Uha den er så svær og man skal træde med så varsomme skridt....
Jeg er ikke i tvivl om at det at miste min datter ikke kan sammenlignes med at abortere før ?. Uge. Jeg er ikke i tvivl om det at miste min datter ikke kan sammenlignes med at miste sin far, sin mormor osv. Det at miste min far kan heller ikke sammenlignes med at miste min mormor og sådan kunne jeg blive ved.
Jeg ved det er noget særligt at miste et barn, ikke noget særligt man har lyst til at være tværtimod lad mig da endelig blive fuldstændig normal og have mit barn.
Men jeg ved ikke hvor grænsen går, jeg har mødt en del som har mistet inde i maven og kan høre at vores følelser er meget ens, der er også meget der ikke er ens for vi er forskellige mennesker, forskellige historier osv. Jeg har mødt nogen der har mistet i 20. Uge hvor jeg føler mere lighed end med en der har mistet et barn der var en uge - igen det handler i høj grad også om mennesker.
Men jeg ved der er en grænse, en grænse som jeg ikke kan definere, men som er der.
Der er en forskel på min Lia som sov i mine arme, som jeg ammede, som jeg var mor til både som død og levende og et foster der bliver udstødt i 10. Uge.
ja drømmen om baby, drømmen om familie, drømmene om den første jul med en baby osv. Er måske ens for mine med Lia og for mine med et lille bitte foster. Men forskellen er fosteret ikke blev konkret, det blev ikke et lille uerstatteligt menneske.
Jeg har skelnen meget skarpt mellem baby og Lia. Baby som kunne være hvem som helst, ja kunne sågar have taget det lille hittebarn der blev fundet den nat Lia døde og bare have elsket det som min baby. Men jeg kunne ikke bare have taget en baby og elsket den som Lia, for kærligheden til hende er unik og er at jeg elsker netop hende - en ny baby kan ikke bare blive eller være hende, derfor er det også så ligegyldigt når folk siger: men I kan jo bare få en ny! Og derfor er der en forskel på en tidlig abort og at miste sit barn. Jeg ved bare ikke hvornår det bliver "barn" og hvornår det bliver alene drømmen om en baby.
Og til jer andre som ikke har stået her, når man bliver stødt, sur, ked af det når ens barn bliver sammenlignet med en tidlig abort, så er det jo fordi man et eller andet sted også kæmper med anerkendelsen af ens barn, kæmper med anerkendelsen af det er en kæmpe sorg. Jeg hørte mange gange fx. Det var da godt det ikke var Dina, for det havde været svært. Og i det lå, jamen du fik jo kun x antal tid med hende, og jo mere tid jo værre, med så kort tid er det nemt at glemme og pakke det væk og komme videre. Heldigvis har jeg ikke lade dem leve med den vildfarelse og har været hundrede procent åben om hvor skide hårdt det er at miste sit barn også selvom hun kun blev 4 dage. Men at miste et barn enten i maven eller det første stykke tid efter fødslen er også en kamp for anerkendelse af sit barn, sin kærlighed, at blive mor osv. Og så er det som at få en hammer i hovedet når det bliver sammenlignet med den tidlige abort eller guldhamsteret.