Giv jeres mening omkring denne slags julehjælp, tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2013

Lusi

Jeg tænker at folk da må spare op selv, hvis de har så store ønsker

Det er da en helt forkert idé, at lære sine børn at være så grådige!
Jeg tror at de familier der virkelig er helt på røven, bare er glade for at kunne give deres barn en bamse til 40 kr.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2013

Patriark

LilleSmølf skriver:

Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.
Det i sig selv er fint nok men mange af ønskesedlerne er meget specifike.

Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Schleich dyr pakkekalender
- Transformers ting
- Nintendo 3DS spil (eller endnu mere specifikt hvilket spil det er)
- Fladskærm

Etc.

Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?

Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?

Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid

Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.

Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig

Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.

Kunne det tænkes, at deter børnene der har lavet ønskelisten?!

Uanset hvad, synes jeg det er fint nok. Hvis man ikke bryder sig om det, kan man jo vælge at støtte på andre måder.

Anmeld

9. oktober 2013

LilleSmølf

Patriark skriver:

Kunne det tænkes, at deter børnene der har lavet ønskelisten?!

Uanset hvad, synes jeg det er fint nok. Hvis man ikke bryder sig om det, kan man jo vælge at støtte på andre måder.

Absolut.

Min tanke er bare - et barn på fx. 3 eller 5, der må forældrene jo hjælpe til. Fortæller man så ikke at det er gaver, der bliver givet frivilligt (eller hvordan man nu skal formulere det) og at man ikke kan ønske sig SÅ store gaver i år. Eller, alternativt, hvis de fx. tror på julemanden, redigerer man så ikke de store ting ud før de kommer på, på sådan en side?

Og hvis man er ældre burde man vide at det virker utroligt grådigt at ønske sig en "stor fladskærm". Ikke et "fungerende TV", men ordret "stor fladskærm"?

Det er sådan jeg ser på det.

Men du har evigt ret. Så længe det ikke bryder organisationens regler må de jo gerne. Man finder bare noget andet at donere til hvis man ikke kan lide det - som jeg også har valgt at gøre

Tak for input.

Anmeld

9. oktober 2013

grinny

Kan ikke helt se hvad problemet er?

Det er en ØNSKEseddel derfor skriver man det man ØNSKER sig.

Hvem siger de bliver skuffet over noget andet Lego? Hvem siger at de mener at de skal have det der står?

Hvis en mor har spurgt sin søn hvad han ønsker sig og han lige har set det der StarWars Lego, jamen så er det jo lige det han ønsker sig, når drengen så juleaften pakker en gave ud og "det bare" er Lego, tror jeg han vil blive lige så glad 

Selvfølgelig skal de ikke forvente at en familie kan give dem en fladskærm, men synes det er okay at de skriver det på listen.

Jeg står dog helt af når man får julehjælp og så brokker sig over hjælpen! Man må tag i mod den hjælp andre familier kan give og være taknemlig!

Anmeld

10. oktober 2013

Patriark

LilleSmølf skriver:

Absolut.

Min tanke er bare - et barn på fx. 3 eller 5, der må forældrene jo hjælpe til. Fortæller man så ikke at det er gaver, der bliver givet frivilligt (eller hvordan man nu skal formulere det) og at man ikke kan ønske sig SÅ store gaver i år. Eller, alternativt, hvis de fx. tror på julemanden, redigerer man så ikke de store ting ud før de kommer på, på sådan en side?

Og hvis man er ældre burde man vide at det virker utroligt grådigt at ønske sig en "stor fladskærm". Ikke et "fungerende TV", men ordret "stor fladskærm"?

Det er sådan jeg ser på det.

Men du har evigt ret. Så længe det ikke bryder organisationens regler må de jo gerne. Man finder bare noget andet at donere til hvis man ikke kan lide det - som jeg også har valgt at gøre

Tak for input.

Grådigt?

Det synes jeg nok er et stort ord.

Anmeld

10. oktober 2013

Patriark

Havanagila skriver:

Jeg synes det er forfærdeligt at man kan få sig selv til at lave sådanexn ønskeseddel. Jeg synes virkelig man skal tage sig til takke for det man kan få.
Vi har absolut ingen penge andet end lige til at vi kan klare os. Og glæder mig bestemt ikke til december. Men stadig vil jeg ikke be om hjælp, for jeg kan ikke få mig selv til det.

Men de færreste er desværre sådan. Kender nogle stykker der ikke har brug for julehjælpen men alligevel får den fordi som de siger. Hvorfor ikke tageden når man kan få den.
Det væreste jeg synes er dog muslimerne der ikke holder jul men alligevel vil have julehjælpen.

Så du synes det er ærgeligt, at folk der har brug for hjælp, beder om hjælp fordi du ikke gør det?

Hmm en noget bizar logik.

At du så også lige får den drejet over på en ekskluderende passiv aggressiv tankegang er bare glasuren på kagen.

Anmeld

10. oktober 2013

Kløver

Yurie skriver:

den her debat blev oprettet 6.okt 2012..
https://www.baby.dk/debat/194437pi1/hoejtider/spoer gsmaal-om-graenser-for-julehjaelp.aspx

det var det samme problem sidste år. folk er grådige, og tror at hjælp betyder= Jeg kan få al jeg vil have.

Desværre ja, kender nogle, som ikke holder jul hjemme, men er ved familien hele julen, og hvor de har købt dyre gaver, og alligevel søger julehjælp, og så synes jeg det også er at presse citronen og bede om noget en mere trængende familie kunne få glæde af

Anmeld

10. oktober 2013

De3Guldklumper

LilleSmølf skriver:

Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.

Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Transformers ting
- Fladskærm

Etc.

Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?

Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?

Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid

Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.

Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig

Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.

Jeg var med på en side sidste år på FB - men jeg meldte mig ud midt i december da jeg simpelthen blev "arrig" over den måde som ønskede julehjælpen teede sig på.

Hvis man har behov for julehjælp, i mine øjne, så kan man ikke være kritisk og stille sig på bagben hvis dem som vil hjælpe ikke lige kan hjælpe med G-star cowboybukser eller en iphone af en art.

Så må man være taknemmlig for den hjælp man kan få og forklare sine børn at de ikke kan få de dyre ting da pengene ikke er til det men at der gavmilde mennesker som doner kvit og frit og man derfor må være glad for det man får.

Fordi jeg bliver arrig er fordi - jeg og mange andre i dagens danmark, som HAR råd til julegaver og hvad julen ellers koster, heller ikke bare har i uanede mængder af penge og vi derfor også må lære vores børn at man ikke BARE kan få alt hvad man peger på. Det er ØNSKER men dermed ikke sagt at alternativet ikke kan være lige så godt.

Og det synes jeg nogen af dem som ønsker julehjælp kunne lære lidt af..

Anmeld

10. oktober 2013

Wimmie

LilleSmølf skriver:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Transformers ting
- Fladskærm

Etc.

Nu er det jo bare ønsker...som kommer fra børn og børn er jo meget specifikke...

Det betyder jo ikke at det ikke kan blive glade for andet eller at tingene ikke kan være brugt. Det er jo ikke nødvendigvis ment som at de ønsker sig nye dyre ting - en brugt fladskærm 26" går ikke for mere end et par hundrede i dag, brugt lego, Sleich-dyr osv er jo også lovligt at tilbyde.

Jeg synes det er helt ok... 

Anmeld

10. oktober 2013

Wimmie

grinny skriver:

Kan ikke helt se hvad problemet er?

Det er en ØNSKEseddel derfor skriver man det man ØNSKER sig.

Hvem siger de bliver skuffet over noget andet Lego? Hvem siger at de mener at de skal have det der står?

Hvis en mor har spurgt sin søn hvad han ønsker sig og han lige har set det der StarWars Lego, jamen så er det jo lige det han ønsker sig, når drengen så juleaften pakker en gave ud og "det bare" er Lego, tror jeg han vil blive lige så glad 

Selvfølgelig skal de ikke forvente at en familie kan give dem en fladskærm, men synes det er okay at de skriver det på listen.

Jeg står dog helt af når man får julehjælp og så brokker sig over hjælpen! Man må tag i mod den hjælp andre familier kan give og være taknemlig!

HELT enig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.