Når amning bliver en belastning for hele familien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2014

Bondo

Anonym skriver:

Jeg er meget bevidst om denne risiko, hvilket også er en af grundene til at beslutningen er så svær for mig. For mig er det at supplere med flaske, det samme som at give fallit på amningen. Og ja, bare tanken gør mig SÅ ked af det, hvis ikke det havde betydet så meget for mig, havde jeg givet op for længe siden.

Baby viser endnu ingen tegn på at være klar til mos og grød, så der går nogen tid endnu, før vi begynder med det. Og det er lidt nu og her vi har brug for en løsning.

Jeg vil i øvrigt meget gerne have responsfra alle, også dem som synes at amning er det eneste rigtige. Det er jo egentlig sådan jeg selv har det, men jeg bliver bange for at amning et eller andet sted er MIT behov, som jeg udøver på bekostning af hele familiens velbefindende.

Er du helt sikker på, at det er amningen, der er problemet? Er det den, der suger dig for energi, eller er det bare amningen, du giver skylden for, at du ikke er helt på toppen?

Jeg kunne godt blive lidt bange for, at du lægger for meget i amningen, og at flasken ikke nødvendigvis vil give dig den ønskede energi, nu hvor amningen faktisk kører fint. 

Min søn fik en flaske i døgnet næsten fra fødslen og vi gik over til to flasker i døgnet, da han var 2-3 mdr. Men jeg har altid syntes, at det var langt mere besværligt at give flaske i forhold til at amme. Bare det at gøre alle de flaske rene var et stort irritationsmoment.

Jeg havde det ikke godt med amningen de første 4 mdr. da jeg konstant var nervøs for, at min søn ikke fik mad nok. Det vendte, da han begyndte at få grød, og pludselig blev det helt fantastisk for mig at amme. Jeg ammede til han var 14 mdr. og jeg er SÅ glad for at jeg fortsatte og ikke gav op. 

Hvis du mangler energi, så tror jeg virkelig du skal overveje, om der ikke var en anden mulighed, hvor på din mand kunne hjælpe og aflaste dig, hvis du gerne vil fortsætte amningen. 

Er du blevet tjekket for evt. fødselsdepression, nu hvor du går og føler dig så ked af det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2014

Isabella_mor

jeg havde det på præcis samme måde. og jeg valgte at stoppe da jeg havde ammet i 3 mdr...

jeg snakkede med min læge, og med min SP'er og det var så dejligt at slippe...

Hellere være en mor der ikke har det psykisk skidt.. især når det kan ændres  

Anmeld

28. januar 2014

Mum33

så stop søde amning er kun godt, når det går godt 

jeg stoppede også efter nogle måneder og det var en kæmpe lettelse

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

Annemette07 skriver:

Jeg stod i næsten samme dilemma. Dog endte jeg med ikk at kunne følge ordentlig med i mælkeproduktionen, eller det kunne jeg men min dreng var kun mæt en halv time så måtte jeg starte forfra med amning. Til sidst gik vi over til delvis amning, og jeg har så meget mere overskud, + en dreng der endelig sover om dagen.jeg havde det også dårligt i starten, men kunne bare mærke at det der var en byrde for mig(trods det var hyggeligt) , og det lettede bare så meget :-) + det varmer at se manden også deltage i det :-)

jeg kæmpede også i starten. Først tilvænning, så revner, så 1 1/2 mdr med svamp i brystvorterne, mderes det på den lyse søside, du fuldføre 4 måneder, OG det er jo her man allerede kan tilbyde dem lidt andet(mos og grød) :-)

Hvordan fungerer det så for dig at amme delvist? Har du stadig lige så meget mælk som før, eller oplever du, at du producerer mindre og mindre?

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

Maja88 skriver:

Her får min datter på 4måneder flaske en gang dagligt.. 

SÅ kan mor her nemlig komme ud af huset..

Jeg er zumbaintruktør 2-3gange i ugen.. og jeg nyder det..

Nu siger du en flaske, hvor mange ml er det ca? Her spiser baby nemlig mange gange om dagen, så jeg er bange for, at det vil blive til mere en én flaske, hvis jeg skal ud af huset.

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Hvis det virkelig er som du siger: At du skal have en løsning her og nu. Jamen så ER der jo ingen anden løsning. 

Så ville jeg foreslå: Lad far give en flaske en gang om natten, så du kan få lidt mere sammenhængende søvn. Nu skriver du ikke hvor tit baby ammer om natten, men en flaske burde kunne give dig mindst 4 timer sammenhængende.

Vent med friheden i dagtimerne til baby er klar til at få fast føde. Det kan du godt, det er max. 2 mdr. Så i stedet for at give mere end én flaske i døgnet, giv mos.

Se om ikke den ekstra søvn er nok til at du kan holde ud et par måneder endnu. Og hvis ikke, jamen så må det jo være sådan.

Jeg er bange for, at det er her og nu der skal gøres noget. Jeg kan egentlig godt fortsætte som nu, men ikke når kæresten melder ud, at han ikke kan mere. Der må jo også tages hensyn til ham. Og jeg ved godt, at jeg kan være en sand djævel at være i stue med, når jeg er træt og frustreret. Han plejer at tage det pænt, men nu er det altså blevet for meget for ham. 

Baby sover faktisk rigtig godt om natten, vågner én gang eller slet ikke. Problemet er, at jeg på det sidste er begyndt at lide af søvnløshed. Jeg er så bange for at baby skal vågne, at jeg har meget svært ved at falde i søvn, og jeg vågner altid ved 5-6 tiden (hvor baby nogle gange vågner) og kan ikke sove igen. Heller ikke selvom baby først vågner op kl. 9.

Så nej, der er nok ikke en anden løsning, jeg kan bare mærke, at jeg ikke rigtig har accepteret det endnu.

Anmeld

28. januar 2014

Annemette07

Anonym skriver:

Hvordan fungerer det så for dig at amme delvist? Har du stadig lige så meget mælk som før, eller oplever du, at du producerer mindre og mindre?

Nej min produktion faldt rimelig men ammer 2-3 gange i løbet af dagen også når han vågner om natten og det synes jeg fungere fint både for ham og for mig. Eg har en dreng med mere overskud fordi han bliver ordentlig mæt og fordi jeg bedre kan slappe af nu uden at tænke på alt mulig omkring amningen :-)

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

Bell'star skriver:

Jeg vil bare sige til dig, at for en måned siden stod jeg i næsten nøjagtig samme situation som dig. Jeg var SÅ træt af at amme, det havde været så problemfyldt og smertefuldt, og jeg var så fysisk træt, at jeg var et helvede at være i nærheden af. Og min søn havde ikke tidligere ville tage flaske overhovedet.

Men nytårsaften besluttede vi os for at forsøge med flaske igen, så ef måske kunne få lidt alkohol i dagens anledning

Og sørme om han ikke bare tog imod flasken!! Jeg var SÅ lettet og det var den bedste da jeg havde haft længe.

I dag er han 5mdr, bliver ammet 2 gange i døgnet, resten flaske og grød. Og alting er blevet SÅ meget bedre herhjemme. Jeg føler mig som et nyt og bedre menneske, jeg er mere glad, min kæreste er mere glad, baby bliver mere mæt (især om natten) og jeg kunne blive ved

- alt jeg ville var bare at sige, at jeg føler med dig, og synes HELT bestemt du skal begynde at supplere lidt med flaske, det er så fantastisk bare at vide at man har muligheden for engang imellem at lade kæresten stå for natteroderiet - alene tanken om det, har givet mig meget mere overskud til at stå op om natten uden problemer..

Jeg havde selv ligesom dig dårlig samvittiged i starten, men er nået frem til, for det første, har baby i 4 mdr fået den bedste modermælk.
(Hvis andres børn bliver lige så sunde og raske selvom de får
Erstatning helt fra fødslen, hvorfor skulle min søn (og dit barn for den sags skyld) så ikke også blive sund og rask selvom man stopper/skærer ned på amningen?
2. Den bedste mor er en glad mor, med overskud til baby, hvis det kræver mme, så er det dét værd!
3. Hvis det er det der skal til for at familielivet fungerer, og bliver ved med det, så er det også det værd (jeg blev ved med at sige til
Mig selv i starten, hvad er bedst for barnet; en far og mor hver for sig, der blev ammet, eller en lykkelig samlet familie, med MME i stedet)

Det blev ret langt, Sorry.

Tak for dit indlæg, det er dejligt at høre, at man ikke er alene. Her vil baby gerne tage flasken, det er mig der ikke vil tillade flaske, fordi jeg er så bange for at amningen kikser.

Du skriver, at du havde dårlig samvittighed i starten, er du kommet dig helt over det? For jeg er så bange for, at den dårlige samvittighed vil hænge ved, og at jeg kommer til at fortryde det og bebrejde mig selv langt ud i fremtiden.

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

ano14316 skriver:

Hej...
Aller først Hold kæft hvor er du sej! Sej fordi du har kæmpet kampen og vundet, sej fordi du er ærlig overfor dig selv, din mand og alle os der læser med!

Jeg er faktisk ikke i tvivl og skriver nu noget jeg meget sjældent ville anbefale, da jeg går 100% ind for amning..

Jeg synes helt klart du hvis du kan skal begynde at malke ud til et par flasker i døgnet, kan du ikke malke så meget ud så giv mme, og så skal du amme der du vil... Det er dog vigtigt at du for at holde en mælkeproduktion stadig ammer min. 1 gang om natten, måske med enkelte undtagelser så du får sovet rigtig godt 1-2 dage om ugen..
Og det skal du gøre med helt god samvittighed..! Det er klart det bedste for dig, specielt når din mand står på spring for at hjælpe...! Og sej mand du også har dig..

En praktisk råd er at I skal bruge en 0 mdr. Sut i sutteflasken, da mælken ellers kommer for 'nemt' og jeres barn vil hurtigt afvise brystet hvis det andet er nemmere...

Al held og lykke!

Mange tak for de rosende ord, det varmer.

Anmeld

28. januar 2014

Anonym trådstarter

Bondo skriver:

Er du helt sikker på, at det er amningen, der er problemet? Er det den, der suger dig for energi, eller er det bare amningen, du giver skylden for, at du ikke er helt på toppen?

Jeg kunne godt blive lidt bange for, at du lægger for meget i amningen, og at flasken ikke nødvendigvis vil give dig den ønskede energi, nu hvor amningen faktisk kører fint. 

Min søn fik en flaske i døgnet næsten fra fødslen og vi gik over til to flasker i døgnet, da han var 2-3 mdr. Men jeg har altid syntes, at det var langt mere besværligt at give flaske i forhold til at amme. Bare det at gøre alle de flaske rene var et stort irritationsmoment.

Jeg havde det ikke godt med amningen de første 4 mdr. da jeg konstant var nervøs for, at min søn ikke fik mad nok. Det vendte, da han begyndte at få grød, og pludselig blev det helt fantastisk for mig at amme. Jeg ammede til han var 14 mdr. og jeg er SÅ glad for at jeg fortsatte og ikke gav op. 

Hvis du mangler energi, så tror jeg virkelig du skal overveje, om der ikke var en anden mulighed, hvor på din mand kunne hjælpe og aflaste dig, hvis du gerne vil fortsætte amningen. 

Er du blevet tjekket for evt. fødselsdepression, nu hvor du går og føler dig så ked af det?

Jeg er desværre meget sikker på, at det er amningen der er problemet. Nærmere betegnet det faktum, at jeg skal stå til rådighed hele døgnet uanset hvor udkørt og træt jeg føler mig.

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke lider af fødselsdepression, jeg har haft depressioner før, og det er slet ikke sådan jeg har det. Faktisk minder min nuværende tilstand langt mere om stress. Det kan de fleste nybagte mødre sikkert nikke genkendende til, men jeg er bange for at jeg håndterer stress enormt dårligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.