købe hus på kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juni 2013

Benjamins'mor

Du må ikke eje noget på kontanthjælp med en værdi over 10.000 heller ikke hvis du låner, for hvis du kan låne til et hus kan du også låne til at leve, sådan er kommunernes holdning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2013

gonefishing

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

Man må ikke eje noget på KH.
F.eks vil man få af vide at man skal sælge bilen PÅ TRODS af at man vil tabe penge på det.

Du må ha max 10.000kr på din konto men du må ikke eje noget af værdi "bil, hus osv

Anmeld

28. juni 2013

kirsti

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

Nu har jeg ik læst hele tråden igennem så jeg ved ik om du har fået svar!

jeg er uddannet socialrådgiver og har arbejdet med kontanthjælpsområdet og kender derfor reglerne!

på kontanthjælp må du maks have værdi for 10.000kr! Har du bil, båd, hest, kat, gucci tasker, hus eller andet der har særlig høj værdi og overstiger 10.000kr skal dette sælges inden du kan få kontanthjælp! 

Vurderes det at du har værdi for lad os sige 30.000kr når tingen/tingene er solgt beregnes det hvor lang tid du kan leve for pengene 30.000. Er du forsørger vil det være lige over 2mdr!

Teoretisk vil ydelsesenheden kunne kræve at hus og eller bil sælges og at der leves for overskuddet før der kan søges om kontanthjælp. Der vil dog ofte blive lavet en vurdering i den enkelte sag og hvis det ser ud til at kontanthjælpsperioden er kortvarig vil man ikke kræve hus og bil solgt, da det ofte skaber større problemer! Er der megen friværdi vil det dog ofte blive krævet at der leves af denne!

hvis du er på kontanthjælp må du ikke købe et hus, da du ikke må eje noget på kontanthjælp og det bliver du gjort opmærksom på i det ansøgningsskema du har underskrevet!

en anden ting er at lad os sige i køber et hus nu hvor priserne er lave til 800.000kr så stiger boligpriserne og huset er pludselig 1.000.000 værd så er der en friværdi på 200.000 som du pludselig vil skulle leve for før du kan få kontanthjælp igen også selvom banken ikke nødvendigvis vil udbetale friværdien 

Anmeld

28. juni 2013

gonefishing

kirsti skriver:

jeg er uddannet socialrådgiver og har arbejdet med kontanthjælpsområdet og kender derfor reglerne!

på kontanthjælp må du maks have værdi for 10.000kr! Har du bil, båd, hest, kat, gucci tasker, hus eller andet der har særlig høj værdi og overstiger 10.000kr skal dette sælges inden du kan få kontanthjælp! 

Vurderes det at du har værdi for lad os sige 30.000kr når tingen/tingene er solgt beregnes det hvor lang tid du kan leve for pengene 30.000. Er du forsørger vil det være lige over 2mdr!

Teoretisk vil ydelsesenheden kunne kræve at hus og eller bil sælges og at der leves for overskuddet før der kan søges om kontanthjælp. Der vil dog ofte blive lavet en vurdering i den enkelte sag og hvis det ser ud til at kontanthjælpsperioden er kortvarig vil man ikke kræve hus og bil solgt, da det ofte skaber større problemer! Er der megen friværdi vil det dog ofte blive krævet at der leves af denne!

hvis du er på kontanthjælp må du ikke købe et hus, da du ikke må eje noget på kontanthjælp og det bliver du gjort opmærksom på i det ansøgningsskema du har underskrevet!

en anden ting er at lad os sige i køber et hus nu hvor priserne er lave til 800.000kr så stiger boligpriserne og huset er pludselig 1.000.000 værd så er der en friværdi på 200.000 som du pludselig vil skulle leve for før du kan få kontanthjælp igen også selvom banken ikke nødvendigvis vil udbetale friværdien 

Ja eller man skal betale KH tilbage?

Anmeld

28. juni 2013

kirsti

Flodkilling skriver:

Ja eller man skal betale KH tilbage?

Der vil kun i særlige tilfælde blive udbetalt kh mod tilbagebetaling og kun i en kortere periode da der ellers vil være alt for lille sandsynlighed for at pengene bliver betalt tilbage! 

Herudover skal man overveje kraftigt at vælge kh mod tilbagebetaling da man vil skulle betale hele beløbet før skat tilbage selvom man kun har fået udbetalt beløbet efter skat

Anmeld

28. juni 2013

Betina_fra_Als

kirsti skriver:

Det var dog en kringlet regl.

Det vil sige at hvis man har bord, seng, alt indbo, der overstiger 10000 kr, kan man ikke få kontanthjælp, det kan da ikke være rigtig at man skal sælge ud af sit indbo til man har under 10000 kr for at kunne få KH???

Anmeld

28. juni 2013

kirsti

Betina_fra_Als skriver:

Det var dog en kringlet regl.

Det vil sige at hvis man har bord, seng, alt indbo, der overstiger 10000 kr, kan man ikke få kontanthjælp, det kan da ikke være rigtig at man skal sælge ud af sit indbo til man har under 10000 kr for at kunne få KH???

Nej det vil det ikke!

det vil sige at har du EN ting med en værdi over 10.000kr skal den sælges!

Anmeld

28. juni 2013

Betina_fra_Als

kirsti skriver:

Nej det vil det ikke!

det vil sige at har du EN ting med en værdi over 10.000kr skal den sælges!

ok, bare et spørgsmål, god weekend.

Anmeld

29. juni 2013

Chevro

Niels Arne Varneskov skriver:

Hvordan kan det være en luksus at have eget hus?

Klimaet er slet ikke til at man kan sove i skoven, så det kan aldrig være en luksus at have et hus.

Det er ikke billigere at bo til leje, for udlejeren skal også leve.

Noget andet er, at det offentlige ikke skal bidrage til opsparing af friværdi i eget hus.

Det er godt for os at have hus :-) Luksus vil jeg ikke sige det er (;

Anmeld

29. juni 2013

Mettefpigen

Benjamins'mor skriver:

Du må ikke eje noget på kontanthjælp med en værdi over 10.000 heller ikke hvis du låner, for hvis du kan låne til et hus kan du også låne til at leve, sådan er kommunernes holdning.

Du må gerne låne over 10000...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.