Pasning af eget barn- tilskud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2013

raca

sne190810 skriver:

Hehe. 

Kan du underbygge den påstand med noget evidens? For det er da noget af en ting lige at slynge ud.

det er ikke noget nyt at forsker inden for pædagogik og phykologi har råbt op om den kraftige stigning i dianosticerede ADHD tilfælde, det har været galt 5-10 år nu, at der er gået indflation i dianoserne, enten kan man jo så acpetere at ja det er sådan et antaltet af folk med phykiske lidelse og adfærdsforstyrelse er steget, eller se på om samfundet er skruget forkert sammen, eks ved børnepasningen.

samtidigt får børn i de dårligere og middelmåde  ins en dårlige start på livet end hjemmepassede børn da pædagogerne ikke har resurserne og overblikket til at stimulere dem optimalt, dette gør at børne er dårligere rustet til at modtage undervisning i skolen.

dette kan så fejltolkes som ADHD. el. så får barnet en dianose og alle er glade.. men msåke var det omgivelserne og ikke barnet den var gal med?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2013

isabellasmor

blankholm skriver:

Hvad så med i canada/usa

der er børn ofte i vuggestue fra de næsten bliver født.

Iløbet af dagen bliver de placeret i autostole i en rundkreds og så bliver der læst bøger selvom de er SÅ små at de ikke forstår forde de måske kun er 3-6 mdr og der er skumpuder på gulv og op af væggen og den slags så de ikke kan slå sig, også i børnehaverne m.m.

Tænkte mere vi snakker ADHD børn så burde de næsten blive autister derovre

er sikker på at ADHD ikke har noget med vuggestue/børnehave at gøre, det er desværre blevet en massefortegnelse idag og børn som ikke er i nærheden af ADHD får stillet den diganose da det bare er "nemmest" når de ik ved hvad barnet fejler

er helt enig. 

jeg har ikke nævnt adhd på noget tidspunkt, blot konkluderet mig enig i hvad ts skrev. for jeg tror at en del af det HAR noget med inst at gøre. det jeg dog tror er mest udbredt er dog indlæringsvanskeligheder osv omkring skolealderen , og måske nogle dybere ting som måske aldrig kan "blive målt" ?? pga inst. 

Anmeld

16. september 2013

Mor til Ella

Albertsen92 skriver:

Nemlig. Vi Har fået så mange flere børn med ADHD og andre vanskeligheder, siden Danmark blev et inst land..

Jeg har da aldrig hørt noget så åndsvagt

Du ender sku da ikke med ADHD bare fordi du er barn der ikke kan blive passet af mor.....

ADHD er noget du HAR ikke bare noget du FÅR. taler af erfaring.

En anden teori kunne være at så mange idag får diagnosen fordi vi alle idag skal være så snor lige og passe i én bestemt kasse, og gør vi ikke det fejler vi da fluks noget.

Dejligt at du har muligheden for at passe dit barn hjemme, det er ikke alle der har den mulighed.

fra en mor der er MEGET glad for Ellas vuggestue

Anmeld

16. september 2013

Annette A

JulieWH skriver:

Sat på en spids, så bidrager du jo ikke med noget til samfundet når du passer dit barn hjemme. Det gør "vi andre", som arbejder og har vores barn i institution. 

Når samfundet har valgt at lave tilskudsordningen er det jo fordi man skønner at det har visse fordele og de kommuner der vælger at have ordningen, som jo også er frivillig, taber heller ikke penge på. Det er faktisk billigere for dem at udbetale tilskuddet til moren end det tilskud de skal betale den instition der skal passe barnet. Fx betaler min kommune ca. 11000 til et barns institutionsplads månedligt, mens jeg jo får et tilskud på ca. 5500 kr. Så det er da penge sparet månedligt for kommunen og ellers gjorde kommunerne det jo heller ikke og de kommuner det har givet underskud i har også fjernet ordningen, fordi det hovedsagligt var forældre der ville have valgt at være hjemmegående uanset om ordningen var der eller ej.

Jeg har personligt ingen problemer med folk der vælger at sende deres barn tidligt i institution, for det kan der være en hulens masse gode grunde til, men at man vælger at investere i sit barn ved at gå hjemme er et valg man træffer også baseret på en hulens masse gode grunde og de er bestemt ikke økonomiske for mit vedkommende for det er da et meget stramt budget. Selv gør jeg det fordi jeg godt vil opleve de børn jeg sætter i verden og give dem en tryg start på tilværelsen i ro og mag og et barn har ikke brug for at komme afsted før alligevel. Selv sender jeg mine egne børn i instution når de er 17-18 mdr gamle fordi jeg der mærker at tidspunktet er fint. De er klar på mange niveauer og børn der kommer afsted i den alder har også bedre vilkår hvad angår deres immunforsvar. I Sverige har man også en længere barselsorlov af mange gode grunde.

Hvorvidt man bidrager til samfundet er jo altid en svær diskussion som kan stilles op på mange måder, men i hvert fald ikke bare sort/hvidt. Det er vigtigt at være ansvarlig som samfundsborger og som forældre, men man må respektere andres valg og de muligheder vores samfund giver os for at varetage vores børn på forskellige måder. Det er en af grundene til at man har lavet ordningen for at give familierne større frihed til at finde deres egen måde at få familieliv og arbejdsliv til at gå op på og at investere i sine børn er i hvert fald noget der kommer samfundet til gode.

Anmeld

16. september 2013

Annette A

Maria&Lukas skriver:

Og hvis vi alle gik hjemme og passede vores børn ville mange pædagoger også miste deres job. Så synes egentlig ikke man burde kunne få tilskud for at gå hjemme.

Rigtig mange pædagoger synes faktisk det er godt man går hjemme længere med sine børn, men af respekt for de forældre der ikke har muligheden eller lysten til det, så tager man jo udganspunkt i de vilkår der er og får det bedste ud af det. Hvis man ser det i barnets perspektiv og i lyset af barnets udvikling er det ikke barnets behov at komme i vuggestue som 1-årig. Det er en samfundsudvikling vi har tilpasset os og heldigvis er børnene i rigtige kyndige hænder hos pædagogerne men det er ikke det samme som at det er det bedste for dem. Derfor har man også i vores samfund valgt at lave en ordning som giver forældre frihed til at vælge anderledes og det er en af de bedste investeringer man kan foretage sig overhovedet. Så det rummer flere perspektiver og først og fremmest skal vi respektere hinandens valg for vi har alle forskellige værdier. Jeg forstår fx ikke kvinder der har så travlt med at komme afsted på arbejde når deres barn er så lille men kunne da aldrig drømme om at dømme hende af den grund. Hendes barn har da bedst af at hun gør det som hun har det bedst med ligesom jeg mener mine børn er bedre tjent med at have en mor der helt afklaret med deres senere institutionsstart og ikke render rundt med konstant dårlig samvittighed.

Anmeld

16. september 2013

raca

Mor til Ella skriver:

Jeg har da aldrig hørt noget så åndsvagt

Du ender sku da ikke med ADHD bare fordi du er barn der ikke kan blive passet af mor.....

ADHD er noget du HAR ikke bare noget du FÅR. taler af erfaring.

En anden teori kunne være at så mange idag får diagnosen fordi vi alle idag skal være så snor lige og passe i én bestemt kasse, og gør vi ikke det fejler vi da fluks noget.

Dejligt at du har muligheden for at passe dit barn hjemme, det er ikke alle der har den mulighed.

fra en mor der er MEGET glad for Ellas vuggestue

det er jo ikke det hun siger.. men hun stiller sprøgsmåsl tegn ved om ins start fra 6-12 mdr er det optimale

og om det er godt og sundt for alle børn at blive indpasset i inst.

der ud over kan må jo så undre sig over over dianosticeringen.. hvad er det der gør at børn bliver mere utilpassede og urollige idag end for 30-40 år siden?

og der kan ins med dårlig normering være en af svarne.

Anmeld

16. september 2013

Celine89

isabellasmor skriver:

men, mange undersøgelser viser at det ikke er godt for børn at være væk fra mor og far de første leveår, og slet ikke i en inst med 30 børn, og en masse nedskæringer...

så på langt sigt kunne det måske tænkes at der bliver brugt flere resouser på de tidlige inst børn, i skole og måske senere i det tidlige arbejdsliv, og på den måde er det måske ikke den bedste måde at bidrage med til samfundet, at få samfundet til, groft sagt, at opdrage sine børn ? 

sat på en spids 

Nu er det jo ikke et spørgsmål om, hvorvidt jeg er for eller imod institutioner - bare at jeg udtalte, at jeg synes det er fair, at man kun kan få tilskud til at passe eget barn i et år.

Men jo, selvfølgelig skal vi investere i vores børn, men personligt mener jeg at pengene kan bruges bedre andre steder. F.eks. synes jeg, at det er en langt bedre at bruge penge på folkeskolen, fremfor at børn ikke skal i institution før de er 2-3 år. Ofte vil det jo være et spørgsmål om prioritering.

For min skyld, kan folk i øvrigt gå hjemme med deres børn lige så længe de har lyst - men jeg holder fast i, at jeg synes det er ok, at man kun får tilskud til det i et år. Og jeg har svært ved at forstå, at TS synes det er så uretfærdigt.

Anmeld

17. september 2013

sne190810

raca skriver:

det er ikke noget nyt at forsker inden for pædagogik og phykologi har råbt op om den kraftige stigning i dianosticerede ADHD tilfælde, det har været galt 5-10 år nu, at der er gået indflation i dianoserne, enten kan man jo så acpetere at ja det er sådan et antaltet af folk med phykiske lidelse og adfærdsforstyrelse er steget, eller se på om samfundet er skruget forkert sammen, eks ved børnepasningen.

samtidigt får børn i de dårligere og middelmåde  ins en dårlige start på livet end hjemmepassede børn da pædagogerne ikke har resurserne og overblikket til at stimulere dem optimalt, dette gør at børne er dårligere rustet til at modtage undervisning i skolen.

dette kan så fejltolkes som ADHD. el. så får barnet en dianose og alle er glade.. men msåke var det omgivelserne og ikke barnet den var gal med?

Og så spørger jeg igen - kan du underbygge det med nogen former for evidens end dine egne ord? 

Anmeld

17. september 2013

Carina:-)

blankholm skriver:

Hvad så med i canada/usa

der er børn ofte i vuggestue fra de næsten bliver født.

Iløbet af dagen bliver de placeret i autostole i en rundkreds og så bliver der læst bøger selvom de er SÅ små at de ikke forstår forde de måske kun er 3-6 mdr og der er skumpuder på gulv og op af væggen og den slags så de ikke kan slå sig, også i børnehaverne m.m.

Tænkte mere vi snakker ADHD børn så burde de næsten blive autister derovre

er sikker på at ADHD ikke har noget med vuggestue/børnehave at gøre, det er desværre blevet en massefortegnelse idag og børn som ikke er i nærheden af ADHD får stillet den diganose da det bare er "nemmest" når de ik ved hvad barnet fejler

Men der er pasning nu ikke så udbredt som det er her i DK (Altså procentmæssigt set børn kontra befolkning)

Mange i især middelklassen er hjemmegående ,og de bedre stillede har aupair.

Netop fordi deres daycare er så råddent mange steder.

Tilsyn er nærmest ikke eksiterende,og de regler og krav vi har her i landet er ikke noget de bruger.

Men ellers er jeg enig i dit indlæg om ADHD 

Anmeld

17. september 2013

Miin'Baby'Mus

Albertsen92 skriver:

Svar til alle dem med ondt i røven. Og jo, det tror jeg lidt i har, ellers ville i vel ikke gå op i dette.

Jeg betaler jo stadig skat af det bidrag.
Desuden vil jeg mene min kæreste betaler mere end rigeligt i skat, og da vi har dyr bil synes jeg også vi betaler rigeligt af afgifter der.
Så tror slet ikke vi skal til at gå op i, hvem der betaler hvad til samfundet her

Så tror ikke samfundet mister særlig meget ved at jeg går hjemme 1-2 år hjemme mod alle dem der er på kontanthjælp og får enlig ydelse osv. Og su.

Jeg har arbejdet i 3 år nu, det er der mange på min alder der ikke har, de er stadig på su. Så bidrager de jo heller ikke.

Og bare rolig, jeg er max lige blevet 24 når jeg skal på arbejdsmarkedet igen, og er sikret arbejde der, så du behøver slet ikke bekymre dig om jeg yder til samfundet, det har jeg rigeligt af tid til, også selvom jeg vælger at nyde mit barn i 1-2 år mere.

Jo jo, men så er vi jo ude i særregler og det går jo ikke bare fordi i har dyr bil og din kærste betaler skat

Samfundet er som samfundet er, og den gældende regel er at man ikke bidrager til samfundet bare fordi ens ægtefælle gør  Sådan er det bare i poltik og ikke i kærlighed.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.