helle85 skriver:
vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt
nogen der ved noget omkring det??
jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele
Nu har jeg ik læst hele tråden igennem så jeg ved ik om du har fået svar!
jeg er uddannet socialrådgiver og har arbejdet med kontanthjælpsområdet og kender derfor reglerne!
på kontanthjælp må du maks have værdi for 10.000kr! Har du bil, båd, hest, kat, gucci tasker, hus eller andet der har særlig høj værdi og overstiger 10.000kr skal dette sælges inden du kan få kontanthjælp!
Vurderes det at du har værdi for lad os sige 30.000kr når tingen/tingene er solgt beregnes det hvor lang tid du kan leve for pengene 30.000. Er du forsørger vil det være lige over 2mdr!
Teoretisk vil ydelsesenheden kunne kræve at hus og eller bil sælges og at der leves for overskuddet før der kan søges om kontanthjælp. Der vil dog ofte blive lavet en vurdering i den enkelte sag og hvis det ser ud til at kontanthjælpsperioden er kortvarig vil man ikke kræve hus og bil solgt, da det ofte skaber større problemer! Er der megen friværdi vil det dog ofte blive krævet at der leves af denne!
hvis du er på kontanthjælp må du ikke købe et hus, da du ikke må eje noget på kontanthjælp og det bliver du gjort opmærksom på i det ansøgningsskema du har underskrevet!
en anden ting er at lad os sige i køber et hus nu hvor priserne er lave til 800.000kr så stiger boligpriserne og huset er pludselig 1.000.000 værd så er der en friværdi på 200.000 som du pludselig vil skulle leve for før du kan få kontanthjælp igen også selvom banken ikke nødvendigvis vil udbetale friværdien
Anmeld