Er det okay at true med smæk i numsen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2013

MorDk

Nej fa'me NEJ!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2013

BigHope13

Faith skriver:

Det må da have været dybt ydmygende at blive smidt over knæet af din mor og far og blive smækket i numsen! Jeg får sku helt kuldegysninger.

Kan simpelthen ikke forstå at du synes det er ok

Jeg har ikke fundet det ydmygende på nogen måde, ellers havde jeg ikke skrevet det her som jeg også skriver så har det været berettiget når straffen har fundet sted, og jeg har lært at have en fornuftig respekt for voksne og har lært hvad der er rigtig og forkert grundet mine forældres handlinger.
jeg tror på de har gjort deres yberste for både mig og min søster, og tror på de har gjort det rigtig dengang.
Havde de været forældre i dagens danmark er jeg sikker på det også hed nul tolerance for vold i deres hjem.
Og så skal det jo heller ikke lyde som om at vi har fået smæk bag i dagligt tror det kan tælles på en hånd hvor mange gange det fandt sted.

og husk nu at læs at i dagens danmark synes jeg heller ikke det er okay hverken at true eller udøve vold mod andre

Anmeld

29. september 2013

Havre74

Jeg kiggede lige på afstemningen. Der er nogle, der har stemt, at det er i orden og nogen har selv gjort det. Er der ikke nogen af jer, der har lyst til at kommentere ? (det kan jo endda gøres anomynt).

Jeg ved at der er en del forældre, der stadig slår deres børn. Dette kunne jo være en mulighed for at i kan fortælle jeres synspunkt.

Håber at der er nogen, der vil svare OG ikke mindst, at alle nej-sigerne lader være med at sable nogen ned.

Anmeld

29. september 2013

Savannah

Nej, trusler er på ingen måde jorden og at true med vold er sådan set strafbart.

Hvis man derimod truer med fx at barnet får frataget lommepenge, snoller, tv eller andet, må man være forbedret på at få tilbage af samme skuffe fra barnets side.. Og det må man jo selv vurdere om man synes man vil.

Men vold, er et absolut no-go.

Anmeld

29. september 2013

Kay

Nej der er ikke ok at true! Hverken børn eller voksne... 

Der ud over syntes jeg det er total latterligt at true eller stille en konsekvens for du barn som man aldrig ville "overholde" som fx hvis du ikke opføre dig ordentlig  tager vi toget hjem igen og besøger ikke mormor i dag... Ja som om du ville gøreåalvor af det... Der skal altid kunne gøres alvor af en konsekvens hvis der bliver nødvendigt...

Det er min pædagog faglige holdning og min forældre holdning 

Anmeld

29. september 2013

FruJacobsen

Så skræmmende at psykisk og fysisk vold mod børn stadig er til debat altså om hvorvidt det er rigtigt eller forkert. Det er ulovligt og strafbart, hvilket der selvfølgelig er gode grunde til. Så NEJ, det er ikke i orden hverken at true med vold eller gøre alvor af sine trusler.

Anmeld

29. september 2013

Annette A

BigHope13 skriver:

Jeg har stemt nej, slet ikke.
og jeg håber aldrig aldrig nogen sinde at jeg vil komme til at slynge sådan en falsk trussel ud mod mine egne børn,

dog er jeg ikke så ensporet på dette emne, tro mig, kunne aldrig finde på at udøve vold mod mine kære. Men jeg er selv vokset op med en endefuld i ny og næ, og jeg synes nu altså ikke jeg har taget skade af det. Når jeg tænker tilbage på de situationer hvor jeg har været en umulig møgunge så har den endefuld altså været berettiget, og er jo aldrig blevet "tæsket og smidt i seng" . Jeg har lagt over mor , eller fars ben og fået et eller to hårde klask i bagen, jeg har grædt og jeg har fået fortalt både før og efter hvorfor jeg fik straffen, og når det var ovre, ja så gik vi tilbage til at være en glad kærlig familie.

ihh ja ved ikke hvad jeg vil med det, synes bare i nogle situationer så det træls at vi er blevet så ensporet, som om der ikke er forskel på trussel, tæsk, irettesættelse og egentlig også opdragelse.
igen jeg ville aldrig gøre det mod mine egne børn, men jeg synes heller ikke det er så forkert.
synes dælme jeg har mødt rigtig mange børn som er så respektløse at de godt kunne have brugt en barndom og opdragelse i mine forældres hus.

og ja så er det man tænker om man skal poste dette som anonym, men nej jeg vælger sku at stå ved mine holdninger.

Ja er enig med dig og det er altid rart med et nuanceret blik på tingene. Jeg har også både fået smæk og lussinger af min mor og det er der vist mange der har der ikke har taget skade af. Det var helt sikkert nødvendigt for at få budskabet igennem til mig, derfor var jeg da ikke bange for min mor overhovedet. Til gengæld har jeg tre halvsøskende der har været udsat for voldsom fysisk og psykisk vold i deres barndom af deres far og det har de bestemt taget skade af.

Man skal passe på at det ikke bliver alt for hysterisk det hele for nu til dags tør man dårligt tage fat i sit barns arm eller skælde det ud som det kan være nødvendigt at gøre nogen gange. Synes simplethen det bliver for meget når folk himler op over at en mor skælder sit barn ud eller tager lidt hårdt fat i sit barn fordi det måske er ved at løbe væk fra hende fx og være til fare for sig selv. Man ved jo ikke alt om hvad der er foregået og sålænge der ikke er tale om et voldsomt overgreb så må man altså godt lige tænke over at barnet også kan have gavn af at få en forståelse for at en situation kan have en særlig farlig karakter. Det er da også en forældres ansvar og kærlighed der er på spil der og ikke bare fordi man er ond ved sit barn.  

Anmeld

29. september 2013

AnthonsMor

Krussedulle skriver:

Nej, selvfølgelig ikke!!!

Jeg kan godt finde på at sige "nå, skal du ha smæk" med blink i øjet, mede en sjov stemme og under leg.. lige som når man siger "nå, nu kommer jeg og fanger dig"..

Det gør jeg nu altså også TIT og ofte til min 6 måneder gamle søn, og han skriiiiiger af grin hver gang!
Men det er leg, det synes jeg ikke handler on trusler!

Anmeld

29. september 2013

AnthonsMor

Anonym skriver:

Hej piger! Blev inspireret af en anden tråd.

Synes i at det er okay at true et barn med smæk, eller er det totalt no go? Stem og uddyb gerne. Anonyme svar tilladt og HUSK AT HOLDE EN SOBER TONE!

Nej! Det er absolut ikke ok!
Men som jeg tidligere skrev, kan det godt "bruges" i leg, men det SKAL også kunne høres, at det er leg, for ellers tror jeg på, at børn nemt kan blive forvirret og bange for det man siger..

Men fysisk afstraffelse er NO GO!

Anmeld

29. september 2013

BigHope13

Christina A skriver:

RRiRig

Ja er enig med dig og det er altid rart med et nuanceret blik på tingene. Jeg har også både fået smæk og lussinger af min mor og det er der vist mange der har der ikke har taget skade af. Det var helt sikkert nødvendigt for at få budskabet igennem til mig, derfor var jeg da ikke bange for min mor overhovedet. Til gengæld har jeg tre halvsøskende der har været udsat for voldsom fysisk og psykisk vold i deres barndom af deres far og det har de bestemt taget skade af.

Man skal passe på at det ikke bliver alt for hysterisk det hele for nu til dags tør man dårligt tage fat i sit barns arm eller skælde det ud som det kan være nødvendigt at gøre nogen gange. Synes simplethen det bliver for meget når folk himler op over at en mor skælder sit barn ud eller tager lidt hårdt fat i sit barn fordi det måske er ved at løbe væk fra hende fx og være til fare for sig selv. Man ved jo ikke alt om hvad der er foregået og sålænge der ikke er tale om et voldsomt overgreb så må man altså godt lige tænke over at barnet også kan have gavn af at få en forståelse for at en situation kan have en særlig farlig karakter. Det er da også en forældres ansvar og kærlighed der er på spil der og ikke bare fordi man er ond ved sit barn.  

Rigtig godt skrevet og der er milevidt forskel på de smæk som jeg/vi har fået som små til så voldsom fysisk og psykisk vold, hvilket som du også skriver giver en skade på de børn som bliver berørt.har samme opfattelse som dig at man kan gå hen og blive for hysterisk og ja man bliver nærmest set skævt på hvis man skælder sit barn ud, jeg må sige at når jeg møder "umulige unger" i supermarkeder så tænker jeg da oftest når jeg kigger på moderen 'hvorfor i alverden gør du ikke noget'

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.