Hej alle sammen 
Mit første indlæg på Baby.dk og så i denne debat. Uha, ved ikke om det er farligt 
Jeg læste en artikel (fra februar 2014) om en undersøgelse lavet i USA, hvor forskerne har kigget på amning vs. flaske i søskendeforhold. Her tages der forbehold for forskelle i boligforhold, økonomisk situation, gener, race og miljø.
Konklusionen var, at når man kigger på søskende er forskellen er meget, meget minimal.
"When they looked at data across all families, breast-feeding had better outcomes than bottle-feeding in factors like BMI, hyperactivity, math skills, reading recognition, vocabulary word identification, digit recollection, scholastic competence and obesity. However, when the researchers looked just at the siblings who were fed differently, the benefits were not statistically significant."
Læs mere her: http://time.com/9917/sibling-study-shows-little-difference-between-breast-and-bottle-feeding/
Kærligheden sidder i hjertet og ikke i mælken. 
God dag til jer alle 
Ja undskyld mig, men jeg synes da det er meget logisk at forskellen ikke er så stor når man ser på søskende, der er ernæret forskelligt. Netop fordi de er søskende.
Stort set alle de faktorer, som de undersøger i studiet, kan også være genetisk betinget og altså også have ret lidt med ernæringen at gøre. Derfor synes jeg det er meget logisk, at to søskende, uanset ernæring, har meget ens resultater, helbred mv. - De har jo arvet de samme typer gener fra deres forældre!
Hyperaktivitet, matematikfærdigheder, intelligens generelt er genetiske faktorer, som også udvikles uafhængigt af MME/amnings-ernæringsdebatten. Og vægt - Jamen det kommer vel lige så meget an på hvilken type kost deres forældre har serveret for dem senere hen. Man kan jo aldrig entydigt konkludere, at det har noget at gøre med ernæringsformen de første 6 måneders tid.
Så jeg forholder mig skeptisk
Edit: Der står da ikke, at de tager forbehold for gener. Der står:
"“[takes] into account all of those characteristics — both measured and unmeasured — that differ by family, such as parental education, household income and race/ethnicity,” "
Altså forældres uddannelse, indkomst og etnicitet.
Der står heller ikke, at forskellen er "meget meget minimal". Der står, at resultatet med søskende der er ernæret forskelligt ikke er statistisk signifikant. Det er ikke ensbetydende med, at forskellen er meget meget minimal. Det kommer også an på hvilken signifikans-test man bruger, og hvilken måde man vælger at tolke resultaterne på, som ofte (desværre) i forskningssammenhæng kan være meget subjektiv. Ikke for at lyde klogeåge, men jeg nørder statistik og forskning på studiet det her semester, så det er lige frisk i hukommelsen