Anonym skriver:
Jeg er anonym, da dette emne er meget personligt for mig, og jeg skammer mig dybt over mine følelser omkring det.
Min baby er 4 måneder og jeg fuldammer. Det har været en kamp lige fra starten med gulsot hos baby, flade brystvorter, mange smerter og problemer med at holde mælkeproduktionen oppe. Jeg har kæmpet og kæmpet og grædt uendeligt mange tårer, men det lykkedes til sidst og idag kører amningen på skinner, hvilket jeg er enormt glad og stolt over, da jeg hele tiden har ønsket at amme.
MEN jeg oplever desværre at amningen er en stor psykisk belastning for mig. Det er virkelig hårdt for mig at skulle stå til rådighed for baby alle døgnets timer, og jeg fungerer enormt dårligt, når jeg ikke får sovet ordentligt. Desuden savner jeg sådan at have noget tid for mig selv, hvor jeg slet ikke behøver at tage hensyn til babyen. Jeg føler nogle gange at jeg er ved at blive kvalt i bleer og savl babylort. Og jeg SKAMMER mig sådan. For jeg har jo hundrede procent selv valgt det, og selvfølgelig elsker jeg min lille pussegris overalt.
Ovenstående gør desuden, at jeg stort set altid er i enormt dårligt humør. Jeg har tidligere kæmpet meget med depressioner, og det er slet ikke der jeg er nu, men jeg er træt og gnaven og stort set umulig at være i nærheden af. Dette går enormt meget udover min ellers meget dejlige og tålmodige kæreste. Han kæmper virkelig for at holde sammen på det hele herhjemme, men han synes det er rigtig hårdt, og jeg er bange for at han snart ikke kan holde det ud længere. I dag har han så lagt kortene på bordet overfor mig: Han ønkser at vores baby bliver ihvertfald delvist flaskebarn, så han i højere grad kan tage over, og jeg kan blive til at holde ud at være sammen med igen.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. På den ene side elsker jeg at amme, det er så hyggeligt, og helt klart det der er bedst for baby. På den anden side synes jeg at det er fuldstændig sindsygt forbandet hårdt, og jeg glæder mig til den dag, hvor det ikke er nødvendigt længere. Og frem for at føler jeg, at jeg er en virkelig dårlig mor, for et eller andet sted, synes jeg det er sindssygt fristende, at lade barnet få flaske. Men det betyder jo, at jeg sætter mine gene behov over babys, og det gør man selvfølgelig ikke, hvis man er en ordentlig mor.
Jeg døjer desværre stadig lidt med mælkeproduktionen, og kan derfor ikke pumpe ret meget ud.
Er der mon nogen, der har nogle tanker og råd til mig? Jeg føler mig fuldstændig fortabt, og aner virkelig ikke mine levende råd.
øv det lyder træls og hårdt....
jeg blev mor for 3+4 gang for knap 3 mdr siden, og jeg gav selv op angående amningen ved prinsessen efter en uge.
som du siger jo det er helt sikkert det bedste for baby.. MEN når det så er sagt, laver de altså mme så godt i dag at det ikke har den store betydning, udover det siger de kloge jo at hvis mor ikke nyder det er det heller ikke godt for baby da de kan mærke det, så er det bedre at gøre op med sig selv om det virkelig er humøret værd og man så stopper, eller modsat gøre op med sig selv om man kan ændre det til at det er en glæde...
jeg ELSKEDE at amme den ældste af mine, nr 2 var jeg SÅ træt af jeg ikke kunne amme efter en månede men fik det hurtig vendt til positiv, med tvillingerne var det helt anderledes, jeg var fanget på et sygehus KUN fordi prinsesseprutten ikke ville lære at spise ved bryst, jeg gjorde derfor op med mig selv hvad der var vigtigst, om hn var mæt og glad uanset om det var flaske eller bryst, eller hun skulle skrige i langtid før sygeplejesker og jeg selv fik grå hår over hun bare ikke ville tage ved, jeg valgte dog at de 2 store derhjemme var mere vigtig for mig end hvordan hun fik mad, for mæt og tilfreds skulle hun jo nok blive, jeg begyndte derfor på flaske og fortsat ammede brormand, men det holdt heller ikke længe, jeg havde fint med mælk, men følte slet ikke jeg kunne være der for de andre så han blev faktisk også hurtig flaskebarn da jeg bare følte det hele var meget nemmere.
jeg kan godt sige øv det ikke fungere, men vender jeg det ved jeg at jeg gjorde det der var rigtig for os som familie, og det er det du skal tænke på