Giv jeres mening omkring denne slags julehjælp, tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2013

Wimmie

LilleSmølf skriver:

Mit problem med det er, at som forældre burde man vel kigge den liste igennem og fortælle, at det er okay at ønske sig en dyr ting men at man i stedet for at skrive 5 mega dyre ønske (som resten af os heller ikke kan få opfyldt) må man skrive nogle mere uspecifikke ønsker ned.

Jeg siger ikke noget imod børnene, synes bare det virker sært at forældrene lader dem på den måde. Og for mig virker det krævende og grådigt og bevirker at jeg ikke ønsker at hjælpe.

(bare for at forklare mit standpunkt, er glad for at høre fra "den anden side" også )

Forældrene kan jo sagtens have fortalt deres børn at det jo ikke er sikkert at de får opfyldt de dyre ønsker og det kan jo også være at de tager imod andet selvom det ikke står på listen,men personligt synes jeg da det er fjollet at skrive ting på man ikke ønsker sig bare fordi man skal...så bliver det jo bare "fyld" og det kunne jo være det var ting som andre børn kunne have brugt i stedet - og så kommer det måske bare til at ligge og samle støv hos et barn der ikke vil bruge det.

Så hellere skrive reelle ønsker på listen som vil blive brugt hvis nogen vil give...synes da netop det er grådigt at tage imod ting man ikke kan bruge bare fordi det er gratis; så er det da bedre at holde sig til få men måske dyrere ting og håbe på det bedste. 

Jeg synes desværre der er al for megen negativitet i vores samfund - især når det kommer til dem med færre midler; vi er ved at blive en nation af folk der ser ned på de der ikke har så mange penge og nu bliver der så også forlangt at folk har at være taknemmelige for hvad som helst for man må ikke være kræsen når man ingen penge har og det er ikke tilladt som barn at ønske at man havde nogle af de samme ting som andre i skolen - det synes jeg er rigtig ærgerligt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2013

KTP86

Hvis en DS med 3d effekt er en nødvendighed for forældrenes image udaftil-så har de sgu 365 dage til at spare op til den i! 

Julen er kun hvad man gør den til 

Anmeld

11. oktober 2013

Miin'Baby'Mus

LilleSmølf skriver:

Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.
Det i sig selv er fint nok men mange af ønskesedlerne er meget specifike.

Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Schleich dyr pakkekalender
- Transformers ting
- Nintendo 3DS spil (eller endnu mere specifikt hvilket spil det er)
- Fladskærm

Etc.

Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?

Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?

Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid

Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.

Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig

Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.

Det er sjovt, jeg lavede faktisk sådan et indlæg herinde engang og hold da op en gang høvl jeg fik 

Men jeg er enig, julen er pga hygge og ikke pga gaver som folk åbenbart tror efterhånden.

Som du siger er det jo fint nok at de ønsker sig disse ting, men nej jeg forstår heller ikke hvorfor det SKAL være dyre ting hver gang..

Anmeld

11. oktober 2013

tarkoflen

Jeg synes for så vidt det er ok, at de ønsker står på ønskesedlen, men jeg mener at man som forældre burde lære sine børn, at de også skal ønske sig nogle knap så kostbare ting! Børnene må gerne drømme stort og have stor ønsker, men derfor kan man jo godt fortælle dem, at sådan nogle dyre ting, har vi desværre ikke råd til, men derfor må man gerne ønske sig det, sammen med noget andet!

Hvis de børn er som de fleste, så er alt nærmest krydset af i legetøjskataloget, og der må da være nogle ting imellem, som ikke er fladskærm, iPhone og lignende!

Vi har lige haft dåb og vi havde både nogle dyre og nogle billige ønsker! Vi holdte ikke dåb for gavernes skyld, og det har vi da tænkt os, at tage med når Thea bliver ældre og så er det sådan set underordnet om vi måtte have råd til dyre ting, så skal der ikke kun være dyre ønsker på en ønskeseddel!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.