mor:) skriver:
jeg tænkte man bare skulle tale lidt til den hver dag...haha
men det lyder da både skægt og hyggeligt. Må lige høre om kæresten er med på vi starter den tradition herhjemme
Men nissen laver ikke ballade hver dag så - kun de dage man ikke har lagt noget ved døren?
Præcis, nissen laver kun ballade når man glemmer at passe ham, eller hvis han er utilfreds med det man giver ham 
Mine drenge synes det var lidt sjovt hvis man gav nissen noget han IKKE kunne lide, så hang der jo gerne en besked om at det i hvert fald ikke var noget nissen ville have, og så var der gerne lavet en slags ballade 
De gængse ting er jo, at noget man skal bruge forsvinder, så man skal lede efter det om morgenen... Den ene sko for eksempel.
Mad og væsker bliver farvet med frugtfarve. For eksempel mælken.
At han laver rod/griseri, som at fylde en sko eller lomme med havregryn eller andet.
Nogle gange kan der også bare ligge noget fjollet nede i for eksempel bøtten med havregryn... Måske har han snuppet noget julepynt fra træet, og lagt det ned i bøtten, så det falder ud i tallerkenen når man hælder 
Andre igen finder på at kalendergaverne gives af nissen....
Jeg plejer at lægge en lille fortælling om nissen, og hvordan man passer ham, eller hvad han er for een, som skrevet i min sidste besked, så folk har noget at gå ud fra, hvis man ikke helt kan finde på noget at fortælle barnet 
Men altså, alt hvad der er unormalt sådan en morgen, kan jo være noget nissen har lavet 
Vi fik engang røde ris til aftensmad - det var ret svært for børnene at spise 
Et æg kan også farves. Så smider man bare farve i gryden når man skal koge dem. Hvis du knuser skallen når ægget et kogt, og så dypper det i farve, bliver det sådan helt marmoreret farvet på selve æggehvide-delen.
Alle sådan nogle små numre, som man lige kan arrangere i en hurtig vending sådan en travl dag, og ikke mere end man kan nå at redde den hvis nu barnet nægter at drikke noget der er farvet for eksempel. Så kan man jo bare hælde mælken ud, og sørge for at have en frisk i køleskabet