Hjælp - hvordan får vi hende vendt af med sutten? :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.116 visninger
35 svar
10 synes godt om
28. oktober 2013

Mette.

Jeg har virkelig brug for hjælp til hvordan vi får vores datter til at slippe sutten.

Hun er 3 1/2 år, så tiden er virkelig inde til at hun ikke længere skal bruge den. Problemet er hun er MEGET afhængelig af den. Hun er sensitiv og har svært ved tingene ikke kører i hendes faste rutiner. Vi har forsøgt at gøre en bamse til hendes trøst, men det duer ikke. Hun nuldre sutten i hånden når hun skal sove, hvilket giver hende ro.

Hun kom selv og sagde i lørdags, at nu ville hun gerne aflevere sutten. Søndag tog vi afsted og afleverede den. Om eftermiddagen blev hun ked og vi forsøgte at finde på ting hun rigtig godt kan lide. Det gik nogenlunde. Om aftenen bøvlede hun rundt over 1 time, selvom jeg lå ved hende. Hun faldt til sidst i søvn - uden sutten - på min arm og helt ulykkelig.

Hun vågnede efter 3 timer, det lykkedes at trøste hende nogenlunde, men allerede efter 1/2 time vågnede hun igen, fuldstændig ulykkeligt. Hun græd og græd og intet kunne trøste. Efter meget lang tid, måtte vi opgive og give hende en sut. Hun sov med det samme den var ved hende igen. Her til morgen blev den så lagt i skabet som altid, men fra hun kom hjem fra børnehave og til sengetid har hun pyldret og sagt "må jeg få min sut" mindst 100 gange - sådan er hun hver dag, selvom vi længe har haft gemt sutten væk om dagen, så den kun har været i brug til natten.

Jeg er godt klar over det ikke var særlig smart at tage sutten for så at give den igen, men det gjorde vi nu engang. Men hvordan kommer vi videre herfra? hvad havde i gjort? Jeg synes det virker helt uoverskueligt hun skal være så dybt ulykkelig. 

Håber der sidder nogen med råd og erfaringer til at smide sutten, når barnet er meget afhængelig af den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2013

roenlund

Jeg ved godt det lyder hårdt men det er jeres beslutning som forældre hvornår det skal ske og i skal gå 100% ind for beslutningen så i ikke igen giver hende den igen. vælg et tidpunkt hvor i har overskud til at tage de lange nætter der kommer, tilbyd evt vand om natten det hjalp vores dreng, men vi havde mange lange nætter før han fandt ro i søvnen uden sut.

Anmeld

28. oktober 2013

LinLin

Vi skal også igang med det projekt meget snart herhjemme! Adam blev tre i starten af september... Han har een sut tilbage nu som kun kommer frem når han skal sove... Og det er da et skridt frem fra da han havde 5-6 stk med i seng

Han bruger meget at sige han er træt og at han gerne vil have sin sut hen på eftermiddagen for han ved han kun får den når han skal sove...

Med David gik det helt vildt nemt da jeg glemte den en dag til dp og så var det det så nemt bliver det ikke denne gang

Anmeld

28. oktober 2013

Loa

Isabella var også ekstremt afhængig af den, her var det simpelthen kold tyrker. Vi fik nærmest ingen søvn den første nat og nøj hvor havde jeg givet hende sutten igen hvis det ikke var fordi vi havde afleveret samtlige sutter. Jeg vidste simpelthen at jeg ikke ville kunne være stærk.

Første nat var et helvede men det var så også dét.

Derefter har hun nævnt den ganske få gange....

Anmeld

28. oktober 2013

Mette.

roenlund skriver:

Jeg ved godt det lyder hårdt men det er jeres beslutning som forældre hvornår det skal ske og i skal gå 100% ind for beslutningen så i ikke igen giver hende den igen. vælg et tidpunkt hvor i har overskud til at tage de lange nætter der kommer, tilbyd evt vand om natten det hjalp vores dreng, men vi havde mange lange nætter før han fandt ro i søvnen uden sut.

Jeg er 100 % klar over at vi bliver nød til at stå fast når vi beslutter at nu skal det være.

Jeg synes bare alle omkring os med børn på samme alder, bare lige har smidt sutten uden det store bøvl, og efter 2 nætter har børnene bare sovet. Jeg havde nok, ret naivt, forestillet mig det ville være det samme, men jeg blev virkelig klogere.

Holdt i fast og græd han hele natten? og hvor længe gik der? Det skal lige siges at vores datter stadig ikke sover igennem og har nærmest aldrig gjort det.

Anmeld

28. oktober 2013

Mette.

LinLin skriver:

Vi skal også igang med det projekt meget snart herhjemme! Adam blev tre i starten af september... Han har een sut tilbage nu som kun kommer frem når han skal sove... Og det er da et skridt frem fra da han havde 5-6 stk med i seng

Han bruger meget at sige han er træt og at han gerne vil have sin sut hen på eftermiddagen for han ved han kun får den når han skal sove...

Med David gik det helt vildt nemt da jeg glemte den en dag til dp og så var det det så nemt bliver det ikke denne gang

Puha, det lyder præcis som herhjemme.

Emilie nævner den konstant selvom vi flere måneder, faktisk siden hun blev 3, har holdt hårdt på den kun er til nat brug. Den har aldrig været med i børnehave, så havde håbet hun blev mindre afhængelig, men det er bare ikke sket.

Der er nok ikke nogen nem løsning, andet end at være stærk og stå ved.

Anmeld

28. oktober 2013

Mette.

Loa skriver:

Isabella var også ekstremt afhængig af den, her var det simpelthen kold tyrker. Vi fik nærmest ingen søvn den første nat og nøj hvor havde jeg givet hende sutten igen hvis det ikke var fordi vi havde afleveret samtlige sutter. Jeg vidste simpelthen at jeg ikke ville kunne være stærk.

Første nat var et helvede men det var så også dét.

Derefter har hun nævnt den ganske få gange....

Det lyder så hårdt. Hvad gjorde du om natten? gik du rundt med hende, sov ved hende eller hvordan forsøgte du at trøste? 

I nat, inden hun fik sutten igen forsøgte jeg det hele, men intet hjalp og hun kom bare længere og længere ud. Det er godt nok flot hun slet ikke har pyldret over det siden.

Jeg kan godt fornemme der nok ikke bliver nogen nem løsning. Jeg får bare så ondt i hjertet når jeg skal tage den fra hende, for den giver så ekstrem stor tryghed.

Anmeld

28. oktober 2013

lineog4

vi har lige gjort det og han har været sutfri halvanden uge og det er absolut ikke en dans på roser, pludselig vågner han igen om natten, græder hjerteskærende efter middagslur (hvor han overhovedet tager den og gør han ikke er det en aften med gråd)... Vi havde verdens gladeste dreng med sut og nu er vi ved at få ham igen... Jeg er lidt en zombi pga mangel på søvn, men har det sådan at har han først skreget så må jeg holde fast ellers var den skrigetur jo meningsløs.

må indrømme det er jer der bestemmer hvornår den skal væk, og er I ikke der hvor I vil holde det og tage en sur tid så skal I ikke begynde. Sutten kan man ikke erstatte med en bamse eller andet, men de kan glemme den...

Anmeld

28. oktober 2013

janne1986

Her har begge gange været kold tyrker,,, hvor vi har snakket om det, samlet alle sutterne sammen, lagt dem i en pose, og så har jeg 'sendt' dem til julemanden..... Og så kom han med noget til jul  

og de har så  fået lov til at vælge en ting i fætter br samt en bamse til og sove med. .... Så det er super godt.... 

Øog den første nat har de begge haft sovet ved mig. Det har umiddelbart givet dem en tryghed..... 

Og det er gået så fint begge gange.... og begge gange hAr jeg taget posen med sutter og smidt dem helt op på skabet, i køkkenet hvor jeg ik kan nå op så der er ingen vej tilbage når de først er 'væk"... Hihi

Anmeld

28. oktober 2013

LinLin

Mette. skriver:

Puha, det lyder præcis som herhjemme.

Emilie nævner den konstant selvom vi flere måneder, faktisk siden hun blev 3, har holdt hårdt på den kun er til nat brug. Den har aldrig været med i børnehave, så havde håbet hun blev mindre afhængelig, men det er bare ikke sket.

Der er nok ikke nogen nem løsning, andet end at være stærk og stå ved.

Man er i hvert fald nødt til at vente til man kan overskue at have et par nætter med mindre søvn... og så skal hans pylre-far lige støtte op om det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.