LilleSmølf skriver:
Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.
Det i sig selv er fint nok men mange af ønskesedlerne er meget specifike.
Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:
- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Schleich dyr pakkekalender
- Transformers ting
- Nintendo 3DS spil (eller endnu mere specifikt hvilket spil det er)
- Fladskærm
Etc.
Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?
Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?
Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid 
Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.
Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig 
Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.
Jeg var med på en side sidste år på FB - men jeg meldte mig ud midt i december da jeg simpelthen blev "arrig" over den måde som ønskede julehjælpen teede sig på.
Hvis man har behov for julehjælp, i mine øjne, så kan man ikke være kritisk og stille sig på bagben hvis dem som vil hjælpe ikke lige kan hjælpe med G-star cowboybukser eller en iphone af en art.
Så må man være taknemmlig for den hjælp man kan få og forklare sine børn at de ikke kan få de dyre ting da pengene ikke er til det men at der gavmilde mennesker som doner kvit og frit og man derfor må være glad for det man får.
Fordi jeg bliver arrig er fordi - jeg og mange andre i dagens danmark, som HAR råd til julegaver og hvad julen ellers koster, heller ikke bare har i uanede mængder af penge og vi derfor også må lære vores børn at man ikke BARE kan få alt hvad man peger på. Det er ØNSKER men dermed ikke sagt at alternativet ikke kan være lige så godt.
Og det synes jeg nogen af dem som ønsker julehjælp kunne lære lidt af..
Anmeld