Hvad synes du om navnet Fria?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2013

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Frida det er sådan et glad navn sorry

Det skal du ikke undskylde hver sin smag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2013

Rikke _ Mor til Ida <3

På skrift ville jeg tro det var en fejl og at der skulle stå Frida :-) 

Men hvis Fria er Frija i udtalelse synes jeg faktisk det er rigtig sødt.

Anmeld

7. juni 2013

Anonym trådstarter

rikkeregnbue skriver:

På skrift ville jeg tro det var en fejl og at der skulle stå Frida :-) 

Men hvis Fria er Frija i udtalelse synes jeg faktisk det er rigtig sødt.

Fri-a, men det lyder nok som fri-ja når man siger det hurtigt

Jeg synes også det er rigtigt fint, men er godt nok i tvivl, når de fleste (inkl mig selv ) ville tro det var en fejl på skrift

Anmeld

7. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Som overskriften siger...

Det er så vidt jeg ved den oprindelige stavemåde af Freja, som der desværre er alt for mange af...

Tænker bare om man vil tro hun hedder fx Frida...? (som jeg ikke bryder mig om!)

Det er godkendt og der er 18 i dk der hedder det

Jeg kan ikke finde belæg for, at det er den oprindelige stavemåde af Freja - det er vist snarere Freyja? 

Jeg må indrømme, at jeg synes, navnet virker lidt "søgt" - som om, det godt må minde om mere kendte navne, men alligevel ikke må være helt som dem. Der er 8000 danskere med navnet Freja, kun 350 fik navnet i 2011, så jeg synes bestemt ikke, det er et særligt brugt navn - og i mine ører klinger det smukkere end Fria, men det er jo helt og holdent en smagssag. 

Anmeld

7. juni 2013

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg kan ikke finde belæg for, at det er den oprindelige stavemåde af Freja - det er vist snarere Freyja? 

Jeg må indrømme, at jeg synes, navnet virker lidt "søgt" - som om, det godt må minde om mere kendte navne, men alligevel ikke må være helt som dem. Der er 8000 danskere med navnet Freja, kun 350 fik navnet i 2011, så jeg synes bestemt ikke, det er et særligt brugt navn - og i mine ører klinger det smukkere end Fria, men det er jo helt og holdent en smagssag. 

Freja ligger nr tre på top 50 listerne over nyfødtes navne, så jo det er temmeligt meget brugt! Og det har i toppen i en del år nu så det er overhovedet ikke et navn jeg vil bruge

Og skrev også "så vidt jeg ved" da det er noget jeg mener at have læst. Tror det er Zafir herinde (hvis hun er her endnu) hvis ene datter hedder det til mellemnavn...

Anmeld

7. juni 2013

Anonym trådstarter

Fandt lige en tråd hun har oprettet:
https://www.baby.dk/debat/70639pi1/navngivning/hvad -hedder-ditdine-boern-og-hvorfor-.aspx

Citat derfra:
Fria (den originale stavemåde på Freja/Freya) er den driftige kærlighed. Frugtbarhed og vildskab."

Og Zafir skulle være ret godt inde i den nordiske mytologi

Anmeld

7. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Freja ligger nr tre på top 50 listerne over nyfødtes navne, så jo det er temmeligt meget brugt! Og det har i toppen i en del år nu så det er overhovedet ikke et navn jeg vil bruge

Og skrev også "så vidt jeg ved" da det er noget jeg mener at have læst. Tror det er Zafir herinde (hvis hun er her endnu) hvis ene datter hedder det til mellemnavn...

Du har ret, det er på tredjepladsen - jeg syntes bare ikke, 350 lød af ret mange, men jeg kan godt se, en tredjeplads vidner om stor popularitet. 

Jeg stoler på Zafirs viden og bøjer mig for sagkundskaben! 

Dermed tog jeg fejl på to punkter  og kan kun holde mig til min absolut subjektive smag - jeg er ikke helt vild med navnet, men det er på den anden side slet ikke ude i det "mystiske", besværlige navneunivers, og jeg ville ikke være i tvivl om udtalen. 

Anmeld

7. juni 2013

BabyMus

Anonym skriver:

Som overskriften siger...

Det er så vidt jeg ved den oprindelige stavemåde af Freja, som der desværre er alt for mange af...

Tænker bare om man vil tro hun hedder fx Frida...? (som jeg ikke bryder mig om!)

Det er godkendt og der er 18 i dk der hedder det

Jeg synes Fria er rigtig fint! Jeg ville aldrig tro der stod Frida, hverken på skrift eller hvis nogle sagde det. De er jo to forskellige navne, og når der nu ER et navn der hedder Fria, så ville jeg slet ikke tro det. Mener, hvis nu det ikke fandtes kunne det da godt være man ville tro du manglede et d i Frida, men nej, så længe der står Fria vil jeg tro det er Fria. (:

Kan godt forstå du ikke vil bruge Freja når det er så brugt, omvendt synes jeg da også det er lidt synd hvis du rent faktisk gerne vil bruge navnet men ikke helt vil alligevel fordi det er for brugt. Stavemåden Freyja ville da i hvert fald gøre det mere specielt, selvom lyden af navnet jo ville være det samme. Men ja, hvis man ikke lige vil have et top 3 navn, så er det selvfølgelig også dumt at vælge det, stavemåde eller ej. Jeg synes i hvert fald Fria er super flot.

Anmeld

8. juni 2013

Anonym trådstarter

Du har ret, det er på tredjepladsen - jeg syntes bare ikke, 350 lød af ret mange, men jeg kan godt se, en tredjeplads vidner om stor popularitet. 

Jeg stoler på Zafirs viden og bøjer mig for sagkundskaben! 

Dermed tog jeg fejl på to punkter  og kan kun holde mig til min absolut subjektive smag - jeg er ikke helt vild med navnet, men det er på den anden side slet ikke ude i det "mystiske", besværlige navneunivers, og jeg ville ikke være i tvivl om udtalen. 

Anmeld

8. juni 2013

Anonym trådstarter

BabyMus skriver:

Jeg synes Fria er rigtig fint! Jeg ville aldrig tro der stod Frida, hverken på skrift eller hvis nogle sagde det. De er jo to forskellige navne, og når der nu ER et navn der hedder Fria, så ville jeg slet ikke tro det. Mener, hvis nu det ikke fandtes kunne det da godt være man ville tro du manglede et d i Frida, men nej, så længe der står Fria vil jeg tro det er Fria. (:

Kan godt forstå du ikke vil bruge Freja når det er så brugt, omvendt synes jeg da også det er lidt synd hvis du rent faktisk gerne vil bruge navnet men ikke helt vil alligevel fordi det er for brugt. Stavemåden Freyja ville da i hvert fald gøre det mere specielt, selvom lyden af navnet jo ville være det samme. Men ja, hvis man ikke lige vil have et top 3 navn, så er det selvfølgelig også dumt at vælge det, stavemåde eller ej. Jeg synes i hvert fald Fria er super flot.

Jeg er slet ikke til "mærkelige" stavemåder - navnet skal staves som det siges og er heller ikke interesseret at mit barn skal være den 5. (Ex) Freja/freya/freia/freyja i institutionen....

Mine andre børn har "almindelige" navne; ene ligger vist i 30'erne på top 50 listerne - det andet ligger uden for....

Tak for svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.