Nysgerrig mht kræsne børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2014

Mother-love

Herhjemme er Isabella ikke kræsen. Hun spiser dog ikke rigtig kød. Hun er begyndt at gerne vil have kød. Men hun tygger mest på det. Og suger saften ud og så spytter hun kødet ud.
Vi er aldrig i tvivl hvis hun ikke kan lide maden. For hun smager altid på det hvis hun er sulten og hvis hun så ikke kan lide det vil hun ikke have det. Og så får hun noget andet.
Men oftes hvis hun ikke vil have maden er det fordi hun ikke er sulten.

Det er sjældent hun ikke spiser noget.

Nu har vi ikke en fast dag hvor hun får slik. Det er faktisk sjældent hun får slik om aftenen.

Det er mest ude ved farmor og farfar hun får slik. Og der kan hun godt få slik selvom hun ikke lige har fået noget at spise i nogle timer. Men er hun sulten så ber hun om rigtig mad. Hun spiser oftes ikke så meget i weekenderne.

Men hvis hun nu f.eks skal have fredagsslik. Så får hun det også selvom hun måske ikke lige har spist ret meget af aftensmaden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Chris86 skriver:

Desuden blir hun ALDRIG tvunget til at spise op... Men en lille mundfuld er ikke nok til at mætte hende for natten.. Og her skal vores børn ikke spise sig mæt i slik...

Det var såmænd også bare en undren.

Men har hun lært efter 1 gang, hvis hun ikke spiser, så er der ingen slik?

Jeg syntes heller ikke at børn skal spise sig mæt i slik, syntes heller ikke det er det jeg eller andre har skrevet i debatten.? Derfor tilbyder vi også vores børn rugbrød eller havregryn hvis de ikke bryder sig om aftensmaden, for selvfølgelig skal de have mad

Anmeld

20. januar 2014

M &.I

jeg er enige med Elbæk... 

sådan er jeg også  

Anmeld

20. januar 2014

Chris86

Mom skriver:

Det var såmænd også bare en undren.

Men har hun lært efter 1 gang, hvis hun ikke spiser, så er der ingen slik?

Jeg syntes heller ikke at børn skal spise sig mæt i slik, syntes heller ikke det er det jeg eller andre har skrevet i debatten.? Derfor tilbyder vi også vores børn rugbrød eller havregryn hvis de ikke bryder sig om aftensmaden, for selvfølgelig skal de have mad

Hun får ikke slik hver fredag.. Men lige i fredags gjorde hun, og lige der mente hun at hun ku skippe aftensmaden...
Nej men en skriver, at fordi de ikke har lyst til aftensmad den dag, skal de ikke snydes for slik og det er i min verden lig med at skifte aftensmaden ud med slik...
Her bliver vores også tilbudt eks havregryn.. Og vil hun absolut intet ha, jamen så kan man heller ik få slik eller andet usundt!

Anmeld

20. januar 2014

lineog4

Mine børn har på skift perioder hvor de er meget selektive i deres madvalg - om de er kræsne, hmm i perioder er de og i andre spiser de alt. Har lagt mærke til at de spiser meget når de tager nogen ryk med at vokse.

Vi sørger for der altid er noget på bordet de kan lide alle sammen, tager ikke længe lige at koge lidt frosne majs, gnave grønt, et stykke brød, ekstra pasta eller hvad det kan være. Er der en af dem der ikke har spist meget lader vi aftensmaden stå lidt så hvis de spørger efter mad er det der stadig. Derudover får de små måltider i løbet af dagen, får noget når de kommer hjem, får aftensmad og kan sagtens få en smoothie, et stykke brød eller frugt hvis enten de selv spørger eller jeg selv har lyst - ville aldrig nægte mine børn mad.

Min erfaring er det er perioder, og man ikke giver sine børn dårlige vaner ved at have afslappet forhold til maden, hvorimod når man gør aftensmaden til en kamp så skabes dårlige vaner (gjorde vi med min mands store dreng fordi vi var nervøse for han ikke spiste nok). De har også perioder her hjemme, hvor de konstant vil have et eller andet og pludselig kan de ikke lide det - jeg tror personligt de dækker et behov fx når de får vild lyst til makrel i tomat så er det fordi de skal have de gode fedtstoffer.

Med hensyn til fredagsslik eller andet hyggeguf er det meget nemt, jeg kan ikke nægte et barn slik mens de andre spiser derfor får alle. Ville heller aldrig nægte alle børnene fordi et barn ikke spiste så de andre kunne give skylden til den der ikke spiste. 

Anmeld

20. januar 2014

MomInTheMaking

Chris86 skriver:

Vores er knap 3 og forstår det helt fint... For dagen efter ryger aftensmaden ned og så ved hun at hun får hendes slik

Ja, det tror jeg gerne.

Anmeld

20. januar 2014

Carina:-)

Her spiser man hvad man har lyst til -

Kan man ikke lide eller har man bare ikke lyst til boller i karry kan man altid få et stykke rugbrød i stedet.

Og spiser man ingenting kan man self godt få fredags slik alligevel.

De 2 tinge hænger ikke sammen ,heller ikke for mig der er voksen

Der er alt for mange af vores generation der har et forkvaklet forhold til mad,og jeg tror en del af skylden hænger sammen med at man altid skulle spise op ,og altid det der var på bordet-Og det tror jeg ødelægger den naturlige sult og den naturlige lyst til mad.

Så her er det ok at sige nej til mad ,men ja til fredagsslik -Og sjovt nok så er ingen af mine så "snu" at de gør det hver fredag

Og at straffe sit barn med ingen slik hvis du ikke spiser aftensmad,er for mig lige så slemt som at tvangsfodre sit barn.For man får sin vilje mod at barnet tvinger noget ned det ikke har lyst til.

Anmeld

20. januar 2014

Carina:-)

Hun får ikke slik hver fredag.. Men lige i fredags gjorde hun, og lige der mente hun at hun ku skippe aftensmaden...
Nej men en skriver, at fordi de ikke har lyst til aftensmad den dag, skal de ikke snydes for slik og det er i min verden lig med at skifte aftensmaden ud med slik...
Her bliver vores også tilbudt eks havregryn.. Og vil hun absolut intet ha, jamen så kan man heller ik få slik eller andet usundt!

Du tvinger jo din datter til at spise selv om hun ikke har lyst-Det er jo ikke at give hende sunde vaner,men bare at misbruge din status som voksen og du bestemmer.

For self. kan man da godt have lyst til slik,selv om man ikke har lyst til sovs og kart. 

Spiser du altid et stykke rugbrød før du tager et stykke chokolade?

Anmeld

20. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mom skriver:

Kan det måske handle om at hun nu har lært at hvis hun spiser op, kommer der en beløning og hvis ikke, så er der straf uagtet om hun kan lide maden eller om hun overhovedet er sulten nok til at spise op?

Blot en undren?

Jeg går ikke ud fra hun får slik hver dag, så tror ikke hun kan sætte det sammen på den måde af en dag om ugen (hvis det er fredagsslik der er tale om)

Anmeld

21. januar 2014

Chris86

Carina:-) skriver:

Du tvinger jo din datter til at spise selv om hun ikke har lyst-Det er jo ikke at give hende sunde vaner,men bare at misbruge din status som voksen og du bestemmer.

For self. kan man da godt have lyst til slik,selv om man ikke har lyst til sovs og kart. 

Spiser du altid et stykke rugbrød før du tager et stykke chokolade?

Tror nu alligevel jeg kender min datter bedst! Og tvinger hende ikke til at spise hvis ikke hun vil.. Men jeg ved skisme godt når hun ikke vil spise, fordi hun bare vil igang med hendes slik!
Hun er et par gange kommet i seng uden mad, netop fordi hun ikke har villet have noget uanset tilbud!
Så wrong der...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.