Julen er tiden hvor vi mindes dem vi elsker. Vi giver dem blomster og kærlighed. Om de er begravet den 24 eller ej, har de fleste det med at tage der ud jule aften. Tanken er smuk, men ikke mere end dem der gør det på trods af de ikke er begravet den dag.
Jeg har selv en mor der døde for snart 4 år siden. Jeg husker dagen i kirken. Ikke en behagelig dag! Sorg og tomhed, ikke som at se en død person, for det er som et chok, men når der bliver sagt farvel bliver der rigtig tomt og ubehageligt.
Vi var ikke voldsomt tætte, men jeg elskede hende jo stadig. Hun har fødselsdag tæt på julen, og er hårdt at skulle tænke på det hvert år, og så tæt på julen, hvor jeg ønsker at kunne være den mor, der laver småkager, god julemad og hygge med familien, og specielt jule aften.
Så selvom det virker så smukt nu, så kan det påvirke senere, jeg er glad for at jeg kan tage der ud og sige god jul en jule aften, og sidde og være totalt ulykkelig en anden dag, for der er forskel, men hvis du synes det ville være let nok så er det fint, men nogen gange kan der gå år, før man opdager hvor stort et savn der er. Personligt ville jeg have svært ved at nyde juleaften med mine børn hvis jeg tænkte på hende hele juleaften, over sorgen og den tomhed.
Jeg ved ikke om du er den eneste tæt på, måske er det fint for dig men ekstremt svært for andre. Så er det en god ide at lytte til hinanden. Bare fordi det ikke er den dag han er begravet kan du stadig have din smukke tradition. Men ja er dit valg i sidste ende. Og hvis det er det du ønsker så gør det.
et stort

for dit tab!
Anmeld