At klage over sin karakter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2013

nielsen80

quindelist skriver:



Jeg vil (igen) opfordre dig til at kontakte din underviser, du får absolut ingenting ud af at tale med undervisere fra andre skoler, din mor, os herinde og hvem du ellers kan finde på -det skulle da lige være at du bestyrker din følelse af at være blevet dårligt behandlet/bedømt

Det er tit man ikke hører halvdelen af den kritik der følger med en karakter -især ikke hvis man ikke ved hvad man lige blev ramt af ifht en dårlig karakter.
Så måske det kunne hjælpe dig at tale med ham i fred og ro og uden den stress der altid følger med en eksamenssituation, - enten for at kunne acceptere at din præstation nok ikke var helt det du selv troede den var eller for at finde ud af hvordan du i givet fald skal skrue en klage sammen.

Det vil være godt for dig med afklaring



SÅ ENIG

Jeg tænker også TS, at uanset hvad, så er det da godt at få uddybet, når nu du er så uforstående, for det må da være dybt frusterende.
Jeg sammenligner lidt med en jobsamtale, jeg engang var til, hvor jeg også virkelig følte, det gik SÅ godt.....men fik afslag.
Jeg ringede til firmaet bagefter, fik en snak og jeg blev klogere på, hvad nøjagtig der gik galt. Derefter var jeg afklaret, og endnu bedre forberedt til den næste jobsamtale.
Så tag fat i din lærer, og spørg om han kan uddybe, for du er virkelig uforstående. Derefter kan du se om, du stadig mener der er grund til at klage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:



Jeg har et møde med lederen derude på tirsdag. Så jeg går helt sikkert videre med det.
Det er absolut ude i hampen.

Jeg ved godt det er svært for jer herinde at sige, men min spørgsmål var egentlig også bare til de begrundelser han kom med.
Dem fandt jeg meget urimelige.

Han kom med to begrundelser til hvorfor jeg fik 4:
1. At jeg ikke svarede i løbet af en 1/10 af et sekund. Jeg var 2-4 sekunder om at svare, da jeg gerne ville formulere mig rigtigt, da jeg jo godt ved at hvis jeg svarer forkert, så trækker det ned.
Men han tolkede det som om at jeg ikke kendte svaret eller at jeg var usikker, og det var jeg ikke.
2. At han mente jeg var fastholdt i ideologier, men det var læren der blev ved med at spørge ind til ideologierne. Hvis han mener jeg er fastholdt i det, så skal han da ikke spørge til det?

Jeg synes bare ikke de holder? Han sagde INTET om at mit oplæg ikke var godt nok og heller ikke noget om at jeg sagde noget forkert? For det gjorde jeg heller ikke på nær til den lille ting, som egentlig ikke betyder noget.



Nu vil jeg prøve at svare på de to begrundelser du egentlig spørge om.

den første begrundelse er efter min optik helt ude i hampen, men kan du have misforstået hvad han mente med det?

Den anden begrundelse synes jeg egentlig er fair nok. At det var ham der spurgte ind til det, var nok fordi læren synes du ikke fik belyst det ordentligt. Hvis jeg fik et spørgsmål ville jeg svare og tage den længere ud selv. Det er jo den studerende der skal bestemme retningen og føre samtalen.

Man kan sagtens have svaret rigtigt på det hele og stadig få en lav karakter. fx hvis man kun har svaret redegørende og der ikke var nok fortolkning og perspektivering i det.

Men håber du kan få talt med læren og fået uddybet begrundelsen for din karakter.

Held og lykke

Anmeld

21. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:



Vi skulle redegøre, forklare og diskutere.
Og det gjorde jeg. Og det var iøvrigt ikke en begrundelse for den karakter jeg fik. Jeg ved at min oplæg var rigtig godt og jeg svarede ikke forkert på nogen spørgsmål på nær et, som egentlig ikke betød ret meget for opgaven.
Han kom med to begrundelser til hvorfor jeg fik 4:
1. At jeg ikke svarede i løbet af en 1/10 af et sekund. Jeg var 2-4 sekunder om at svare, da jeg gerne ville formulere mig rigtigt, da jeg jo godt ved at hvis jeg svarer forkert, så trækker det ned.
Men han tolkede det som om at jeg ikke kendte svaret eller at jeg var usikker, og det var jeg ikke.
2. At han mente jeg var fastholdt i ideologier, men det var læren der blev ved med at spørge ind til ideologierne. Hvis han mener jeg er fastholdt i det, så skal han da ikke spørge til det?



Har læreren direkte sagt "1/10 sekund er passende -  2-4 sekunder er for lang tid", eller er det din udlægning og dine tidsangivelser? Det lyder nemlig helt absurd, at han - i censors nærvær - har angivet præcise brøkdele af sekunder. Det lyder som din tolkning. 

Jeg ville ikke klage, men bede om en uddybende forklaring fra læreren, for I er jo tydeligvis gået fejl af hinanden. 

 

Anmeld

21. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:



Øv hvor surt!
Læren kender mig jo heller ikke overhovedet, det var fjern undervisning.
Jeg har lige snakket med en lærer på den anden skole jeg gik på, han er også lærer i samfundsfag B, og han mener ikke at begrundelserne for karakteren var rigtig. Tiden jeg tager til at tænke skal ikke trække ned og det var begrundelsen læren gav mig.



Hvordan kender man iøvrigt det forventede niveau ved fjernundervisning - man har jo ikke kunnet sammenligne sig med andre og kan have en helt forkert opfattelse, hvad der kræves? Du VED simpelthen, at du skulle have 10, men på hvilket grundlag?

I var tre til stede, og de to, der har erfaringen og sammenligningsgrundlaget, var enige. Husk også, at censor spiller ud med karakteren, og at han skulle være begyndt ved 10-12 og ladet sig tale ned til 4 af læreren - det tror jeg altså ikke på. 

Anmeld

21. juni 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Jeg skriver lige som ano, da jeg ønsker at jeg skal kunne Googles.

Jeg var til afsluttende eksamen igår på HF og blev student
Det var jo i sig selv virkelig skønt.

MEN... Jeg var oppe i samfundsfag på B-niveau og det gik virkelig bare så godt.
Uden at lyde selvglad eller noget, så var mit oplæg til 10-12. Det var virkelig godt, bredt og dækkede alt. Dvs., at jeg var ikke låst fast på noget specielt.

Efter mit oplæg skulle lærer og censor stille spørgsmål, og det gik også rigtig godt, jeg kunne svarer på stort set alt. Der var en ting, som jeg lidt usikker på, men det var en meget lille (nærmest) ubetydelig ting.

Men da jeg kommer ind og skal have karakter, fortæller læren at jeg får 4!!!!
Jeg er fuldstændig lamslået!!!

Læren mente, at min svar på spørgsmålene skulle komme indenfor 1/10 af et sekund!
Jeg tog 2-4 sek om at svarer, fordi af jeg gerne ville være sikker på at det jeg sagde var rigtigt, for jeg ved at hvis jeg svarer forkert, så trækker det jo ned. Men jeg svarede jo rigtigt, og læren sagde også "ja, det er rigtigt" når jeg havde svaret?????
Men han tolkede det som om at jeg enten ikke kendte svaret eller var usikker, men det var jeg jo ikke og jeg kendte svaret

Læren sagde så at jeg var låst fast på ideologier, men det var jeg slet ikke. Det blev snakket velfærdsstaten, økonomi, forskning, højteknologiske løsninger og selvfølgelig også hvordan det ses fra socialismens og liberalismens side.
Men det var ham der blev ved med at spørge "hvad ville en socialist sige til det?", "hvad ville en liberalist kritisere det for?". Hvis han mener JEG er låst fast, hvorfor bliver han så ved med selv at inddrage ideologierne?

Jeg er fast besluttet på at klage. Det par små fejl jeg havde kan ikke trække ned til 4. Vi snakkede uafbrudt i 31 min (min mor tog tid) om en masse forskelligt, ikke et specielt emne.
Min præstation var til 10.
Så jeg forstår det ikke?

Hvad siger i?
Og er der nogle af jer der nogensinde har klaget over jeres karaktere?



du skal stadig huske lærer og censor sidder med forventning om hvad du burde kunne inde for området, hvis nogle af de ting de forventer ikke bliver sagt, og du ikke kommer med noget de ikke havde forventet kom ville du aldrig kunne få et 12 tal

 

Man får ikke kun karaktere ud fra hvor meget man har rigtig, men man får karaktere for det man selv kommer med, uden lære/censor skal spørge dig, udover det får du karakter for din præsentation, så selvom du måske har følt du har haft det hele under kontrol kan det godt ske du måske ikke har haft det...

Og er desværre ked af at fortælle dig at der skal RIGTIG meget til før du får en karakter ændret. de ændre den desværre ikke bare fordi du er utilfreds med den. Jeg tror desværre der er rigtig mange der sender klager derind ang. karaktere fordi de bare er utilfreds, så dit grundlag for klagen skal virkelig være god..... udover det, som mange andre også sige, er det en mundlig eksamen dvs. det gør det meget svære for dig at dokumentere for det du mener du skulle have 10 for...

 

og at du har fået din mor til at tjekke opgaven, eller snakket med en anden samfundsfag lærer har altså intet med din karakter at gøre.... de har ikke være med til præsentationen, så selvom dit forarbejde er godt, kan du stadig have "fejlet" under fremlæggelsen.

Anmeld

21. juni 2013

Anonym trådstarter

DianaRJS skriver:



du skal stadig huske lærer og censor sidder med forventning om hvad du burde kunne inde for området, hvis nogle af de ting de forventer ikke bliver sagt, og du ikke kommer med noget de ikke havde forventet kom ville du aldrig kunne få et 12 tal

 

Man får ikke kun karaktere ud fra hvor meget man har rigtig, men man får karaktere for det man selv kommer med, uden lære/censor skal spørge dig, udover det får du karakter for din præsentation, så selvom du måske har følt du har haft det hele under kontrol kan det godt ske du måske ikke har haft det...

Og er desværre ked af at fortælle dig at der skal RIGTIG meget til før du får en karakter ændret. de ændre den desværre ikke bare fordi du er utilfreds med den. Jeg tror desværre der er rigtig mange der sender klager derind ang. karaktere fordi de bare er utilfreds, så dit grundlag for klagen skal virkelig være god..... udover det, som mange andre også sige, er det en mundlig eksamen dvs. det gør det meget svære for dig at dokumentere for det du mener du skulle have 10 for...

 

og at du har fået din mor til at tjekke opgaven, eller snakket med en anden samfundsfag lærer har altså intet med din karakter at gøre.... de har ikke være med til præsentationen, så selvom dit forarbejde er godt, kan du stadig have "fejlet" under fremlæggelsen.



Prøv nu at læs hvad jeg skriver!
Det handler ikke om min præstation, men om de begrundelser for min karakter han kom med. Den var helt ude i hampen.
Han sagde intet om at jeg ikke havde opfyldt det forventede.

Anmeld

21. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:



Prøv nu at læs hvad jeg skriver!
Det handler ikke om min præstation, men om de begrundelser for min karakter han kom med. Den var helt ude i hampen.
Han sagde intet om at jeg ikke havde opfyldt det forventede.



Du skriver også "Min præstation var til 10." Det må du da acceptere, at vi reagerer på, for så er det jo ikke blot begrundelsen, du er stødt over. 

Anmeld

21. juni 2013

DianaRJS

Anonym skriver:



Prøv nu at læs hvad jeg skriver!
Det handler ikke om min præstation, men om de begrundelser for min karakter han kom med. Den var helt ude i hampen.
Han sagde intet om at jeg ikke havde opfyldt det forventede.



jeg har skam læst hvad du har skrevet.....

 

og for at være ærlig tror jeg måske bare det er dig der er blind og ikke kan se fejlene i din eksamen... sorry to say....

 

men gå til læren og få en forklaring, for at klage over karakteren kommer du sku ingen vejne med

Anmeld

21. juni 2013

Anonym trådstarter

DianaRJS skriver:



jeg har skam læst hvad du har skrevet.....

 

og for at være ærlig tror jeg måske bare det er dig der er blind og ikke kan se fejlene i din eksamen... sorry to say....

 

men gå til læren og få en forklaring, for at klage over karakteren kommer du sku ingen vejne med



Tror ærligt at du skal finde en anden debat.
Du aner jo ikke hvordan eksamen har været, så kan ikke se hvordan du kan sige at det er mig der er blind.

Jo man kan faktisk få noget ud af at klage, det kan du jo læse i de andre svar.

Anmeld

21. juni 2013

DianaRJS

Anonym skriver:



Tror ærligt at du skal finde en anden debat.
Du aner jo ikke hvordan eksamen har været, så kan ikke se hvordan du kan sige at det er mig der er blind.

Jo man kan faktisk få noget ud af at klage, det kan du jo læse i de andre svar.



har også læst de andre svar

 

og nej jeg ved ikke lige hvordan din eksamen har været... men opretter du en debat, skal du også regne med "konstruktivt kritik" istedet for at angribe folk der prøve at give dig råd....

 

for på den måde du har svaret samtlige i din debat, virker det som om vi bare skal have ondt af dig

 

kunne også se der faktisk var en gymnasielære der havde svaret dig, hvilket du burde tage til dig.. for hun har skrevet nøjagtig det samme som resten i chatten at " en lære gør alt for at give sine elever en god karakter"

udover det er det fjernstudie du har været på, og der kan være mange ting der er blevet misforstået i henhold til eksamen....

men gør hvad du vil... for vores råd vil du ikke tage til dig alligevel

 

synes som sagt bare du skulle høre din lære om din "dårlige" karakter og få et ordentlig grundlag inden du klager kan også sagtens være ham der ikke fik formuleret sig ordentlig selvom du burde være stolt af et 4 tal

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.