gravid.. og har lige fået af vide at.. :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2013

Marcus´s mor

Man kan IKKE blive fyret, når man et gravid..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2013

Bettina90

Jupiter skriver:

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at det må være super hårdt og ubehageligt. Man er jo følsom som gravid.

Synes nu også at jeg faktisk prøvede at undskylde for min evt. hårde tone - jeg har ikke ment noget ondt med mine indlæg, og ikke være interesseret i at være efter TS.

Det gør mig ked af det at hun har slettet sin profil, og håber da ikke det er pga. mig. 

Jeg er bare en tand mere kynisk/pessimistisk, og jeg har da også sendt et kram og forsøgt at sige tingene på en pæn måde, selvom jeg har haft en anden mening/vinkel på situationen.

Mht. hvorvidt det er okay at fyre en gravid, kan vi godt blive enige om at det er noget pjat - men når nu samfundet er indrettet som det er, så kan jeg godt finde logikken i det. Dermed ikke sigt at jeg synes det er den rigtige måde samfundet er skruet sammen på 

Der er jo heller ikk som sådan noget galt i hvert enkelt indlæg, men når man gentagne gange får at vide "hva havde du forventet? Det er dyrt for arbejdsgiver at beholde dig når du er gravid", så kan jeg sku godt forstå at TS ikke orker det..

Om der er logik i det, måske. Men jeg ville personligt aldrig stille mig op og forsvare hvorfor det var okay at fyre en gravid.

Håber TS vender tilbage.

Anmeld

29. august 2013

Tanja1234

Bettina90 skriver:

Wow. Er godt nok lidt forundret over folk herinde  Om TS burde have forventet en fyring eller ej, så burde man kunne sætte sig ind i at være gravid og miste sit job?

Og hvordan kan I egentlig forsvare at man fyrer en gravid kvinde? Hvis kvinder vil have børn, er de nu engang nødt til at blive gravide!

Kan godt se, at det ikke er optimalt for arbejdsgiver rent økonomisk - men come on?! Synes det er så lavt det der.

til TS, som har slettet sig selv? 

Vi kan sagtens være enige om at man ikke må fyre en gravid og det tror jeg efterhånden heller ikke at arbejdsgiverne tør, af frygt for fagforeningerne og en erstatningssag.

Men TS er ikke blevet fyret. Hun har bare ikke fået forlænget sit vikariat . og det er en helt anden snak.

Anmeld

29. august 2013

DianaRJS

Marcus´s mor skriver:

sagen er bare hun er ikke blevet fyret... hun har bare ikke fået forlængelse, og der er lidt andre regler når det "kun" er som vikariat....  chefen derude kan ikke forlænge da det vil koste hende utrolig meget hvis TS går hen og bliver sygemeldt, for det er hende der kommer til at betale en del for det, da forlængelse allerede er trådt i kraft, derfor vælger MANGE at sige de ikke kan bruge vikaren allgievel, og finder derfor en der er "arbejdsdygtig"

Anmeld

29. august 2013

Tanja1234

Marcus´s mor skriver:

Jo det kan man faktisk sagtens... Men hvis begrundelsen er graviditeten så er det ikke tilladt at fyre en gravid.

Til gengæld kan gravide godt blive fyret fx i en større fyringsrunde eller lignende - hvor graviditeten ikke er årsagen til fyringen.

Anmeld

29. august 2013

Bettina90

Tanja1234 skriver:

Vi kan sagtens være enige om at man ikke må fyre en gravid og det tror jeg efterhånden heller ikke at arbejdsgiverne tør, af frygt for fagforeningerne og en erstatningssag.

Men TS er ikke blevet fyret. Hun har bare ikke fået forlænget sit vikariat . og det er en helt anden snak.

Ja, i følge regler og love er det en anden snak. Men TS står i en ærgerlig situation, er vi enige? Og så synes jeg at det er mærkeligt at kvinder herinde som har børn, er gravide eller forsøger, bare kan stille sig op og sige "hvad havde du forventet?"

Anmeld

29. august 2013

DianaRJS

Bettina90 skriver:

Der er jo heller ikk som sådan noget galt i hvert enkelt indlæg, men når man gentagne gange får at vide "hva havde du forventet? Det er dyrt for arbejdsgiver at beholde dig når du er gravid", så kan jeg sku godt forstå at TS ikke orker det..

Om der er logik i det, måske. Men jeg ville personligt aldrig stille mig op og forsvare hvorfor det var okay at fyre en gravid.

Håber TS vender tilbage.

sagen er bare at TS er ikke blevet fyret, hun er vikariat, hvor det kræver forlængelse hvis de skal være der længere tid.

Lad os sige TS går hen og bliver sygemeldt om 4 uger pga bækkenløsninger eller hvad der ellers kan være, er det altså chefen for firmaet der kommer til at betale største delen af lønen fordi TS netop er sygemeldt under en kontrakt på vikariat, derfor går de mange gange ud og siger de ikke kan bruge personen lige nu, fordi det er for dyrt for dem... De bruger jo netop en vikar for at spare ikke for at skulle betale mere for noget de ikke får

vi kan vende den, og ja ved det er et dårligt eksempel, men i realiteten er det sådan.... Du går heller ikke i imerco og køber og bagemaskine, giver 800 for den og forlader butikken uden at tage den med. Det er nøjagtig det samme for et firma med en vikar der KAN gå hen og ikke være "arbejdsdygtig" de betaler for noget de ikke får.... Og ALLE har skrevet med pæn tone herinde, og prøvet at forklare TS hvordan virkeligheden hænger sammen..... ingen har været "onde", men kun sagt hvad sandheden var, for hvem gider leve på et kram og tro det er fusk det chefen har lavet når det i virkeligheden ikke er? jeg gad ikke, tværtimod... så hellere få sandheden, og håbe på der er andre vikariater hvor det er ok at være gravid... Det er en hammer trist situation at stå i, er jeg enig i... men der er intet forkert i det

Anmeld

29. august 2013

Jupiter

Bettina90 skriver:

Håber TS vender tilbage.

Mener du så at hvis én har svaret på et indlæg, så skal andre lade vær hvis de er af samme holdning?

Det er jo en debat, og alle har vel ret til at ytre sig.

Hvis ikke TS ønskede flere svar, så er et forum måske et skidt sted at søge 

Anmeld

29. august 2013

Carina:-)

CroQuis skriver:

Ikke alle steder har det sådan, det kommer jo an på aftalen 

Fx dér hvor jeg er ansat er det dagpenge fra 1. sygedag - og går jeg sygemeldt over 2 mdr, ryger jeg over til kommunen, så min arbejdsgiver har intet med mig at gøre.. 

Så er det en meget lille arbejdsplads du er på

For normalt kan man kun få refunderet fra 2 fraværsdag-

Det er kun hvis firmaets overskud er så lille at det vil påvirke det meget ved sygdom at man får refunderet fra 1 dag

+ at du kun får dagpengesats ved sygdom .

Der er det normale (eller de fleste får) mindst grundlønnen ved sygdom sådan at det kun er f.eks tillæg og bonus man mister.

Anmeld

29. august 2013

Bettina90

DianaRJS skriver:

sagen er bare at TS er ikke blevet fyret, hun er vikariat, hvor det kræver forlængelse hvis de skal være der længere tid.

Lad os sige TS går hen og bliver sygemeldt om 4 uger pga bækkenløsninger eller hvad der ellers kan være, er det altså chefen for firmaet der kommer til at betale største delen af lønen fordi TS netop er sygemeldt under en kontrakt på vikariat, derfor går de mange gange ud og siger de ikke kan bruge personen lige nu, fordi det er for dyrt for dem... De bruger jo netop en vikar for at spare ikke for at skulle betale mere for noget de ikke får

vi kan vende den, og ja ved det er et dårligt eksempel, men i realiteten er det sådan.... Du går heller ikke i imerco og køber og bagemaskine, giver 800 for den og forlader butikken uden at tage den med. Det er nøjagtig det samme for et firma med en vikar der KAN gå hen og ikke være "arbejdsdygtig" de betaler for noget de ikke får.... Og ALLE har skrevet med pæn tone herinde, og prøvet at forklare TS hvordan virkeligheden hænger sammen..... ingen har været "onde", men kun sagt hvad sandheden var, for hvem gider leve på et kram og tro det er fusk det chefen har lavet når det i virkeligheden ikke er? jeg gad ikke, tværtimod... så hellere få sandheden, og håbe på der er andre vikariater hvor det er ok at være gravid... Det er en hammer trist situation at stå i, er jeg enig i... men der er intet forkert i det

Wow. Du må jo tro jeg har svært ved at tænke selv, når du skal sammenligne situationen med en indkøbstur i imerco? 

Kan sagtens se grunden til at hun ikke er blevet forlænget, har jeg slet ikke udtalt mig om. Det eneste jeg siger er, at jeg personligt forventede mere empati for folk herinde  Men så ved man da det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.