Giv jeres mening omkring denne slags julehjælp, tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2013

Wimmie

Havanagila skriver:

Men hvis man ligefrem kan tillade sig at ønske sådan nogle ønsker så tror jeg da lige jeg skal lave en ønskeseddel der hedder
Nye gulvtæppet til hele lejligheden.
En ny bil
Et nyt køleskab
Et nyt komfur
En ph lampe til køkkenet.

Ja jeg kunne blive ved. For det kunne jo være folk ville give mig sådan. Nogle nye lækre ting

Så gør det dog...måske er der gevinst 

Og helt ærligt...siden hvornår er Sleich-dyr blevet en luksusvare...Bilka har ofte 3 for 100 kr 
Star Wars Lego kan jo som sagt også være brugt - det behøver da slet ikke at være  dyre varer....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Havanagila skriver:

Jeg kan jo ikke andet end kigge den anden vej, men nu blev der lavet en debat om det og jeg gav min mening til kende.
Jeg synes det julehjælpen man kan få er helt vildt flot. For man kan få rigtig mange gode ting som gør at man ka. Holde en nogenlunde jul uden at børnene lider last af det.
Julen handler jo ikke kun om gaver.
Det handler om at man har en dejligt aften og gaver er et bonus. Self ville jeg aldrig lade mit barn undvære gaver. Men jeg vil give det der er råd til. Self ønsker vi da alle at give vores børn alt hvad de peger på men sådan er livet jo ikke.
De ønsker der bliver skrevet på de lister er jo typisk forældrene der synes det skal have disse ting. Mange gange så ville børn blive glade for nogle små ting.
I mine øjne er det et Luksusproblem at børn skal have fjernsyn på værelserne. Og ja indrømmer da gerne at Isabella skal have det engang når vi har råd. Men igen det er et Luksusproblem intet andet.

"De ønsker der bliver skrevet på de lister er jo typisk forældrene der synes det skal have disse ting." Okay? Hjemme hos os har det været børnene, der fortalte, hvad de ønskede sig og siden selv skrev ønskesedler. Hvorfor skulle det være anderledes her?

"Mange gange så ville børn blive glade for nogle små ting." Og derfor må de ikke fortælle, hvad de allermest ønsker sig? 

"I mine øjne er det et Luksusproblem at børn skal have fjernsyn på værelserne." Det er ikke et problem, det er et ønske!  

Skal du censurere din datters ønskeseddel, når hun bliver 10, 12, 14 år? Bare, så ingen tror, hun er krævende og grådig, når hun fortæller, hvad hun ønsker sig allermest? Det er en ØNSKEseddel, ikke en bestillingsseddel, og alle har lov at ønske, håbe og drømme. Eller hvad? 

Anmeld

10. oktober 2013

Wimmie

Mor og meget mere skriver:

"De ønsker der bliver skrevet på de lister er jo typisk forældrene der synes det skal have disse ting." Okay? Hjemme hos os har det været børnene, der fortalte, hvad de ønskede sig og siden selv skrev ønskesedler. Hvorfor skulle det være anderledes her?

"Mange gange så ville børn blive glade for nogle små ting." Og derfor må de ikke fortælle, hvad de allermest ønsker sig? 

"I mine øjne er det et Luksusproblem at børn skal have fjernsyn på værelserne." Det er ikke et problem, det er et ønske!  

Skal du censurere din datters ønskeseddel, når hun bliver 10, 12, 14 år? Bare, så ingen tror, hun er krævende og grådig, når hun fortæller, hvad hun ønsker sig allermest? Det er en ØNSKEseddel, ikke en bestillingsseddel, og alle har lov at ønske, håbe og drømme. Eller hvad? 

Du siger det så godt 

Anmeld

10. oktober 2013

Mor og meget mere

Havanagila skriver:

Jeg forstår ikke folk kan have samvittighed til at ønske sig disse ting.
Men når det er sagt tror jeg bare vi lukker den her for min mening er min mening. Og din mening er din mening.
Og jamen det er fint der er nogen der donere fjernsyn til det formål.

Men hvis man ligefrem kan tillade sig at ønske sådan nogle ønsker så tror jeg da lige jeg skal lave en ønskeseddel der hedder
Nye gulvtæppet til hele lejligheden.
En ny bil
Et nyt køleskab
Et nyt komfur
En ph lampe til køkkenet.

Ja jeg kunne blive ved. For det kunne jo være folk ville give mig sådan. Nogle nye lækre ting

Og det vil du ønske dig, fordi du sidestiller dig selv med børn og teenagere, hvis jul for sjette år i træk vil bære præg af forældrenes dårlige økonomi? - og fordi du ikke kan se nogen forskel på barnets muligvis manglende realitetssans og din voksne indsigt? Du har som voksen om ikke andet en teoretisk mulighed for at ændre på dine økonomiske forhold og på sigt købe det, du ønsker. Det har disse børn ikke. 

Hold op, hvor jeg synes, det er ucharmerende at sammenligne sig selv med børn, der udtrykker deres ønsker, og som forestiller sig, at de bare et enkelt år får lov at opleve at kunne tale med, når klassekammeraterne beretter om deres dyre gaver. 

Anmeld

10. oktober 2013

Mor og meget mere

Wimmie skriver:

Nemlig 

Men børn i fattige familier har åbenbart bare at være taknemmelige for det folk vil give uanset hvad...og TÆNK at nogle kan finde på at ønske sig tøj i specifikke størrelser - de burde da være evigt glade selvom tøjet er 2 numre for småt 

Jamen Frits, de fattige børn er sgu så kedelige og utaknemmelige - det er sjovere at give et par træklodser til en fattig, som hopper og danser af glæde... 

Anmeld

10. oktober 2013

Mor og meget mere

Wimmie skriver:

Du siger det så godt 

Lige over 

Anmeld

10. oktober 2013

Wimmie

Mor og meget mere skriver:

(ironi) NEJ!!! Fattige mennesker må IKKE drømme! Og de SKAL bukke og neje af taknemmelighed over at få folks slidte bamser 

(/ironi)

Anmeld

10. oktober 2013

Muhmi

Ja det er jo det der skøre noget med ønsker, de er ønsker, ikke noget man forlanger Jeg ønsker mig en foodproccesor, det betyder ikke jeg får den og det "ved" jeg egentlig godt, men NØJ hvor ville det da være super hvis jeg fik én

Synes godt man kan ønske sig specifikke ting, det gør vi andre jo og hvis der alligevel var én derude der havde noget af det lego som barnet der modtager julehjælp ønsker sig, jamen så juhuu, så får barnet det han/hun ønsker sig og det er da fedt!

Hvorfor skal ungerne "nøjes" og være tilfredse bare fordi deres forældre får julehjælp?

Kan godt se at det måske er lidt skørt at ønske sig en fladskærm til de voksne, men kan ikke se noget galt i at man ønsker sig noget lækkert legetøj til sine unger

Anmeld

10. oktober 2013

LilleSmølf

Patriark skriver:

Grådigt?

Det synes jeg nok er et stort ord.

Jeg synes bare det virker grådigt men det er jo helt okay hvis du synes det stik modsatte. Heldigvis er det jo tilladt at donere eller ikke donere som man synes

Anmeld

10. oktober 2013

LilleSmølf

Wimmie skriver:

Nu er det jo bare ønsker...som kommer fra børn og børn er jo meget specifikke...

Det betyder jo ikke at det ikke kan blive glade for andet eller at tingene ikke kan være brugt. Det er jo ikke nødvendigvis ment som at de ønsker sig nye dyre ting - en brugt fladskærm 26" går ikke for mere end et par hundrede i dag, brugt lego, Sleich-dyr osv er jo også lovligt at tilbyde.

Jeg synes det er helt ok... 

Mit problem med det er, at som forældre burde man vel kigge den liste igennem og fortælle, at det er okay at ønske sig en dyr ting men at man i stedet for at skrive 5 mega dyre ønske (som resten af os heller ikke kan få opfyldt) må man skrive nogle mere uspecifikke ønsker ned.

Jeg siger ikke noget imod børnene, synes bare det virker sært at forældrene lader dem på den måde. Og for mig virker det krævende og grådigt og bevirker at jeg ikke ønsker at hjælpe.

(bare for at forklare mit standpunkt, er glad for at høre fra "den anden side" også )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.