Hvad havde i gjort? (fundet 1000kr)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Carina:-) skriver:

Men du har jo heller ikke taget dem.

Du har fundet dem .

Og jeg er ikke enig mhs til butikstyveri kontra at samle noget op fra gaden/gulvet.

Men det bliver vi nok aldrig enige i

Nej det er også ift. hvad min samvittighed kan bære og det er jo individuelt.
Ja man kan godt sige at jeg har fundet noget, men det er noget der ikke er mit. Og i og med jeg har arbejdet et sted hvor det sker og folk rent faktisk kommer tilbage så ved jeg det kan lade sig gøre at returnere til ejermanden og kunne derfor aldrig finde på at tage dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2013

MorDk

Lilje82 skriver:

Politiet.

Hvis du havde tabt 1000 kr. ville du så gå til politiet og spørge efter dem? 

Hvis jeg fandt en pung ville jeg afl. men finder jeg en seddel så er jeg ikke bleg for at sige at jeg ville beholde den. Det kan jo være hvilken som helst persons. Ved det kan lyde "koldt" MEN...

Anmeld

16. december 2013

mogms

o1Mutte skriver:

Halløj i stuen Eller hvor i nu er

Nå men det jeg vil er at min mand og jeg var i aften ude og handle..
Vi finder vores varer, og går over til kassen..
Lige foran kassen ser jeg så en 1000kr seddel liggende på gulvet..

Samler den op, og står i et øjeblik og overvejer hvad jeg skal gøre.. Beholde pengene, eller aflevere dem til kassedamen?
Jeg blev dog hurtigt enig med mig selv om at give kassedamen pengene, i håb om at rette ejermand finder dem..

MEN havde jeg fundet dem på gaden, havde jeg helt afgjort beholdt pengene.

Hvad havde I gjort i min situation? Beholdt pengene, eller afleveret dem?

Snakkede så efterfølgende med min mor, og hun siger at det ville være tyveri hvis jeg havde beholdt dem.. Er dette sandt?

Den er faktisk lidt svær, men seriøst ville jeg havde beholdt pengene hvis jeg var 100% på at ingen havde set mig bukke mig ned efter dem. Så i dette tilfælde ville jeg have afleveret dem.

Men jeg kan sige at de 1000 kr finder aldrig den rigtig ejer mand når de kommer i kassen, det kan jeg sige med 100% jeg har selv stået ved kassen. Det bliver bare dagens overskud, og man har kun problemer ved kassen når der er underskud. Og hvis kassedamen har en en fin selvtillid, så vil de 1000 kr slet ikke findes i kassen når der tælles op.

Anmeld

16. december 2013

mogms

MorDk skriver:

Hvis jeg fandt en pung ville jeg afl. men finder jeg en seddel så er jeg ikke bleg for at sige at jeg ville beholde den. Det kan jo være hvilken som helst persons. Ved det kan lyde "koldt" MEN...

præcist det er bare ikke muligt at finde ejermanden

Anmeld

16. december 2013

Lilje82

Nææ sikkert ikke. Men man må reelt ikke beholde dem. Det står i lovbekendtgørelsen om hittegods. Og nogle går måske på politikontoret fordi de har tabt pengene.

Anmeld

16. december 2013

MorDk

Lilje82 skriver:

Nææ sikkert ikke. Men man må reelt ikke beholde dem. Det står i lovbekendtgørelsen om hittegods. Og nogle går måske på politikontoret fordi de har tabt pengene.

Ok... vidste jeg ikke. Er der nogen grænse. 100 kr? skal de også indleveres?

Anmeld

16. december 2013

Lilje82

MorDk skriver:

Ok... vidste jeg ikke. Er der nogen grænse. 100 kr? skal de også indleveres?

Mener ikke der et mindste beløb, men det er vel de færreste der leverer 100 kr eller derunder tilbage.

Men faktisk er der vist også med en findeløn til den der indleverer det fundne, efter noget tid og alt efter om ejeren bliver fundet.

Du kan læse mere om det her.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id =126041

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.