Fuck hvor er jeg træt af jer og amme debatter..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april 2014

Løvemor10

Hej alle sammen

Mit første indlæg på Baby.dk og så i denne debat. Uha, ved ikke om det er farligt

Jeg læste en artikel (fra februar 2014) om en undersøgelse lavet i USA, hvor forskerne har kigget på amning vs. flaske i søskendeforhold. Her tages der forbehold for forskelle i boligforhold, økonomisk situation, gener, race og miljø.

Konklusionen var, at når man kigger på søskende er forskellen er meget, meget minimal.
"When they looked at data across all families, breast-feeding had better outcomes than bottle-feeding in factors like BMI, hyperactivity, math skills, reading recognition, vocabulary word identification, digit recollection, scholastic competence and obesity. However, when the researchers looked just at the siblings who were fed differently, the benefits were not statistically significant."
Læs mere her: http://time.com/9917/sibling-study-shows-little-difference-between-breast-and-bottle-feeding/  

Kærligheden sidder i hjertet og ikke i mælken. 

God dag til jer alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2014

Nadia&Daniel

Lunae skriver:

Svær og følelsesmæssig debat. Jeg skrev selv dette indlæg for knap tre år siden

https://www.baby.dk/debat/115718pi1/amning/mit-barn -er-flaskebarn-og-jeg-er-stolt-af-det.aspx

Siden da er der kommet endnu et barn til. Denne gang ønskede jeg virkelig at amme, men indenfor et døgn blev jeg i samråd enig med personalet på Skejby, om at amning ikke var den bedste løsning for mig og min dreng, så han nåede faktisk aldrig rigtig at få brystmælk.

Jeg hører tit herinde, at ammemødre føler at flaskemødre angriber dem ligeså vel som omvendt, men synes i bund og grund bare at folk skal kigge lidt indad. Læs hvad folk skriver og ikke mellem linjerne. Hvis en pige spørger om råd til mme, så er hun ikke interesseret i at vide, at mme aldrig blir ligeså godt som mm. Derfor er der ingen grund til at komme ind på det!

Personligt er jeg overbevist om at modermælk klart er den bedste og mest naturlige ernæringsform for spædbørn, men når det så er sagt, mener jeg at kærlighed, omsorg og nærhed er grundstenene for et godt liv og hvis disse tre ting bliver vanskeliggjort pga amning, så skal vi være lykkelige for at der findes et alternativ

Hilsen en mor til 2 flaskebørn!

Anmeld

2. april 2014

BinaMor

uhadada skal vi ikke liiige skrue lidt ned og sige hurra for forskelligheder.

så længe det fungerer (om man ammer eller giver flaske) så er det vel alletiders og så behøver vi vel ikke hive vores egen overbevisning ned over andre, som GODT selv ved hvad der taler for og imod de to ting. eller andre debatter. sut/søvn osv...

generelt gør vi jo alle det, der er bedst og passer/former sig bedst for vores familie og det har vi alle jo tilfælles her på baby.dk.

Anmeld

2. april 2014

anynom

Løvemor10 skriver:

Hej alle sammen

Mit første indlæg på Baby.dk og så i denne debat. Uha, ved ikke om det er farligt

Jeg læste en artikel (fra februar 2014) om en undersøgelse lavet i USA, hvor forskerne har kigget på amning vs. flaske i søskendeforhold. Her tages der forbehold for forskelle i boligforhold, økonomisk situation, gener, race og miljø.

Konklusionen var, at når man kigger på søskende er forskellen er meget, meget minimal.
"When they looked at data across all families, breast-feeding had better outcomes than bottle-feeding in factors like BMI, hyperactivity, math skills, reading recognition, vocabulary word identification, digit recollection, scholastic competence and obesity. However, when the researchers looked just at the siblings who were fed differently, the benefits were not statistically significant."
Læs mere her: http://time.com/9917/sibling-study-shows-little-difference-between-breast-and-bottle-feeding/  

God dag til jer alle

Jeg ville meget gerne vide hvem der har lavet undersøgelsen - samt hvem der har betalt for den

Anmeld

2. april 2014

Aabye

Løvemor10 skriver:

Hej alle sammen

God dag til jer alle

Tjah... Jeg har en dreng der blev flaskebarn da han var 2 mdr.. Han er tynd som et siv... 

min lille dreng på nu 17 mdr (han er nr 2) fik udelukkende brystmælk, og blev faktisk ammet til han var næsten et år.. Og han har altså en god størrelse.. Som i at han vejer næsten det samme som sin storebror der er halvandet år yngre... 

Så hvis brystmælk skulle være bedre for ungernes BMI så er der da helt sikkert noget den yngste har misforstået..  

Den store som jo så er flaskebarn, han kan tælle op til 20 tror jeg det er.. og kan også tælle baglæns.. Han kan de fleste af bogstaverne.. og det er altså i en alder af 3 år.. 

Så sikken en sær artikel.. Jeg tror på at modermælk er bedre for ungerne.. Men jeg kan virkelig ikke se hvorfor erstatning skulle være så skidt.. De er jo altså kommet super langt med MME - så jeg er sikker på at formelen på den er næsten så god som MM.. Kan simpelthen ikke se hvorfor, den hver evig eneste gang der kommer en debat omkring det her med at man vælger amningen fra nærmest angriber den der spørger.. Der kan være så mange forskellige grunde til at man vælger at ville stoppe amningen.. Jeg ville RIGTIG gerne stoppe amningen med nr 2.. Men han nægtede simpelthen at tage en flaske.. Han fik tænder som 3 mdrs, og brugte dem på mig hvilket gav mig blødende sår hver evig eneste gang jeg ammede ham.. Det var altså ikke specielt morsomt.. 

Anmeld

2. april 2014

StudPsyk

Hej alle sammen

God dag til jer alle

Ja undskyld mig, men jeg synes da det er meget logisk at forskellen ikke er så stor når man ser på søskende, der er ernæret forskelligt. Netop fordi de er søskende.

Stort set alle de faktorer, som de undersøger i studiet, kan også være genetisk betinget og altså også have ret lidt med ernæringen at gøre. Derfor synes jeg det er meget logisk, at to søskende, uanset ernæring, har meget ens resultater, helbred mv. - De har jo arvet de samme typer gener fra deres forældre!

Hyperaktivitet, matematikfærdigheder, intelligens generelt er genetiske faktorer, som også udvikles uafhængigt af MME/amnings-ernæringsdebatten. Og vægt - Jamen det kommer vel lige så meget an på hvilken type kost deres forældre har serveret for dem senere hen. Man kan jo aldrig entydigt konkludere, at det har noget at gøre med ernæringsformen de første 6 måneders tid.

Så jeg forholder mig skeptisk  

Edit: Der står da ikke, at de tager forbehold for gener. Der står:
"“[takes] into account all of those characteristics — both measured and unmeasured — that differ by family, such as parental education, household income and race/ethnicity,” "
Altså forældres uddannelse, indkomst og etnicitet. 

Der står heller ikke, at forskellen er "meget meget minimal". Der står, at resultatet med søskende der er ernæret forskelligt ikke er statistisk signifikant. Det er ikke ensbetydende med, at forskellen er meget meget minimal. Det kommer også an på hvilken signifikans-test man bruger, og hvilken måde man vælger at tolke resultaterne på, som ofte (desværre) i forskningssammenhæng kan være meget subjektiv. Ikke for at lyde klogeåge, men jeg nørder statistik og forskning på studiet det her semester, så det er lige frisk i hukommelsen  

Anmeld

2. april 2014

Ka+Ma=Be

JulieWH skriver:

Fuck hvor er jeg træt af flaske mødre og den martyr mentalitet  

Helt ærligt, hold nu. Hvis I har det godt med jeres valg, så lad være med at tage det personligt.

MM er bedre end MME, det er et faktum, men MME er en fin erstatning. 

Hilsen en, som har givet flaske til den første og ammer nummer 2. 

Taget ud af mine tanker!

Har i nogen ide om hvor angrebet man kan blive fordi man rent faktisk har ammet sit barn?  Hold nu op hvor skal man nogle gange være varsom med sine ord blot fordi man selv har haft lysten og muligheden til at gøre det man selv synes var bedst.  

MM eller MME - det er pisse lige meget. Vi er alle mødre og vi træffer de valg, vi føler er bedst eller nødvendige, for at vores børn og vi selv trives bedst muligt. 

#huskdetgodehumør 

Anmeld

2. april 2014

StudPsyk

!/)#&amp)"(!&#)#&amp havde lige skrevet en længere tilføjelse til mit svar ovenfor.

Jeg gør det kort(ere).

Hvis man læser artiklen bag den artikel der linkes til står der også, at de personer, der er testet er fra 1979-kohorten og deres børn. Dvs. man i dette tilfælde har testet mennesker, der var mellem 4-14 år i år 1979, og testet deres børn for alle disse faktorer. Det er altså en rimelig relevant faktor! Selv når man udelukker faktorer som indkomst, social status, uddannelse, bopæl, så er der bare nogle ting, som mennesker der har været unge i 1979 alle kan være påvirkede af. Det fysiske miljø for eksempel. Forurening. You name it. Og de udfald af disse faktorer, kan de have givet videre til deres børn, som man så også har testet. Det er meget sansynligt, at forskningsresultatet havde været anderledes, hvis man havde undersøgt de, som var mellem 4-14 år i 1989 og deres børn.

Og alt dette siger jeg ikke for at sige, at flaskemødre sucks. Begge mine er endt på flaske efter hhv. 4 og 6 måneder. Jeg siger bare, at det er pisse vigtigt ikke at tage forskning for gode varer, bare fordi det er forskning. 

Anmeld

2. april 2014

Marts<3

Syntes denne tråd er blevet lidt pinlig! Tænk i 2014 og diskutere den slags... Vor herre til hest...

Anmeld

2. april 2014

Nadia&Daniel

Ka+Ma=Be skriver:

Taget ud af mine tanker!

Har i nogen ide om hvor angrebet man kan blive fordi man rent faktisk har ammet sit barn?  Hold nu op hvor skal man nogle gange være varsom med sine ord blot fordi man selv har haft lysten og muligheden til at gøre det man selv synes var bedst.  

MM eller MME - det er pisse lige meget. Vi er alle mødre og vi træffer de valg, vi føler er bedst eller nødvendige, for at vores børn og vi selv trives bedst muligt. 

#huskdetgodehumør 

Man skal åbenbart også være varsom ang. valg af flaske - der hvor du oplever angreb fordi du har valgt amning - bliver andre angrebet fordi de har valgt flasken (eller barnet har "valgt" flasken)

til det sidste du skriver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.