Hjælp - hvordan får vi hende vendt af med sutten? :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2013

Mette.

bøllen skriver:

Jeg har selv en dreng som er sensitiv . Han er lige blevet 4 år. Sutten røg først kort tid før. Han havde som din datter et STORT behov for sutten. Jeg accepterede dette. jeg er ved at læse Elain Eron's bog om sensitive børn , der står de har sværere ved at slippe sutten og er senere om det.

jeg havde som dig, at tiden var inde . Faktisk allerede da han var 3 men måtte se i øjnene at det var han bare SLET SLET ikke klar til. Valgte at kikke på ham fremfor hvad omgivelserne mener ( lige sutten har mange nemlig en mening om )

vi brugte tiden på at forbedre ham på det, snakkede ofte om når han blev 4 skulle sutten afleveres . Han græd hver gang.

en dag han havde fri hyggede vi os med en tur i legetøjsbutik ( skulle købe en gave ) bagefter en tur på md ( ved siden af ) han har længe snakket om alm LEGO , så mens vi spiste sagde jeg , at man jo kunne vælge lige det man ønskede hvis man aflevere sutten. Han sagde ja ( første gang ) vi gik tilbage, han fik en æske LEGO, forklarede ham MANGE gange at han skulle aflevere sutterne når vi kom hjem. Da vi kom hjem ville han samle LEGO, sagde vi skulle pakke sutterne væk. Hentede en kur ret hvor sutterne kom i. Sidst på dagen fik han et flip ( skreg , slog mm ) fik ham afledt . Om aftnen gik det fint. Dagen efter gik fint indtil sengetid , der kom en reaktion, men tror han var overtræt ( havde gæster ) siden har der INTET været.

og han var meget afhængig. Spurgte efter den allerede når jeg hentede ham. Sad med den om morgnen.

ved ikke hvad der virker hos jer, jeg ville nok vente lidt endnu. Acceptere hun har det behov, minimere brugen .

Tusind tak for dit svar.

Jeg har læst en del af dine tråde og min datter er nok ikke sensitiv i samme grad som det jeg har læst du har beskrevet, men hun har hvertfald lidt af det og kan fx slet ikke tåle vi rykker på hendes spisetider og sovetider, samt at hun "lukker sig inde" hvis vi er i store forsamlinger.

Da hun startede i børnehave, som 3-årig besluttede vi sammen med hende at sutten kun hørte til hjemme. Det har hun accepteret og aldrig haft den med i børnehave. Hvis hun har haft den med i bilen om morgenen har hun selv afleveret den inden vi er steget ud af bilen. De nætter hvor hun sover godt spørger hun heller ikke til sutten før om aftenen, men da de dårlige nætter klart er i overtal er der flest dage hvor hun snakker om sutten fra sekundet hun kommer hjem til hun skal sove.

Som dig oplever jeg også omverdenen have et enormt behov for at fortælle en hvad man skal og ikke skal med sutten. Jeg er så træt af det, for ja, jeg ved det godt, men vi er forældre, ergo bestemmer vi hvordan det skal foregå. Det som er værst synes jeg faktisk er hun er så pyldret omkring den om dagen og hendes sprog er så dårligt når den er i munden, vi kan knap forstå hende selvom hun udtaler og snakker flydende når sutten er ude af munden. Jeg synes det skaber nogle trælse situationer for os om eftermiddagen. Det er nok også ekstra meget derfor jeg synes det skal være slut nu.

Jeg har som dig,forsøgt at forberede hende siden hun var lidt mere end 3 år, alle gange har hun pure nægtet at aflevere, uanset hvad hun ville få i byt eller om en baby skulle bruge dem i stedet for hende. Hun kom jo så selv i lørdags og sagde hun ville aflevere dem, så naiv som jeg var, troede jeg det ville gå fint. Det gik så bare slet ikke og i nat var hun så ulykkelig hun til sidst var ved at besvime, fordi hun glemte at trække vejret. (det er sket nogle gange når hun bliver meget vræd eller meget ked af det.) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2013

Mette.

Loa skriver:

Jeg havde det SÅ svært!! Nok endnu svære end Isabella

Det var så forfærdeligt at se og høre hende græde sådan og vide at jeg ikke gav hende det der kunne hjælpe.

Vi lå bare sammen med hende i sengen og trøstede og trøstede og prøvede at forklare (selvom hun ikke var helt lydhør) og krammede hende osv.... Intet virkede den nat og faldt nærmest i søvn af anstrengelser, og der var rigtig hårdt.

Men vi ved pga tandlægen og når vi nu kan høre hvor fantastisk hendes sprog har udviklet sig at det var det helt rigtige at gøre.

Vi valgte at gøre det på præcis hendes fødselsdag (en torsdag) og fredag og lørdag skulle vi holde fødselsdag for hende med familierne, så det var jo med til at køre hende fuldstændig træt de to efterfølgende nætter, så der sov hun bare igennem, og så tror jeg hun nærmest har glemt den derefter.....

Puha, det lyder så hårdt. Det er så svært at klare de er ulykkelige når man egentlgit ved hvad der skal til for at gøre dem "glade" og man så ikke gør det.

Emilie har et rigtig godt sprog og udtaler alle ord godt, så det er ikke sproget der er "problemet". Det er mere tænderne også at hun er svær at forstå når sutten er i munden om dagen. Næste gang den skal helt væk, bliver det en fredag så vi har hele weekenden også må vi sørge for at hun bliver godt træt i løbet af dagen.

Anmeld

28. oktober 2013

bøllen

Mette. skriver:

Tusind tak for dit svar.

Jeg har læst en del af dine tråde og min datter er nok ikke sensitiv i samme grad som det jeg har læst du har beskrevet, men hun har hvertfald lidt af det og kan fx slet ikke tåle vi rykker på hendes spisetider og sovetider, samt at hun "lukker sig inde" hvis vi er i store forsamlinger.

Da hun startede i børnehave, som 3-årig besluttede vi sammen med hende at sutten kun hørte til hjemme. Det har hun accepteret og aldrig haft den med i børnehave. Hvis hun har haft den med i bilen om morgenen har hun selv afleveret den inden vi er steget ud af bilen. De nætter hvor hun sover godt spørger hun heller ikke til sutten før om aftenen, men da de dårlige nætter klart er i overtal er der flest dage hvor hun snakker om sutten fra sekundet hun kommer hjem til hun skal sove.

Som dig oplever jeg også omverdenen have et enormt behov for at fortælle en hvad man skal og ikke skal med sutten. Jeg er så træt af det, for ja, jeg ved det godt, men vi er forældre, ergo bestemmer vi hvordan det skal foregå. Det som er værst synes jeg faktisk er hun er så pyldret omkring den om dagen og hendes sprog er så dårligt når den er i munden, vi kan knap forstå hende selvom hun udtaler og snakker flydende når sutten er ude af munden. Jeg synes det skaber nogle trælse situationer for os om eftermiddagen. Det er nok også ekstra meget derfor jeg synes det skal være slut nu.

Jeg har som dig,forsøgt at forberede hende siden hun var lidt mere end 3 år, alle gange har hun pure nægtet at aflevere, uanset hvad hun ville få i byt eller om en baby skulle bruge dem i stedet for hende. Hun kom jo så selv i lørdags og sagde hun ville aflevere dem, så naiv som jeg var, troede jeg det ville gå fint. Det gik så bare slet ikke og i nat var hun så ulykkelig hun til sidst var ved at besvime, fordi hun glemte at trække vejret. (det er sket nogle gange når hun bliver meget vræd eller meget ked af det.) 

At være sensitiv er mange ting , og kommer til udtryk på mange forskellige måder . Alt efter hvilken områder barnet er sensitiv ( der er 4 ) jeg har selv 2 , som reagere på hver deres måde og på forskellige ting. 

vi har haft møde med fys hvor sutten blev vendt. Hun mente ikke vi skulle tage kampen nu ( det endte så med en hurtig uovervejet beslutning ) hun anbefalet at man aftale at sutten kun skulle bruges bestemte steder som f.eks sengen , når man køre bil , sidder og slapper af ( eks når de kommer hjem ) og at vi skulle lave et sted ( skål ) sutten skulle bo i , gerne med papir mm. 

hun sagde at regler er vigtige , omkring brugen af sutten.

jeg oplevede også at folk kommenterede dette sågar hev den ud af munden på ham = en totalt skrivende unge. Blev i starten " påvirket " af det men valgte at lytte til min mavefornemmelse . At mit barn havde et behov .

det lyder meget som ham ( med talen og brug ) sagde til ham at jeg ikke forstod, hvad han sagde med sutten i munden. Han begyndte at tage den ud når han snakkede. 

skal slet ikke kunne sige hvad det rigtige er for jer. Ville bare dele vores sutte historie. For syntes ofte " presset og forventningerne " fra omverden gør man syntes de burde smide den. 

Anmeld

28. oktober 2013

roenlund

Mette. skriver:

Jeg er 100 % klar over at vi bliver nød til at stå fast når vi beslutter at nu skal det være.

Jeg synes bare alle omkring os med børn på samme alder, bare lige har smidt sutten uden det store bøvl, og efter 2 nætter har børnene bare sovet. Jeg havde nok, ret naivt, forestillet mig det ville være det samme, men jeg blev virkelig klogere.

Holdt i fast og græd han hele natten? og hvor længe gik der? Det skal lige siges at vores datter stadig ikke sover igennem og har nærmest aldrig gjort det.

Lia, sover desværre heller ikke igennem og er ofte 1-2 timer om at falde i søvn   om aftenen, han var meget ulykkelig on and off den første nat og de to efterfølgende, var tydeligt at selvom han sov noget af tiden var det meget uroligt. Liam har været meget afhængig af sin sut og nøj hvor har der været mange gange hvor jeg havde ønsket vi stadig havde den i løbet af de sidste tre uger men der var beslutningen jo taget og den var væk.

Anmeld

28. oktober 2013

Lullaby

Har desværre ingen gode råd da mine bare accepterede at nu var det slut. Vi forberedte dem i flere mdr så de vidste at når vi tog i bonbon var det slut. Og så var det, det.

Anmeld

28. oktober 2013

modesty

Mette. skriver:

Nej - du har fuldstændig ret - normalt er jeg meget lidt tilbøjelig til at følge de "regler" man nu skal.. Jeg plejer at mærke efter hvad jeg synes er det rigtige og følge det.

Problemet er, at hvis vi bare kunne holde det til natten, ville jeg nok vente lidt. Men, så snart hun kommer hjem fra børnehave pyldre hun om at få sutten, selvom vi nu i 4 måneder har holdt på den kun er til nat brug. Jeg synes hun er for gammel til at gå med sut i munden i sine vågne timer og hun er desuden svær at forstå, selvom hun har et godt sprog. Det går godt de dage hun har sovet godt om natten, men langt de fleste nætter som hun ikke igennem hvilket resultere i hun er pyldret om dagen og "plager" om sutten konstant.

Jeg er vand til ikke at sove, så det er ikke så meget det at tage kampen. Det er mere mit moderhjerte som får så ondt af hende. NEtop fordi hun er så ked og virkelig dårlig til forandringer.

Det forstår jeg godt. 

Anmeld

1. november 2013

CMR1971

Mette. skriver:

Jeg har virkelig brug for hjælp til hvordan vi får vores datter til at slippe sutten.

Hun er 3 1/2 år, så tiden er virkelig inde til at hun ikke længere skal bruge den. Problemet er hun er MEGET afhængelig af den. Hun er sensitiv og har svært ved tingene ikke kører i hendes faste rutiner. Vi har forsøgt at gøre en bamse til hendes trøst, men det duer ikke. Hun nuldre sutten i hånden når hun skal sove, hvilket giver hende ro.

Hun kom selv og sagde i lørdags, at nu ville hun gerne aflevere sutten. Søndag tog vi afsted og afleverede den. Om eftermiddagen blev hun ked og vi forsøgte at finde på ting hun rigtig godt kan lide. Det gik nogenlunde. Om aftenen bøvlede hun rundt over 1 time, selvom jeg lå ved hende. Hun faldt til sidst i søvn - uden sutten - på min arm og helt ulykkelig.

Hun vågnede efter 3 timer, det lykkedes at trøste hende nogenlunde, men allerede efter 1/2 time vågnede hun igen, fuldstændig ulykkeligt. Hun græd og græd og intet kunne trøste. Efter meget lang tid, måtte vi opgive og give hende en sut. Hun sov med det samme den var ved hende igen. Her til morgen blev den så lagt i skabet som altid, men fra hun kom hjem fra børnehave og til sengetid har hun pyldret og sagt "må jeg få min sut" mindst 100 gange - sådan er hun hver dag, selvom vi længe har haft gemt sutten væk om dagen, så den kun har været i brug til natten.

Jeg er godt klar over det ikke var særlig smart at tage sutten for så at give den igen, men det gjorde vi nu engang. Men hvordan kommer vi videre herfra? hvad havde i gjort? Jeg synes det virker helt uoverskueligt hun skal være så dybt ulykkelig. 

Håber der sidder nogen med råd og erfaringer til at smide sutten, når barnet er meget afhængelig af den.

Hej,

Jeg har altså ikke lige tid til at læse alle de mange - garanteret gode - indlæg der allerede er og gentager derfor måske de andre.

Vi udvalgte en weekend hvor vi vidste, at vi havde fri flere dage i træk (Kr. Himmelfart i år). På den måde kunne vi klare nogle nætter med afbrudt søvn uden at blive frustrerede over at skulle op næste dag og på arbejde).

Vi talte meget om det med hende. Tror vi forberedte hende i 2-3 måneder. Da vi så besluttede os STOD VI 100% ved beslutningen. Ikke noget med at kigge bagud. Fremad fremad fremad. Lige gyldigt hvad (indvendigt var jeg ved at dø af skræk!!!!). Jeg tror at denne beslutsomhed hjælper barnet til at forstå, at mor og far mener dette meget alvorligt. Så ja, det var nok lidt dumt at give hende sutten igen.... men ingen er perfekte. Op på hesten igen

Vi lokkede længe med en gave og det endte med at julemanden skulle levere denne gave under suttetræet i Jægerspris slotshave  Ret morsomt optrin at se min mand kravle gennem krattet mens jeg afledte min datter og gik den officielle vej hen til træet. Hun fik en cd-spiller som hun længe havde ønsket sig.

Det virker for nogle og ikke for andre.

Jeg har hørt om en familie hvor de var så trætte af den åndsvage sut, at de lavede en krog på væggen med en snor i og sutten for enden. Når barnet så for 117. gang den dag kørte den velkendte: Jeg vil ha' min suuuuuuuuuuuuut! så henviste man til sutten i snoren på væggen. Der stod barnet så et par minutter og suttede lidt, men det blev jo altså lidt kedeligt i længden og sådan blev sutten langsomt kørt ud på en sidelinie. Utraditionel måde, men det virkede og ingen tog skade. Man kan kalde det nedtrapning i stedet for en kold tyrker  

Håber I snart får sluppet den for den er virkelig trættende når børnene bliver så store og især fordi det kan påvirke sprog og tænder.

Anmeld

1. november 2013

Soffy27

Har ikke læst alle svar - men det vi gjorde med vores knægt der på daværende tidspunkt var 2 år og 9 mdr, var en uge før nytårsaften, lavede en aftale med ham omkring hvis han virkelig var dygtig og kunne undvære sutten - så ville hele Danmark simpelthen holde fest for ham, og fyrer en masse fyrværkeri af fordi HAN var så dygtig ikke at bruge sut mere.. de 2 første nætter var han trist og ked men vi holdt fast i at der blev holdt kæmpe fest og det så han så frem til.. da nytårsaften endelig kom så var han så beæret over at alle gjorde det for ham - og man var ikke et sekund i tvivl om at det havde været det hele værd - han snakker stadig om det.. han er nu 3 et halvt, og har ikke spurgt efter sutten siden

Anmeld

1. november 2013

klmf

Måske er hun ikke klar? Forstod jeg det rigtigt, at hun falder i søvn med den i hånden? Har hun den ikke i munden nogensinde? For så er der jo ikke noget med suttebid. 

Anmeld

1. november 2013

MilleRasmussen

Man kan få en bog der hjælper med og slippe sutten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.