Tak, det føles også grusomt. Som om nogle "deroppe" nyder at sprede lidelse...
Ja og det er netop det jeg prøver at sige. Jeg kan heller ikke sige sorgen er den samme for mig, dig eller ginny. Derudover er sorgen jo altid en uforudsigelig str..
Jeg kan ikke forestille mig at få af vide i uge 39 at mit barn er dødt, eller have en levende pige i mine arme, jeg bare ikke må beholde... Jeg føler med jer det gør jeg.
Men jeg studser lidt ved vreden der er over sammenlignelsen (fra ts), da sammenlignelsen går på at begge har mistet (ikke hvornår og hvordan) og (går jeg ud fra) kvinden prøvede at kondolere og give udtryk for at de kunne dele deres individuelle smerte sammen.
For det første tror jeg man har vrede inde i sig når man har mistet, en vrede over hvorfor mig, hvorfor mit barn, hvorfor må andre blive gravide, hvorfor må andre..... Det betyder ikke man ønsker andre skidt, eller andet, men bare at man har en vrede som man ikke kan kanalisere nogen steder hen andet end bare råbe den ud i intetheden.
Derudover så når man har mistet et barn især et lille barn om det så er i maven eller som mig hvor Lia var 4 dage gammel, så får man mange dumme bemærkninger og en del af dem går på det jo ikke er så slemt for det var jo heldigvis ikke et "rigtigt" barn. Og har da hørt en del hvor det var inde i maven have fået bemærkninger alla: det var da godt hun døde før hun blev født så du ikke nåede at knytte dig til hende, godt du ikke nåede at lære ham at kende og elske ham.... Ja jeg har såmænd også fået dem: godt hun kun nåede at blive 4 dage tænk om hun var blevet 1 år så havde I ja ikke kunne leve videre (underforstået et barn på 4 dage gærdet knapt så ondt at miste). Og derfor reagere man måske kraftigt mod sammenligningen med noget som netop i manges øjne er et ikke-barn.
Og ja så må jeg sige lige der i helvedes forgård har man bare ikke lyst til særlig mange sammenligninger, jeg fik en sammenligning med en oldemor og en hund og tro mig det var sgu ikke særlig sjovt at svare på - nej jeg tror såmænd det er lidt anderledes at miste sin hund pludseligt end at miste sin datter pludseligt. Eller nej jeg tror ikke helt det er sammenligneligt at miste din meget elskede oldemor på 80 og at jeg har mistet min datter.....
også handler det også om det skønne barn man stod med i armene, den smukke smukke baby man rørte ved, lærte hver kvadratcentimetre at kende af, lugtede til, kyssede - den baby er ikke det samme som et lille foster der kom ud og hvor man ikke kunne skelne arme og ben.
Jeg må lige skynde mig at sige jeg aldrig har aborteret så jeg aner ikke hvad man kan se og hvordan det føles. Men jeg er ret sikker på at den lille reje jeg så til tryghedsscanning i uge 8 ikke har set ud som min baby, hvorimod jeg har set billeder af skønne babyer i 20. Uge som nej lignede ikke Lia, men alligevel jo det gjorde de....