Giv jeres mening omkring denne slags julehjælp, tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.052 visninger
43 svar
99 synes godt om
7. oktober 2013

LilleSmølf

Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.
Det i sig selv er fint nok men mange af ønskesedlerne er meget specifike.

Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Schleich dyr pakkekalender
- Transformers ting
- Nintendo 3DS spil (eller endnu mere specifikt hvilket spil det er)
- Fladskærm

Etc.

Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?

Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?

Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid

Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.

Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig

Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

TNBC

LilleSmølf skriver:

Jeg synes det er super fedt at der findes julehjælpssider, men har lagt mærke til, at en del af dem lægger ønskesedler op.

Her mener jeg, i stedet for at skrive at barnet ønsker sig tøj i str. XX og alderstilsvarende legetøj, bøger, og julehyggeting (som mange selvfølgelig også gør) bliver der skrevet lister som denne:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Transformers ting
- Fladskærm

Etc.

Er det bare mig, der finder det lidt forkert at ønske sig noget så specifikt i den dyre ende?

Altså, hvis man ikke har råd til at købe 3DS spil eller fladskærme (!) er det jo ikke ensbetydende med at man har behov for julehjælp?

Vi er på 2 x SU herhjemme og kan sagtens købe gaver til hinanden og den lille men det ville ikke kunne blive noget så dyrt som en fladskærm eller en hel pakkekalender med Schleich dyr. Og var det SÅ vigtigt havde vi sparet op til det, eller forklaret barnet at det ikke var en mulighed. Troede fejlagtig at julen var en hyggetid, ikke en hvem-kan-få-flest-dyre-gaver tid

Jeg ved godt at nogen virkeligt har brug for hjælp og ikke kan spare op til 24 små kalendergaver til 3 børn, og jeg giver hellere end gerne selv hvad jeg kan til de familier. Og ja, det er i orden at ønske sig fx. lego men at det ligefrem skal være en helt specifik kasse fx Lego Star Wars udvidelse nr. XXX? Der trækker jeg i hvert fald stregen.

Jeg vil bare gerne høre om jeg er den eneste, der har det sådan? Har undret mig siden sidste år så nu spørger jeg endelig

Og har I lyst til at svare, så giv mig endelig jeres syn på sagen uden at angribe hverken mig for at synes sådan her eller andre for at lave den slags ønskelister. Er bare interesseret i at høre hvad I synes om det, ikke at hænge nogen ud.

kan huske den var der sidste år, hvor der også var så dyre ting på og meget andet, og ja jeg synes det er forkert. Julehjælpen er der til at børnene kan få en gave, ikke at de skal have gaver for flere tusinde kroner.

det er en hjælp, ikke en tag-selv-bod.

jeg har ikke haft en fjernsyn i et år, skal jeg så også be om julehjælp??

Anmeld

7. oktober 2013

Laulund87

Jeg synes godt nok det er at presse citronen.. Ville familien så ikke være taknemlige hvis ikke det var en af de specifikke ting, som en fladskærm, der blev givet??

Hvis man ikke har råd til gaver synes jeg ikke man kan være bekendt at ønske sig sådan nogle dyre og specifikke ting. Det er jo nærmest en bestillingsseddel

Anmeld

7. oktober 2013

TNBC

LilleSmølf skriver:

- Tøj str. xx
- Lego Star Wars
- Transformers ting
- Fladskærm

Etc.

den her debat blev oprettet 6.okt 2012..
https://www.baby.dk/debat/194437pi1/hoejtider/spoer gsmaal-om-graenser-for-julehjaelp.aspx

det var det samme problem sidste år. folk er grådige, og tror at hjælp betyder= Jeg kan få al jeg vil have.

Anmeld

7. oktober 2013

LilleSmølf

Er glad for at høre jeg ikke er den eneste, der har den holdning.

Jeg ville da også gerne have råd til en tur sydpå, nye møbler, ny computer som ikke er 100 år gammel... men det synes jeg faktisk ikke "kvalificerer" mig til julehjælp.

Troede den var forebeholdt dem, der virkeligt sidder hårdt i det (min barndom var stærkt præget af meget stram økonomi så jeg ved der er langt vej fra dét og så til hvor jeg er nu).

Der er forskel på knapt at have råd til mad og tøj, og så være "fattig" fordi man ikke har iPad/iPhone/iWhatever.

Anmeld

7. oktober 2013

Mother-love

Jeg synes det er forfærdeligt at man kan få sig selv til at lave sådanexn ønskeseddel. Jeg synes virkelig man skal tage sig til takke for det man kan få.
Vi har absolut ingen penge andet end lige til at vi kan klare os. Og glæder mig bestemt ikke til december. Men stadig vil jeg ikke be om hjælp, for jeg kan ikke få mig selv til det.

Men de færreste er desværre sådan. Kender nogle stykker der ikke har brug for julehjælpen men alligevel får den fordi som de siger. Hvorfor ikke tageden når man kan få den.
Det væreste jeg synes er dog muslimerne der ikke holder jul men alligevel vil have julehjælpen.

Anmeld

7. oktober 2013

Carina:-)

Jeg er enig.

Har selv været med på en side hvor man gav.

Men oplevede både snyd og folk der blev sure over de ting de fik 

Blandt andet var der en enlig mor til 4 på kh der fortalte gladeligt at hun havde fået 2 kurve samtidig med at hun i et andet forum fortalte om den Emmaljunga barnevogn hun havde bestilt endelig var kommet....

Har man råd til 10.000 krs vogn,har man dælme ikke brug for julehjælp!

Men ja ønske sedler var også noget vi diskuterede ret kraftigt.

Så nu bruger jeg mine penge på 2 private familier her i området som jeg har "fået" igennem en af de lokale kirker hvor jeg henvendte mig,.

De får en julekalender til hver af ungerne,og ellers en kurv med alt hvad man skal bruge juelaften. Samt en lille pakke til hvert barn -Og der er ingen krav om nintendo eller lego 

Anmeld

7. oktober 2013

Carina:-)

Havanagila skriver:

Jeg synes det er forfærdeligt at man kan få sig selv til at lave sådanexn ønskeseddel. Jeg synes virkelig man skal tage sig til takke for det man kan få.
Vi har absolut ingen penge andet end lige til at vi kan klare os. Og glæder mig bestemt ikke til december. Men stadig vil jeg ikke be om hjælp, for jeg kan ikke få mig selv til det.

Men de færreste er desværre sådan. Kender nogle stykker der ikke har brug for julehjælpen men alligevel får den fordi som de siger. Hvorfor ikke tageden når man kan få den.
Det væreste jeg synes er dog muslimerne der ikke holder jul men alligevel vil have julehjælpen.

Ja,og kigger man på dba omkring det tidspunkt der udgives julehjælp er der mange der sætter gavekortene til br og sportmaster til salg....

Og muslimerne smider flæskestegen i skraldespanden når de går...Det er pinligt...

Anmeld

7. oktober 2013

ano14316

Hmmm jeg har det sådan både ja og nej... Ja det kan godt virke lidt utaknemligt, men på den anden side kan man lige så godt skrive hvad ungerne ønsker sig, frem for at en ligger iden med lige det barnet ønsker sig men da de ikke vidste det fik barnet noget andet...

Og så er en ønskeseddel jo ikke en bestillingsliste...
Men alle har jo lov at håbe

Anmeld

7. oktober 2013

TNBC

ano14316 skriver:

Hmmm jeg har det sådan både ja og nej... Ja det kan godt virke lidt utaknemligt, men på den anden side kan man lige så godt skrive hvad ungerne ønsker sig, frem for at en ligger iden med lige det barnet ønsker sig men da de ikke vidste det fik barnet noget andet...

Og så er en ønskeseddel jo ikke en bestillingsliste...
Men alle har jo lov at håbe

jeg tænker mere at det er prisklassen der får mig til at reagere. Ja, man må gerne skrive hvad børnene ønsker, men tror de virkelig at de får en iphone eller en fladskærm. hvad med at give børnene realitiske ideer om hvad man kan få?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.