Enig.
For det første er det en super vigtig debat. Der er mange forskellige holdninger og alle er relevante for nybagte og kommende mødre at læse, i forhold til de valg de kommer til at tage.
For det andet, som du siger, hvis man ved at man har taget det rigtige valg, kan man da være ligeglad med hvad andre mener. Jeg tager det da heller ikke personligt at nogle synes at jeg er en uansvarlig mor fordi jeg kan finde på at sidde med min søn på skødet i en bil uden autostol et par gange om året, eller fordi jeg kun børster hans tænder én gang om dagen (og nogle gange glemmer det, ups).
Sådan er vi så forskellige, og folk der ikke bryder sig om mine valg, skal også have lov til at kommentere på det.
Man kan bare også med et nemt ammeforløb ramme lige ned i noget der gør ondt når man beretter om man burde amme.
Øjeg havde verdens nemmeste ammeforløb med min datter og ammede i 17 mnd. Tænkte også: det kan alle da, hvorfor gør alle ikke det når nu det er bedste. Men jeg skulle blive klogere da jeg fik nummer 3.
Jeg har det godt nu med at min mellemste søn fik flaske. Ved nu rationelt det var det eneste rigtige da han ikke kunne malke den tykke mælk og derfor tabte sig trods amning konstant. Jeg ved jeg gjorde, hvad jeg kunne og jeg ved jeg er en super god mor.
Men lige der hvor jeg skulle give det op var jeg da ikke sikker på jeg tog det rigtige valg (og selvom jeg har accepteret det nu, så kan der da en gang imellem snige sig ind: kæmpede jeg ikke hårdt nok fordi jeg var på grænsen af en depression, fordi jeg ikke elskede ham for det gjorde jeg jo ikke osv.).
Jeg er enig, at amme og for de små at få modermælken er at foretrække, men man skal også passe på hvordan man serverer det og det kan nogen gange lyde som man siger: at amme gør til en bedre mor. Og rammer man så ned i en der selv tumler med de tanker ja så er det bedste forsvar et angreb.
Og så skal man altså ikke male fanden på væggen over flasken. Jeg ser ingen forskel mellem mine 3 trods den ene var et flaskebarn (nå jo han minder mere om mig mentalt end de andre, han er nok den der er mest knyttet til mig måske fordi han bragte mig tilbage til livet, han er den bogligt mest stærke og han er mindre syg end lillebror)