Mettefpigen skriver:
Man behøver jo ikke at være alene fordi man er enebarn, det kommer jo an på hvordan man er som person.... som sagt jeg er enebarn, min mor var alene med mig, vi havde mange familieproblemer med resten af familien.... men hun havde/har nogle super gode venner som var og den dag i dag er min familie :-)
Før 2 år siden blev min mor groft overfaldet med en økse og overlevede mirakuløst... hun lå i koma og respirator, jeg blev mor 11 dage før... jeg fik en depression og forholdet gik rigtig skidt.... stadig havde jeg ikke Brug for søskende, jeg fik støtte fra familie og venner...
Efter overfaldet stoppede støtten til hende fra hendes søskende....
Søskende behøver ikke altid at være godt... og enebørn behøver heller ikke at være skidt;-) tror meget af det kommer an på hvordan man bli'r opdraget og hvordan man generelt er som person....
Hm - det er jo umuligt at forholde sig til, om man i en given situation "havde brug for" søskende, for det er jo en rent teoretisk forestilling. Du kunne have haft en bror eller søster, der ville have været til kæmpe støtte for dig, og du kunne have haft en, der ville have skuffet dig enormt.
Jeg synes ikke, man kan stille det op sådan, at man enten har brug for eller ikke har brug for søskende - de enebørn, der virkelig har savnet søskende, ved jo ikke, om det ville have givet flere sorger end glæder, og du ved ikke, om en søster eller bror havde været til kolossal glæde for dig.
Det er lidt ligesom at spekulere over, om man hellere ville have været vokset op i Norge (bare et fjollet eksempel) - hvordan skal man kunne forholde sig til det, hvis man har det godt med at bo i Danmark?
Så længe, man trives som enebarn eller som en ud af fem søskende, er tanker om alternativet ren teori. Dog kender jeg ikke nogen, som ligefrem ville ønske sig, at en bestemt bror eller søster slet ikke havde eksisteret, uanset skuffelser og sorger.
Anmeld