Autostolsdilemma

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2014

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der er vist kommet en ny lov om at de skal sidde bag udvendt til de er 15mdr, bare til info..

Hvor finder jeg den?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2014

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Der er vist kommet en ny lov om at de skal sidde bag udvendt til de er 15mdr, bare til info..

Så vidt jeg husker er den lov ikke gældende endnu. Jeg kan ikke huske, hvornår det er den skal gælde fra, men jeg er ret sikker på, at der er noget tid endnu. Ellers ville langt de fleste af autostolene i butikkerne jo være ulovlige nu, og jeg tror ikke de kendte butikker vil sælge stole, man ikke må bruge.

Anmeld

20. marts 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Og så fandt jeg noget, der forklarer reglerne. Der er intet lovkrav om, at børn skal sidde bagudvendt, men producenterne kan ikke få godkendet nye autostole i str 0-15 måneder, der ikke er bagudvendte:

https://go.tv2.dk/kropogsundhed/2013-09-24-nye-regler-autostole-skaber-forvirring

Anmeld

20. marts 2014

Maja!

du kan vælge at købe en af de nye autostole som andre nævner, 0-18 eller 0-25 kg.. de to mest kendte er römer dualfix eller cybex serona.

Jeg arbejder i en udstyrsbutik og ville klart anbefale dig en af dem..

grunden til du ikke kan flytte ham op i en 9-18 kg endnu selvom han opfylder kravet for de 9 kg så er han endnu ikke 9 måneder, hvilket også er et krav, grunden til dette er jo yngere barnet er jo større er hoved (mere belastning på rygsøjlen) og ved ca de 9 måneder er dette mere udlignet, og derfor kan rygsøjlen nu bedre holde til hoveds belastning.. jo længere de kan være i den først stol jo bedre men når kilo grænsen er nået er de jo heller ikke sikre længere.. så ud og få vejledning hos nogle professionelle der også kan se hvilken stol jeres barn sidder bedst i  

Anmeld

20. marts 2014

Maja!

loven i alle snakker om er der endnu ikke dato på.. producenterne regner ikke med de træder i kraft for 2018-2020 men de gør sig mere og mere klar til overgange, samt bagudvendt bare er mere sikker.. hvis man kigger på sverige er det jo et lovkrav at de sidder bagudvendt til 2 års alderen.. så det er ikke noget man skal bekymre sig om endnu, men jeg ville helt sikkert køben en bagudvendt når det nu er bevist at de er mere sikre

Anmeld

20. marts 2014

Mortil223

er jeg bare helt blank

Men min søn (19 mdr, om lidt) er lige kommer i forudvendt bla. fordi benene ikke kunne være der i den bagudvendte, hvordan skal et barn på 3-4 år kunne side der? uden at krølle stængerne helt op og få kramper i dem?

Anmeld

21. marts 2014

Lenats31

Rigtig godt bud, men jeg er afhængig af at stolen kan spændes fast med isofix, da han skal sidde i midten i bilen bagi, og der er der kun en "mavesele" og ikke en 3-punktssele

Jeg har en Rømer duo plus som jeg regner med han skal i, når nu tiden kom, vægten har bare indhentet os.....

Det er du ikke nej

En del af de bagudvendte må nemlig spændes fast med hoftesele. 

de skal allerhelst have kontakt til forsæderne. Det plejer heller ikke at være et problem.

OG der er ikke nogen som helst der ville montere en fremadvendt uden kontakt til bilsædets ryglæn.

Hvad vil du i grunden med Duo Plus når du hverken har isofix eller 3-punktssele i midten? 

Anmeld

21. marts 2014

L&V

Jeg ville købe en bagudvent 9-18 der findes super mange efterhånden både til isofix og til sele..

Anmeld

21. marts 2014

Lenats31

loven i alle snakker om er der endnu ikke dato på.. producenterne regner ikke med de træder i kraft for 2018-2020 men de gør sig mere og mere klar til overgange, samt bagudvendt bare er mere sikker.. hvis man kigger på sverige er det jo et lovkrav at de sidder bagudvendt til 2 års alderen.. så det er ikke noget man skal bekymre sig om endnu, men jeg ville helt sikkert køben en bagudvendt når det nu er bevist at de er mere sikre

Det nye regelsæt som småbarne autostole skal godkendes efter er kommet. Det hedder UN r129. Stolene godkendt i henhold til ECE R 44/04 vil fortsætte med at være lovlige i nogle år endnu - en del faktisk.

Man skal jo regne med at bilerne og uden I-Size (de har dog isofix) lavet i feks 2013 tidligst vil forsvinde fra vejene 10 år frem i tiden og måske endda længere tid fra nu.

Næste fase af UN r129 kommer i 2015 efter planen og det sidste i 2018.

Der har faktisk aldrig eksisteret en lov i Sverige om at børn under 2 år skulle transporteres bagudvendt. der har aldrig været en lov om det i det hele taget. Men det er noget man har gjordt grundet anbefalinger alle steder fra. 

Der er en svensk test som har eksisteret i mange år: T-Test som var obligatorisk. Stole solgt på det svenske marked skulle have denne godkendelse for at kunne sælges i de svenske butikker. MEN der har aldrig været et lovkrav til svenskerne om at de ikke måtte køre til DK feks. købe en fremadvendt stol og anvende den i Sverige. 

Det har alle dage været fuldt lovligt for svenskerne at anvende fremadvendte autostole. 

Anmeld

21. marts 2014

mch

Anonym skriver:

Ja, min dreng er 6 mdr og vejer 12 kg

Han kan slet også overhovedet ikke være i den 1. autostol han sidder i nu og det resultere i skrigture fra han kommer i den til han kommer ud af den igen

Han kan jo ikke sidde selv endnu, men hvad ville i gøre?

Jeg håber han bliver mere stabil i hans siddestilling i den næste måneds tid, men phu en måned med skrig og en dreng der slet ikke kan være i sin autostol

Hvad ville i gøre`???

Bare flytte ham eller vente??

Han er med i bilen 2x daglig for at aflevere og hente hans søskende og vi bor laaangt væk, så det er ikke i gåafstand

så længe barnet ikke kan sidde selv så ville jeg vælge at leje den her: http://www.babysam.dk/easylift

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.