Mine børn har på skift perioder hvor de er meget selektive i deres madvalg - om de er kræsne, hmm i perioder er de og i andre spiser de alt. Har lagt mærke til at de spiser meget når de tager nogen ryk med at vokse.
Vi sørger for der altid er noget på bordet de kan lide alle sammen, tager ikke længe lige at koge lidt frosne majs, gnave grønt, et stykke brød, ekstra pasta eller hvad det kan være. Er der en af dem der ikke har spist meget lader vi aftensmaden stå lidt så hvis de spørger efter mad er det der stadig. Derudover får de små måltider i løbet af dagen, får noget når de kommer hjem, får aftensmad og kan sagtens få en smoothie, et stykke brød eller frugt hvis enten de selv spørger eller jeg selv har lyst - ville aldrig nægte mine børn mad.
Min erfaring er det er perioder, og man ikke giver sine børn dårlige vaner ved at have afslappet forhold til maden, hvorimod når man gør aftensmaden til en kamp så skabes dårlige vaner (gjorde vi med min mands store dreng fordi vi var nervøse for han ikke spiste nok). De har også perioder her hjemme, hvor de konstant vil have et eller andet og pludselig kan de ikke lide det - jeg tror personligt de dækker et behov fx når de får vild lyst til makrel i tomat så er det fordi de skal have de gode fedtstoffer.
Med hensyn til fredagsslik eller andet hyggeguf er det meget nemt, jeg kan ikke nægte et barn slik mens de andre spiser derfor får alle. Ville heller aldrig nægte alle børnene fordi et barn ikke spiste så de andre kunne give skylden til den der ikke spiste.
Anmeld