esioul skriver:
Enig
Sådan en tråd som den her lurer altid lidt længe i mit hoved fordi den jo grundlæggende går ind og rykker ved mine følelser og også sætter i perspektiv hvad andre tænker om det at jeg har mistet et barn.
Og jeg bliver nød til ag slå fast med syvtommersøm at jeg ikke kan være enig i, at miste et barn er at miste et barn og så er det uafhængigt af om det sker i 9+ eller 38+, 1 år eller 15 år.
Dermed ikke sagt smerten ved at miste i 9+ ikke kan være kæmpe stor, men den handler om noget andet har et andet fokus - der har man mistet en drøm, et diffust begreb om en baby der skulle komme, og det er garanteret sindsyg svært, svært ikke at kunne sørge over sit barn men over noget diffust osv osv osv.
Når man som mig mister sin datter 4 dage gammel, har jeg ikke mistet noget diffust, jeg har ikke mistet en drøm - jeg har mistet et unikt menneske der aldrig kan erstattes som jeg elskede mere end mig selv.
Jeg var/er mor uden et barn og der ligger forskellen for tror ikke særlig mange ville påstå de blev mor da de aborterede i 9+ - men jeg og andre der mister er barn er ikke bare en kvinde der har mistet, vi er mødre uden børn i armene.
Jeg har aldrig aborteret og ved selvsagt ikke hvordan en der har aborteret har det 7 år efter, men jeg kan fortælle hvordan jeg har det:
Jeg er mor til 4 i tale, i hjertet og også i praksis selvom det ene af mine børn er døde. I mit hjem er de billeder og tegninger af Lia, der er sten med hendes hånd og fodaftryk, der er en kasse med hendes tøj, hendes hårlok, kort fra begravelsen, sygesikringskort, obduktionsrapport, regning fra bedemand og sikkert en del mere.
Jeg har en gravplads hvor jeg kan gå og ordne lidt til min datter, jeg har fra hver enkelt ferie vi har været på taget en lille ting med hjem, det kan være en sten eller andet jeg selv finder, eller det kan være en ting jeg køber. Og det er fordi det især er i de rigtige lykkelige stunder mit hjerte gør mest ondt, den lykke tilstand som man higer efter er den tilstand der gær aller mest ondt i mit liv, for der mangler min datter så forfærdelig meget og det er så uretfærdigt hun ikke fik lov at være med.
For 7 år siden smadrede jeg, jeg gik i en milliard stykker, anede ikke hvordan man trak vejret, vidste ikke hvem jeg selv var. Jeg har stadig ikke samlet alle stumperne op igen - ved slet ikke om jeg skal samle dem alle sammen op. Når jeg ser et billede af mig selv fra før Lia kan jeg huske situationen, men det er et andet menneske og jeg kan ikke huske hvordan jeg følte.
For første gang i år klarede jeg at tage på arbejde på Lias fødselsdag men det krævede en sygemelding dagen efter.
Jeg kunne fortsætte, men håber den lille flig sætter i perspektiv, at miste et barn betyder man mangler sit barn resten af livet, at man er mor også til det døde barn. Den morrrolle er bare så forbandet svær også i forhold til omverden, så når man sidder og dårligt selv kan definere sin rolle så er det hårdt at få at vide: jamen det er det samme som at miste drømmen om en baby når man aborterer i 9+, for nej man har ikke alene mistet en drøm, men har mistet retten til at kunne holde den baby man er blevet mor til, man har mistet muligheden for at yde den omsorg konkret som hele ens morvæsen skriger efter, man har mistet retten til at være mor i omverdens øjne med mindre man kæmper for det. Og man savner ikke et barn, man mangler SIT ban, helt grundlæggende er man mor uden er fysisk barn.
Igen jeg skal ikke sige om man sidder sammen sted 7 år efter en abort - og derfor vil jeg heller aldrig påstå jeg forstår hvordan en der går gennem er abortforløb. Jeg er heller ikke ude at rangere størrelsen af sorg men jeg er ude i at sige det ikke er ens.
Og så må jeg lige til aller sidst sige: hvor mange mon ville tænke på deres super skønne nyfødte dreng - av han er bare fuldstændig ligesom den reje jeg så til tryghedscanning. Det som Grinny fik var helt ligesom jeres sorællevende nyfødte han var desværre bare død.
Jeg har ingen billeder af et barn dødt i maven, for Lia døde først senere og jeg vil ikke poste andre menneskers børn, men jeg kan love jer fo de er smukke, dejlige børn også selvom de døde i maven.
Jeg kan poste Lia og støtte Grinny i, hun er noget andet end er foster i 9+