Hvis du havde muligheden? spørgsmål omkring stofbleer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2013

Pige2009

Nej det ville jeg ikke, jeg tror omkostningen ville blive større end ved engangsbleer hvis der var nogen som skulle hente-vaske-tørre-folde for mig. 

Og jeg kan godt lide at min datters lort bare forsvinder i skraldespanden, så jeg ikke skal se på bleen igen 

Kunne ikke have skrevet det bedre selv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Dot D skriver:

Jeg tror, det er et spørgsmål om, at holdningen til "arbejdet" med bleerne er blevet ændret med tiden.

jeg er selv opvokset i stofbleer med de fineste (ironi brugt) rød/hvidstribede og blå/hvidstribede syntetiske og elastiske blebukser til at holde bleen på plads. Jeg er sikker på, at mine forældre har taget det extra arbejde med glæde dengang, da der nu ikke var mange engansbleer på markedet.

Jeg mindes (meget langt tilbage) at se min mor med numsen i vejret og skylle bleer i toilettet, hi hi. Det syn får vi nok ikke i dag, mentaliteten er vist mere til "brug og smid væk". Jeg kan ikke sige, om jeg kunne være faldet for sådan en ordning, da vi selv havde blebørn - måske...

Men jeg kan godt lide, at du har de tanker, det er med at værne om vores jord, og holde den "frisk" til vores unger skal overtage den...

tak for at dele dine fine erindringer.

Jeg tænker meget over om folk ville ændre holdning til stofbleer hvis de havde denne mulighed.

Men måske der skal være mere information til rådighed, mere oplysning om mulighederne og løsningsmodeller.

Anmeld

10. juni 2013

Skovrup

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Jeg ved ikke om det ville ændre mit valg til eller fra. Jeg overvejer at skifte over til stofbleer. Men synes markedet er stort, og forvirrende. Og det er nok det som er min primær hæmsko. Jeg kan godt lide ideen om stofbleer, med brug af indlæg til afføring. Vores dreng har også meget sart hud, og at de bliver hurtigere renlige, synes jeg må være et kæmpe plus. Måske ville jeg bruge det med en bil der henter, hvis jeg havde mange blebørn. 

Jeg er glad for du overvejer stofbleer, der er mange ting at undersøge om stofbleer og det kan være en stor mundfuld, hvor man skal sætte sig ind i en masse nyt man ikke har prøvet før.

Jeg synes også det var en skov af information til at starte med, anede ikke fra eller til, men efter vi havde prøvet en masse bleer! fik jeg en god ide om hvad der passede til os og hvordan det hele fungerede

Det der med renlighed, det vil jeg lige slå et ordentlig slag for! Min søn er 2 år og 7 dage, han har været renlig om dagen de sidste 5 måneder han har været på stofbleer og har været på potten ved hvert bleskift siden han var 4½ måned gammel og ville selv af med bleen fra det ene øjeblik til det andet. Det synes jeg er super fedt! især fordi hans hud er SÅ irriteret af afføring og tis og bleer (engangs) 

Anmeld

10. juni 2013

Skovrup

Nemesis skriver:

Det ville ikke gøre en forskel for mig...jeg ville rigtig gerne have brugt stofbleer, men det var simpelthen ikke overskueligt nok i forhold til hvad der virker til hvliken størrelse og hvor mange man så skal have.

Havde der været mere overskuelighed ved køb så havde jeg helt klart gået i krig med det. Overvejer endda stadig til natbleerne..men igen jeg aner virkelig ikke hvilke bleer der passer MIT barn bedst.

Så du foretrækker en mere tilgængelig info om bletyper, måder at bruge dem og teknikker?

Anmeld

10. juni 2013

VIPpigen

Nu er vores datter stoppet med bleerne, men jeg tænkte meget på at gå over til stof. Det var bare en alt for stor jungle for mig at finde ud af hvordan og hvorledes med alt ting... Som andre også skriver, så er det den der med hvad nu med en "Kaka ble" skal den ligge og lugte. skyller man bleen i toilettet inden man smider den til vask??

Heldigvis er vores datter blefri, både dag og nat, så måske den kommer til overvejelse hvis vi skal have en nummer 2...

Anmeld

10. juni 2013

Alexis - i den virtuelle verden!

skovrup skriver:

Jeg er glad for du overvejer stofbleer, der er mange ting at undersøge om stofbleer og det kan være en stor mundfuld, hvor man skal sætte sig ind i en masse nyt man ikke har prøvet før.

Jeg synes også det var en skov af information til at starte med, anede ikke fra eller til, men efter vi havde prøvet en masse bleer! fik jeg en god ide om hvad der passede til os og hvordan det hele fungerede

Det der med renlighed, det vil jeg lige slå et ordentlig slag for! Min søn er 2 år og 7 dage, han har været renlig om dagen de sidste 5 måneder han har været på stofbleer og har været på potten ved hvert bleskift siden han var 4½ måned gammel og ville selv af med bleen fra det ene øjeblik til det andet. Det synes jeg er super fedt! især fordi hans hud er SÅ irriteret af afføring og tis og bleer (engangs) 

Tror du min søn (18 md) vil have gavn af at skifte nu, i forhold til renlighed tidligere? Har hørt det er på det her tidspunkt det begynder at være vigtigt at kunne mærke når man tisser osv. Men tænker om det er "for sent" hvis man kun kigger på den tidligere renlighed? 

Anmeld

10. juni 2013

Skovrup

Maja84 skriver:

Nej det ville jeg ikke

Servil være alt alt for omkostningsfuldt, og sikke mange stofbleer det ville kræve, for ikke at tale om lugten, at have alle de bleer stående, og så tanken om, at alle andres bleer også skal det samme sted hen, og bleer som bliver forbyttet og mej det tror jeg bestemt ikke
Kan godt lide ideen om stofbleer men det er også dyrt og så kan man lige så godt få den nemme løsning, hvis der ikke er en stor økonomisk gevinst også

Ét barn bruger omkring 6000 engangsbleer i ble perioden.

Engangsbleens regnestykke:

Billigste ble 1 kr stk
Bedst i test Pampers Baby-Dry 2,27kr stk

Så det koster mellem 6.000-13.620kr i bleer alene i en ble periode.

Stofbleers regnestykke, groft tegnet:

30 stofbleer (53-62kr stk) 1500-1860kr

Vask af stofbleer ca 17kr pr vask (vand, sæbe & strøm) man vasker ca 1 gang om ugen, over 3 år koster det 2856kr

Ialt: 4356-4716kr

Det groft tegnet og det vil jo ændre sig alt efter hvilke engangsbleer du køber og hvordan du vasker dine bleer, hvilket vaskemiddel, elpriser, vandpriser og slidtage af vaskemaskine. Men synes ikke det er det økonomiske aspekt der skulle være det negative, stofblemæssigt.

skriver mere senere, min computer er løbet tør for strøm og min oplader er på min skole

Anmeld

10. juni 2013

StudPsyk

skovrup skriver:

Og det er meget forståeligt

Jeg har selv brugt stof til min søn, jeg overvejde det kun fordi min søn havde problemer med eksem han fik hele tiden pga engangsbleerne.

Jeg har så efterfølgende undersøgt utrolig meget om hvad der er i bleer, selvom de er mærket med alt muligt godt, så er der kemi i dem der er dårligt for natur og miljø. Derfor overvejde jeg om flere ville vælge stof frem for engangsbleer hvis de havde mulighed for at få vasket og ordnet bleerne udefra 

Jeg ville nok, afhængigt af prisen - jeg ville rigtig gerne bruge stofbleer, men vi har ikke egen vaskemaskine, og jeg kan ikke vaske dem hyppigt nok i vaskekælderen, derfor bruger vi engangs. Så for mig ville det være fedt at få dem vasket, men det skulle være sådan, at det stadig over-all var væsentligt billgere at bruge dem af stof end at bruge engangs.

Anmeld

10. juni 2013

Kløver

skovrup skriver:

Ét barn bruger omkring 6000 engangsbleer i ble perioden.

Engangsbleens regnestykke:

Billigste ble 1 kr stk
Bedst i test Pampers Baby-Dry 2,27kr stk

Så det koster mellem 6.000-13.620kr i bleer alene i en ble periode.

Stofbleers regnestykke, groft tegnet:

30 stofbleer (53-62kr stk) 1500-1860kr

Vask af stofbleer ca 17kr pr vask (vand, sæbe & strøm) man vasker ca 1 gang om ugen, over 3 år koster det 2856kr

Ialt: 4356-4716kr

Det groft tegnet og det vil jo ændre sig alt efter hvilke engangsbleer du køber og hvordan du vasker dine bleer, hvilket vaskemiddel, elpriser, vandpriser og slidtage af vaskemaskine. Men synes ikke det er det økonomiske aspekt der skulle være det negative, stofblemæssigt.

skriver mere senere, min computer er løbet tør for strøm og min oplader er på min skole

Jo men troede 30 bleer var ret lidt, og troede også engangsbøgerne skulle skaffes med jævne mellemrum, pga størrelserne jo også ændrer sig, og de bleer jeg har set, synes jeg var ret dyre, men så kunne jeg måske godt overveje det, men ville i mit tilfælde kræve vejledning til opstart af bleerne, men så kunne jeg måske godt finde på det, alt efter prisen for at få dem hentet og vasket, og skulke man have det system ville det kræve lidt mere end 30 bleer hvis der bliver hentet bleer 1-2 gange pr uge, hvis man, når de er helt små, får skiftet ble hver 2 time, og maks hver 4 om natten som har været tilfældet ved begge mine

Anmeld

10. juni 2013

Nemesis

skovrup skriver:

Så du foretrækker en mere tilgængelig info om bletyper, måder at bruge dem og teknikker?

ja og mere om hvilken alder/kg den er bedst til, kropstype slank baby vs bassefacon/bukseble funktion.osv. altså så man bedre kan sammeligne med engangsbleerne som er mere promoverede.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.