. Men i forbindelsen med fødslen, er man stadig den dag, i tvivl om jeg havde en lille blodprop i lungen. Efterfølgende fik jeg besked om at min datter også havde V leiden.
I mellem denne og næste graviditet havde jeg en blodprop i benet, hvilket betød at jeg skulle have indprøjtninger i maven under hele graviditeten. Faktisk blev jeg scannet indvendigt, for at starte behandlingen hurtigst muligt.
Efter fødslen af min søn, fik vi dog noget af et chok. For det viste sig at min mand også har det ( hvilket han ikke vidste), så min søn har det dobbelt.
Efterfølgende har det vist sig, at min mands mor, moster, onkel og i hvert fald en af hans kusiner også har det...
Så der er sikkert mange der har det, uden at vide det. For normalt bliver man først tjekket for det, når man har haft en blodprop eller hvis en af ens forældre får det konstatere.
Anmeld