Amning i det offentlige rum?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2013

gædde/gitte

nielsen80 skriver:

Hmm jeg ha det sådan lidt dårligt med sådanne indlæg.....for når man ammer, ja så er det altså ikke altid baby ved, hvad der er "passende" og nogle babyer, de er altså ret gode til at rive både stofble, dyne m.m væk, så yveret er frit disponeret. Min pige var ekspert til det, hvorfor jeg ikke ammet offentligt grundet egen blufærdighed.

Jeg mener faktisk, at det er lidt en skam man er blevet så kropsforskrækket og forskruret, man ikke hæver et øjenbryn over meget nedringet trøjer, gennemsigtige bluser m.m, men en baby der får mad...det bliver vi stødt over.

Kan godt forstå at nogle cafer m.m ønsker et voksent publikum, men så må man forbyde børn op til en vis alder. Det er fair, men at forbyde og blive stødt over amning, men have det ok med flaske/skemad, som sviner vildt, ja det forstår jeg ikke. Og kan ærlig talt ikke forstå, at det overhovedet kan give anledning til debat...

altså hvis jeg har givet 500,- for en ret mad, så er det jo som reglt et sted som er fint.... hvor folk ikke kommer halv nøgne ind...

Og river bebs kluden væk, så samler man den vel op igen... det giver point at prøve

Men jeg har siddet med en isdessert og pludselig så hev damen ved borden ved siden af patten frem (vi sad tæt) og bagefter gylpede babyen ud over stol og gulv........- ja min isdessert lod jeg stå.........

Takt og tone er vel ok?

Jeg klør mig da heller ikke i røven sådan et sted- selv om det er naturligt.

Og hulkorte nederdele og nedringet bluser er heller ikke noget jeg beundre, så den må stå for mændenes regning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2013

nielsen80

gædde/gitte skriver:

altså hvis jeg har givet 500,- for en ret mad, så er det jo som reglt et sted som er fint.... hvor folk ikke kommer halv nøgne ind...

Og river bebs kluden væk, så samler man den vel op igen... det giver point at prøve

Men jeg har siddet med en isdessert og pludselig så hev damen ved borden ved siden af patten frem (vi sad tæt) og bagefter gylpede babyen ud over stol og gulv........- ja min isdessert lod jeg stå.........

Takt og tone er vel ok?

Og hulkorte nederdele og nedringet bluser er heller ikke noget jeg beundre, så den må stå for mændenes regning

Takt og tone ja - men i min verden får man også point for rummelighed og ja takt og tone er sku lidt svært at lære en baby under et år, så i den situation ville jeg nok satse på rummelighed.

Jeg synes heller ikke gylp er særlig sjovt eller appetitligt, men det er noget som både flaskebørn(faktisk i højere grad) og brystbørn gør. Ønsker man at undgå det, så må cafeen forbyde børn under en vis alder - det ville i min verden være fair. Men jeg synes ikke man kan tillade sig først at sige ok til at mor/barn må komme ind, tage deres penge også derefter sige, du må ikke give din baby mad og hvis du gør, ser vi gerne den ikke gylper

Og nej, kan virkelig ikke forstå man mister appetitten fordi man ser et bryst........og jeg er ellers ikke en frimodig, bh brændende kvinde

Anmeld

6. juni 2013

gædde/gitte

nielsen80 skriver:

Takt og tone ja - men i min verden får man også point for rummelighed og ja takt og tone er sku lidt svært at lære en baby under et år, så i den situation ville jeg nok satse på rummelighed.

Jeg synes heller ikke gylp er særlig sjovt eller appetitligt, men det er noget som både flaskebørn(faktisk i højere grad) og brystbørn gør. Ønsker man at undgå det, så må cafeen forbyde børn under en vis alder - det ville i min verden være fair. Men jeg synes ikke man kan tillade sig først at sige ok til at mor/barn må komme ind, tage deres penge også derefter sige, du må ikke give din baby mad og hvis du gør, ser vi gerne den ikke gylper

Og nej, kan virkelig ikke forstå man mister appetitten fordi man ser et bryst........og jeg er ellers ikke en frimodig, bh brændende kvinde

Næ men vi er jo også alle forskellige

Anmeld

6. juni 2013

Trekløver(:

mamaninja skriver:

Hvad er den generelle holdning til dette? 

Før jeg fødte var jeg meget bekymret for hvordan  og hvorledes og om hvad folk tænkte. synes faktisk det er sjældent at man ser ammende kvinder. Måske er de så diskrete at man ikke lægger mærke til dem.

her 2 mdr. Efter min datter er kommet til verden er jeg blevet den type mor, der ammer hvor som helst, selvfølgelig forholdsvis diskret, af hensyn IKKE til andre men til min baby og egen blufærdighed.

har ammet i tog, s-tog, busser, diverse restauranter, cafeer og bænke rundt omkring. Har ind imellem fået de der kritiske blikke, men aldrig kommentarer. Spørger gerne personalet om man må amme på restauranter og cafeer hvis jeg skal have et måltid men ikke hvis jeg blot drikker en kop kaffe, det er mest af princip at jeg ikke spørger 'om lov' men vil ikke risikere at skulle forlade et dyrt måltid!

Kan ikke helt finde ud af hvad holdningen generelt er til amning i det offentlig rum? Er det virkelig så NO GO som nogen mener? Eller er det bare kørt op i medierne, fordi man nu MÅ afvise ammende kvinder? Undres også lidt over at det er helt okay at der er en kæmpe reklame for bryst operation på siden af bussen med 2 bare bryster? Bryster er okay i det offentlige rum så længe det er et seksual- symbol? 

Her er min holdning. Hvad er din?

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor nogle har et problem med offentlig amning.

Amning er for mig noget af det mest naturlige i denne verden, og mener at kvinder skal have lov til, at amme deres børn hvor og hvornår de vil.

Selvfølgelig kan man tage det hensyn, at lægge en sotfble over brystet, det ville jeg selv gøre. 

Anmeld

6. juni 2013

Drømme

Hvad er den generelle holdning til dette? 

Før jeg fødte var jeg meget bekymret for hvordan  og hvorledes og om hvad folk tænkte. synes faktisk det er sjældent at man ser ammende kvinder. Måske er de så diskrete at man ikke lægger mærke til dem.

her 2 mdr. Efter min datter er kommet til verden er jeg blevet den type mor, der ammer hvor som helst, selvfølgelig forholdsvis diskret, af hensyn IKKE til andre men til min baby og egen blufærdighed.

har ammet i tog, s-tog, busser, diverse restauranter, cafeer og bænke rundt omkring. Har ind imellem fået de der kritiske blikke, men aldrig kommentarer. Spørger gerne personalet om man må amme på restauranter og cafeer hvis jeg skal have et måltid men ikke hvis jeg blot drikker en kop kaffe, det er mest af princip at jeg ikke spørger 'om lov' men vil ikke risikere at skulle forlade et dyrt måltid!

Kan ikke helt finde ud af hvad holdningen generelt er til amning i det offentlig rum? Er det virkelig så NO GO som nogen mener? Eller er det bare kørt op i medierne, fordi man nu MÅ afvise ammende kvinder? Undres også lidt over at det er helt okay at der er en kæmpe reklame for bryst operation på siden af bussen med 2 bare bryster? Bryster er okay i det offentlige rum så længe det er et seksual- symbol? 

Her er min holdning. Hvad er din?

Da Sophia kun levede på brystmælk ammede jeg hvorend hun ønskede det - der er jo ikke boget galt med at give en flaske så hvorfor skulle det være anderledes med amning ?!!

det er barnets mad, og 100000000 hellere det end en trist, sulten baby.

jeg ammer til tider stadig i det offentlige hvis Sophia spørger om det, hun er 15 måneder nu.

Synes bestemt ikke at amme eller give flaske i det offentlige er noget man skal være flov over - uanset barnets alder 

Anmeld

6. juni 2013

Albertsen92

Folk der gider klage/gå op i om folk ammer offentligt, har virkelig ikke nok at gå op i..

Det er min mening.

Anmeld

6. juni 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ammer når baby er sulten. Self spørg jeg om amning er ok, inden jeg vælger at gå ind på en resturan, og jeg gør det også fulstændig diskret. 

Hvis jeg sad og ammede et sted og blev bedt om at gå, ville jeg nok lave en scene og forlange at få mine penge tilbage/ nægte at betale. Og den scene ville nok være meget mere pinlig for dem, end en kvinder der sidder og ammer diskret!! Vh stine

Anmeld

6. juni 2013

mamaninja

Loa skriver:

Kææææææææmpe debat! Som ofte fører dårlig stemning med sig, den har været oppe før herinde nemlig

Jeg er en af de udskældte som ikke er helt pjattet med at se amning derude, men har dog ikke noget imod det hvis det er diskret med en klud hen over.....

Ingen dårlig stemning herfra. Tværtimod er jeg bare interesseret i at vide hvad der mon ligger til grund for at nogen føler sig stødte af det og andre føler sig stødte over de der føler sig stødte. For det er nemlig en kæmpe debat, og man kan vist ikke forvente at folk bliver enige 

kunne godt tænke mig at vide om det er blottelsen generelt der er grænseoverskridende? Vækker det de samme følelser når piger soler sig med bare bryster på stranden eller i parken? Eller er det brystet som madkilde? 

har du haft oplevelser hvor en ammende har overskredet din grænse?

har selv 2 oplevelser, og det er så fra den ammendes perspektiv :

har en togtur på 1 1/2 time foran mig og datteren skulle gerne sove så hun er frisk når vi når frem til bedste forældrene, så jeg vælger at tage hende op og amme hende i søvn, dækker pænt brystet med stofble. En meget snaksalig og venlig ældre dame sætter sig lige op af mig, trods mange ledige pladser og er stirrer på min amme situation og fjerner faktisk dynen for akubede kunne se min datters ansigt. DET overskred helt klart min grænse, som ammende, men damen har helt sikkert ikke tænkt over det, da amning joner naturligt.

en anden gang var det omvendt. Ammede min pige i bussen. Havde valgt at gemme mig lidt omme bagi og pludselig sætter en kvinde vejsidens af mig, og hun får først lidt efter øje på at jeg ammer. Hun bliver tydeligt overrasket og kan mærke at hun bare vil væk. og fornemmer at hun er forarget. Forstår hende godt. Lige lovlig tæt på.

Anmeld

6. juni 2013

Loa

mamaninja skriver:

Ingen dårlig stemning herfra. Tværtimod er jeg bare interesseret i at vide hvad der mon ligger til grund for at nogen føler sig stødte af det og andre føler sig stødte over de der føler sig stødte. For det er nemlig en kæmpe debat, og man kan vist ikke forvente at folk bliver enige 

kunne godt tænke mig at vide om det er blottelsen generelt der er grænseoverskridende? Vækker det de samme følelser når piger soler sig med bare bryster på stranden eller i parken? Eller er det brystet som madkilde? 

har du haft oplevelser hvor en ammende har overskredet din grænse?

har selv 2 oplevelser, og det er så fra den ammendes perspektiv :

har en togtur på 1 1/2 time foran mig og datteren skulle gerne sove så hun er frisk når vi når frem til bedste forældrene, så jeg vælger at tage hende op og amme hende i søvn, dækker pænt brystet med stofble. En meget snaksalig og venlig ældre dame sætter sig lige op af mig, trods mange ledige pladser og er stirrer på min amme situation og fjerner faktisk dynen for akubede kunne se min datters ansigt. DET overskred helt klart min grænse, som ammende, men damen har helt sikkert ikke tænkt over det, da amning joner naturligt.

en anden gang var det omvendt. Ammede min pige i bussen. Havde valgt at gemme mig lidt omme bagi og pludselig sætter en kvinde vejsidens af mig, og hun får først lidt efter øje på at jeg ammer. Hun bliver tydeligt overrasket og kan mærke at hun bare vil væk. og fornemmer at hun er forarget. Forstår hende godt. Lige lovlig tæt på.

Jamen det er svært at forklare. Jeg havde selv ret svært ved at amme både hjemme og ude, af en eller anden grund bryder jeg mig slet ikke om det... Og derfor bryder jeg mig nok heller ikke om at se andre amme.
Som sagt gør det ikke noget det er diskret, men der er jo nogen der er fuldstændige ligeglad hvad de viser... Og selvfølgelig ville jeg ikke bede nogen om at lade være eller noget, slet ikke.

Okay din første episode er da godt nok mærkelig, hvem fanden gør det??

Og jeg bryder mig lige så lidt om at se piger sole sig topløse...

Anmeld

6. juni 2013

mamaninja

gædde/gitte skriver:

Takt og tone er vel ok?

Det er tit det man hører. At det er uappetitligt at se en ammende kvinde og derfor kan det passe dårligt sammen med restaurant/ cafe besøg. 

Nu jeg personligt ikke enig i at netop det skulle være uappetitligt, men som du selv siger folk er jo forskellige, men når det så er sagt så er der jo så meget der er uappetitligt! 

Fx er der mange der synes at meget overvægtige mennesker eller folk med bumser, eller dværge for den sags skyld er uappetitlige, derfor er det jo ikke okay at afvise dem på et spisested. Næh så må man jo bare lade være at kigge den vej mens man spiser. Desuden er det vel også sjældent at man tager ud at spise for at sidde og glo på allemulige andre end den man spiser med.

men hold da op en oplevelse, kan faktisk godt forstå at det var grænseoverskridende! Det må virkelig også have været en ubehagelig oplevelse for den ammende mor. Tænk at være nødt til at skulle amme sit barn så tæt på mange fremmede. Og at ungen så oveni gylper stemt op igen udover det hele. Pinligt. Så det sgu svært at være diskret. Stakkels mor, det kan jo heller ikke have været den helt optimale amme situation for hende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.