Er det okay at true med smæk i numsen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2013

Annette A

Synes det er dumt at true med at gøre noget man ikke har tænkt sig at gøre. Det sender et meget forkert budskab til barnet og derved ryger respekten for forældrene.

Nu må man jo ikke slå børn og det er jo grundlæggende klart det bedste. Dog er der en meget stor forskel på vold og en kortvarig konsekvens af en meget forkert handling og selv har jeg prøvet at få smæk og lussinger uden på nogen måde at frygte min mor eller være skadet af det. Så der er da en stor forskel som jeg også ved fra andre voksne der har prøvet det som børn.

Men selv synes jeg det er godt man ikke må slå på nogen måde for ellers er det jo svært at sætte grænser for hvor meget, hvordan og hvornår kan man sige og selv ville jeg nu heller ikke bryde mig om det, måske også fordi tiden ikke længere er til det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2013

DitteFisk

Jeg ville ikke true noget medmenneske om den slags, så heller ikke mine børn naturligvis  

Dertil kunne jeg da godt finde på at true med at kaste sønnike ud af vinduet hvis han ikke kommer når jeg kalder eller true kæresten med tæv hvis han ikke masserer mig.. 

I min verden virker det absurd at tale om vold og trusler herom i sammenhængen med nutidens børneopdragelse. Men jeg er desværre godt klar over at det sker alligevel. 

Jeg kan desuden selv huske at have fået et klask bagi og sendt på værelset engang fordi jeg løb ud på vejen. Det gjorde man bare dengang, men for at komme forestillingen om at det er okay at slå på børn til livs er det nødvendigt at cutte al slags fysisk afstraffelse. Hos nogen er der ikke langt fra endefuld til pisk, for at gøre det firkantet.. 

Anmeld

29. september 2013

Mitlivsommooor

Anonym skriver:

Hej piger! Blev inspireret af en anden tråd.

Synes i at det er okay at true et barn med smæk, eller er det totalt no go? Stem og uddyb gerne. Anonyme svar tilladt og HUSK AT HOLDE EN SOBER TONE!

Synes bestemt ikke at det er iorden!

Anmeld

29. september 2013

A&F

Nej nej og igen nej. Psykisk og fysisk vold er ikke i orden!

Anmeld

30. september 2013

Faith

Christina A skriver:

Ja er enig med dig og det er altid rart med et nuanceret blik på tingene. Jeg har også både fået smæk og lussinger af min mor og det er der vist mange der har der ikke har taget skade af. Det var helt sikkert nødvendigt for at få budskabet igennem til mig, derfor var jeg da ikke bange for min mor overhovedet. Til gengæld har jeg tre halvsøskende der har været udsat for voldsom fysisk og psykisk vold i deres barndom af deres far og det har de bestemt taget skade af.

Man skal passe på at det ikke bliver alt for hysterisk det hele for nu til dags tør man dårligt tage fat i sit barns arm eller skælde det ud som det kan være nødvendigt at gøre nogen gange. Synes simplethen det bliver for meget når folk himler op over at en mor skælder sit barn ud eller tager lidt hårdt fat i sit barn fordi det måske er ved at løbe væk fra hende fx og være til fare for sig selv. Man ved jo ikke alt om hvad der er foregået og sålænge der ikke er tale om et voldsomt overgreb så må man altså godt lige tænke over at barnet også kan have gavn af at få en forståelse for at en situation kan have en særlig farlig karakter. Det er da også en forældres ansvar og kærlighed der er på spil der og ikke bare fordi man er ond ved sit barn.  

At tage fat i sit barns arm fordi det er ved at løbe ud på vejen eller komme til skade, har intet med vold at gøre!

Men at give sit barn smæk i måsen fordi det er "uartigt", har efter min mening alt at gøre med vold.

Kan simpelthen ikke forstå at man som forældre kan retfærdiggøre at slå sit barn! Så er det sådan set ligegyldigt hvad barnet har gjort.

Anmeld

30. september 2013

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.. Kunne godt tænke mig hvis nogen af dem der har svaret ja kom med en uddybning

Anmeld

30. september 2013

Annette A

At tage fat i sit barns arm fordi det er ved at løbe ud på vejen eller komme til skade, har intet med vold at gøre!

Men at give sit barn smæk i måsen fordi det er "uartigt", har efter min mening alt at gøre med vold.

Kan simpelthen ikke forstå at man som forældre kan retfærdiggøre at slå sit barn! Så er det sådan set ligegyldigt hvad barnet har gjort.

Jeg vil dog sige at jeg selv med mit første barn har prøvet at bliver verbalt overfaldet af en kvinde der sagde hun ville melde mig på hovedbanegården fordi jeg tog fat i mit barn og placerede ham i sin klapvogn. Han havde fået den fikse ide at rende rundt med en fodbold blandt folk og rulletrapper og da han var 3 år og ikke så åben for dialog var jeg nødsaget til at få fat i ham. Hun overfusede mig på det groveste selvom jeg havde min mor stående ved siden af som absolut heller ikke mente der var noget forkert i at sørge for at ens barn rendte rundt og var til fare for sig selv og sine omgivelser. Udover det hører jeg ofte folk blander sig i forældres håndtering af deres børn og der mener jeg altså man går over stregen hvis der ikke direkte er tale om et voldsomt  fysisk overgreb.

Synes bestemt du har ret i at man ikke skal slå sine børn men man må også bare trække en streg et sted for bare det at skælde ud er der mange der mener er at overgreb efterhånden. Så man skal skelne mellem fanatisme og gode hensigter og igen så er der altså en kæmpe forskel på vold og en kortvarig konsekvens af en handling. For de forrige generationer har oplevet opdragelse på en anden måde og hvor man havde en respekt for sine forældre fordi man vidste ens opførsel havde en konsekvens og det er der da mange der ikke har taget skade af fordi det netop ikke drejede sig om vold. Selv i skolen oplevede jeg det da fra tid til anden en fysisk konsekvens, men jeg var da ikke bange for lærerene af den grund. Man tænkte sig nok bare lidt ekstra om før man gjorde noget dumt.

Så synes man skal skelne, men vi skal også bare anerkende at det er nye tider og nu gør vi tingene anderledes. Det er jeg bestemt også tilhænger af for vi har mange andre nye gode måder at opdrage vores børn på som man ikke kendte dengang.

Anmeld

30. september 2013

modesty

Anonym skriver:

Hej piger! Blev inspireret af en anden tråd.

Synes i at det er okay at true et barn med smæk, eller er det totalt no go? Stem og uddyb gerne. Anonyme svar tilladt og HUSK AT HOLDE EN SOBER TONE!

NEJ! Selvfølgelig ikke.

Anmeld

30. september 2013

Hjaltesmor

Nej absolut ikke. Ville gribe ind, hvis jeg overhørte det fx i supermarkedet.

Faktisk overvejer jeg, om jeg egentligt ikke synes, det er værre med den slags psykiske "smæk" end med de fysiske.

Anmeld

30. september 2013

FamilenStorm

Nej man truer da ikke med vold..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.