Hej

Jeg er ret nysgerrig omkring andres holdning til hvordan man opføre sig på offentlige legepladser er, både pædagoger, dagplejer og forældre.
Min dreng er hjemmepasset og vi har ikke egen have, som vi kommer flere gange ugentligt på div offentlige legepladser, både alene og sammen med vores privatelegestue, eller blot får at mødes med en eller flere legekammerater.
Vi har altid vores eget sandlegetøj med og andet knægten gerne vil lege med (kridt, fjernstyret bil osv).
Men jeg er efterhånden nået dertil hvor jeg ikke gider det mere. Vi bliver altid " overfaldet" af div institutionsbørn, eller børn der er afsted med forældre/bedsteforældre og der er ingen der siger noget til børnene. Jeg synes det er SÅ grænseoverskridende og skulke gå ind og rette på andres børn, særligt når de har deres forældre/ dagplejer osv med. Men de tager tingene fra min søn, render med det, ødelægger det osv.
I starten var jeg meget åben og når og hvis der blev spurgt om de måtte låne noget, sagde jeg altid ja, men min søn ender med at sidde uden legetøj og de spreder tingene ud over hele legepladsen, toppes om legetøjet og flere gange er der ting der er blevet væk eller gået i stykker.
Så nu er jeg faktisk begyndt at afvise. Men det stopper ikke børnene i at tage tingene alligevel og der er det jo jeg mener at de voksne som er der sammen med børnene burde gå ind og forklare at det må man ikke.
Det mest frusterende er dem som siger til deres børn: hvis du går hen og spørger pænt må du gerne låne noget!
Hvad gør man så lige når mor/dp osv har lovet barn at hvis bare de spørger så må de godt?!
Jeg ved godt det lyder rigtig mave surt, men efter endnu en dag på legepladsen, hvor jeg har brugt mere tid på at holde styr på hvor vores ting forsvandt hen og sikre at min søn ikke fik flået tingene ud af hånden end at hygge med min dreng, føler jeg mig en kende frustreret

Må jeg bare opgive at tage legetøj med på legepladsen, på trods af at min søn ELSKER at lege i sandet med sine ting, eller skal jeg bare acceptere at de tager tingene fra ham, ødelægger dem og smider den væk?
Kan jeg tillade mig at tage fat i pædagogerne/forældre osv og bede dem holde bedre styr på de børn de ham med?
Jeg synes jo også det er vigtig at man lære og dele og min søn er sådan set god til det, men han har ikke spidse albuer og et eller andet sted synes jeg ikke det kan være rigtigt at ham skal kæmpe får at få lov til at lege med sine egne ting.
Tænker i over disse ting når i er på legepladsen og hvordan gør i?