Mette. skriver:
Jeg har virkelig brug for hjælp til hvordan vi får vores datter til at slippe sutten.
Hun er 3 1/2 år, så tiden er virkelig inde til at hun ikke længere skal bruge den. Problemet er hun er MEGET afhængelig af den. Hun er sensitiv og har svært ved tingene ikke kører i hendes faste rutiner. Vi har forsøgt at gøre en bamse til hendes trøst, men det duer ikke.
Hun nuldre sutten i hånden når hun skal sove, hvilket giver hende ro.
Hun kom selv og sagde i lørdags, at nu ville hun gerne aflevere sutten. Søndag tog vi afsted og afleverede den. Om eftermiddagen blev hun ked og vi forsøgte at finde på ting hun rigtig godt kan lide. Det gik nogenlunde. Om aftenen bøvlede hun rundt over 1 time, selvom jeg lå ved hende. Hun faldt til sidst i søvn - uden sutten - på min arm og helt ulykkelig. 
Hun vågnede efter 3 timer, det lykkedes at trøste hende nogenlunde, men allerede efter 1/2 time vågnede hun igen, fuldstændig ulykkeligt. Hun græd og græd og intet kunne trøste. Efter meget lang tid, måtte vi opgive og give hende en sut. Hun sov med det samme den var ved hende igen. Her til morgen blev den så lagt i skabet som altid, men fra hun kom hjem fra børnehave og til sengetid har hun pyldret og sagt "må jeg få min sut" mindst 100 gange - sådan er hun hver dag, selvom vi længe har haft gemt sutten væk om dagen, så den kun har været i brug til natten.
Jeg er godt klar over det ikke var særlig smart at tage sutten for så at give den igen, men det gjorde vi nu engang. Men hvordan kommer vi videre herfra? hvad havde i gjort? Jeg synes det virker helt uoverskueligt hun skal være så dybt ulykkelig. 
Håber der sidder nogen med råd og erfaringer til at smide sutten, når barnet er meget afhængelig af den.
som du selv skriver er pigen sensitiv og så skal der måske ikke meget til at vælte hendes hverdag. prøv evt at finde ud af hvad der får hendes følelser i ubalance først? og så længe hun kun nulrer den i hånden? kan jeg ikke se det helt slemme ved det... men dreng smed sutten da han var ca 2 1/2 år, men pga forandringer i vores hverdag måtte jeg ogsågå skridtet tilbage (han er også sensitiv) men nu er vi snrt tilbage til de trygge rammer igen og herfra regner jeg med at snart sætte sutten ud af kurs igen.
og her skal der ikke lyttes til pædagogerne men barnet...
og hvad med at komme i faste rutiner igen?som du skriver kører det ikke i faste rutiner.