Mor og meget mere skriver:
Altså - jeg synes jo ikke, man skal få et barn udelukkende for at sikre, at førstebarnet ikke bliver enebarn. Når det er sagt, så har det været svært for min mand at være enebarn.
Han har haft svært ved at lære at sætte sig selv i anden række og at lade andre få taletid. Det lærer man ikke på samme måde blot ved engang imellem at have venner på besøg.
Han klarede sig ikke særligt godt i skolen og følte, at han skuffede sine forældre, og at han aldrig kunne få lov at gemme sig og være lidt i fred, fordi han stod for alle bekymringer. Han skulle lykkes - og det føler mange børn nok - men der var ikke andre end ham til at gøre sine forældre stolte (og få bekræftet, at de var gode forældre!)
Hans far døde, da han var 18, og det bandt ham meget til hans mor, at der ikke var søskende til at dele lidt af ansvaret for at gøre hende glad med. Hun havde så heller ikke noget stort netværk, så det var i høj grad op til ham at sørge for, hun ikke var ensom.
Hans mor døde, da han var 30, og da syntes jeg virkelig, han var alene i verden - heldigvis havde han så mig og sine børn, men alligevel.
Nu har han jo været usædvanligt hårdt ramt af dødsfald, men generelt, når der var problemer i forhold til forældrene, var han særligt sårbar og alene. Han insisterede da også på - ikke, at jeg var uenig - at vi skulle have mere end et barn. Det hører jeg tit enebørn sige.
Stadigvæk - det er en million gange bedre at være eneste barn end slet ikke at være - eller at skulle kæmpe om opmærksomheden fra forældre, der ikke har overskud. Det må ALDRIG blive familiepolitisk ukorrekt at få det antal børn, man nu engang finder bedst, så længe, man ikke overvurderer sine kræfter
- og heller ikke, hvis man synes, et barn er passende.
Min mand har bare haft det svært i en stor søskende flok på 4, da der aldrig var hverken tid eller overskud.. Så det vil han ikke risikere vores barn/børn oplever.