Hvorfor er amning af tumling "forbudt"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2009

BinaMor

- skriver:

Fint du har en mening...

Men ligeså har jeg.

Hvad WHO siger er da fint nok, men jeg behøver jo ikke mene det samme...

nej overhovedet ikke. det er bare fordi jeg virkeligt har svært ved at se det ulækre i det og forstår ikke men kan have sådanne en mentalitet. men sådan vi er jo så forskellige. jeg prøvede bare at forstå HVAD der er ulækkert ved det da jeg jo ikke selv kan se det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2009

BinaMor

Lisbeth Aalborg2 skriver:

Det er da ikke at dømme at skive, at man syntes noget er ulækkert Det er bare en holdning.

Kh Lisbeth - som også mener at amning at større børn er ulækkert/underligt/mærkeligt, kald det hvad du vil.

det er aldrig rart at få afvide man er ulækker... man kan vælge ord med omhu for ikke at såpre folk ik?

Anmeld

26. juli 2009

BinaMor

- skriver:

Nu kan jeg kun sige ud fra mit synspunkt at jeg syntes det ulækkert, eller upassende... eller hvad du vil have jeg skal kalde det...

Som jeg har skrevet før forbyder jeg ikke folk der ammer så længe i mit hjem..

Så slap nu af lidt...

jeg kan kun forstille mig hvordan jeg syntes det er i mit hoved og min personlige grænse er 6 mdr - derfor behøver det jo ikke være sådan for andre...

peace back to you. det sidste var ikke ment surt eller råbende.. men hvad det var du helt mente..

Anmeld

27. juli 2009

Bondepigen

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad med, hvor længe folk ammer.... Hvis Emma gad, så ammede jeg nok osse endnu...men kun om aftenen. Men det gider hun ikke, så det er så nemt med det....

Gør som du/I har lyst til og vær ligeglad med, hvad andre tænker.

Anmeld

10. september 2009

soerensen79

Det, der slår én når man læser de forskellige indlæg imod kvinder, der ammer børn over 1 år, er at man mener at de gør det for deres egen skyld – til trods for at WHO anbefaler at man ammer et barn til det er 2 år pga. sundheden for barnet (barnet får en masse af moderens anti-stoffer, der gør dem stærkere overfor virus og bakterier, det er godt for barnets blodtryk, barnet har lavere risiko for et forhøjet kolesterol og overvægt senere i livet http://www.who.int/child_adolescent_health/documents/9241595230/en/index.html, nærheden har en afstressende effekt på barnet, og barnet får en masse vigtige vitaminer, fedtstoffer og mineraler igennem brystmælk, som man aldrig vil kunne matche gennem mad). Man kan derfor sige at selvom barnet sagtens kan overleve uden brystmælk, er det – når alt kommer til alt – sundere for det. Disse markante holdninger imod synes jeg blot vidner om vores kulturelle arv. Selvstændighed er vores mantra – hvilket børnenes tryghedsfølelse ofte må vige for. Vi er bange for at børnene bliver for afhængig af moderen,  hvis vi ammer når de er over 6mdr/1 år – til trods for at det gør dem trygge. Vi er bange for at børnene aldrig lærer at sove selv, hvis de ikke placeres i deres egen seng inden de bliver 6mdr. – til trods for at det gør dem trygge at sove med deres forældre (det er vist kun os i den vestlige verden, der ikke ønsker at sove med vores børn når de hverken kan tale eller gå endnu). Vi skal for alt i verden ikke gøre dem for afhængige af os (eller er det os, der ikke vil være for afhængige af dem) - også selvom det koster børnenes tryghedsfølelse. Herudover spiller vores viktorianske kropsforskrækkethed fra tilbage i 1800-tallet, også en rolle. Dengang var det absolut ikke fint at amme – det var for dyrisk og ulækkert. Selvom vi i dag er blevet klogere omkring amningens positive egenskaber for børnene, hænger vores viktorianske arv åbenbart stadig ved, hvor mangefinder amning ulækkert, hvis børnene er over 6mdr/1 år – til trods for at det burde være det mest naturlige i denne verden, og at det er til gavn for børnenes sundhed – både på kortere og længere sigt.  
Så til de af Jer, der vælger at amme jeres børn, der er over 6mdr./1 år: Dejligt at I trodser omgivelsernes fordomme (det gjorde ammende kvinder i 1800 tallet også), og prioritere jeres børns sundhed og tryghed.  
Jeg synes

Anmeld

10. september 2009

BinaMor

soerensen79 skriver:

Det, der slår én når man læser de forskellige indlæg imod kvinder, der ammer børn over 1 år, er at man mener at de gør det for deres egen skyld – til trods for at WHO anbefaler at man ammer et barn til det er 2 år pga. sundheden for barnet (barnet får en masse af moderens anti-stoffer, der gør dem stærkere overfor virus og bakterier, det er godt for barnets blodtryk, barnet har lavere risiko for et forhøjet kolesterol og overvægt senere i livet http://www.who.int/child_adolescent_health/documents/9241595230/en/index.html, nærheden har en afstressende effekt på barnet, og barnet får en masse vigtige vitaminer, fedtstoffer og mineraler igennem brystmælk, som man aldrig vil kunne matche gennem mad). Man kan derfor sige at selvom barnet sagtens kan overleve uden brystmælk, er det – når alt kommer til alt – sundere for det. Disse markante holdninger imod synes jeg blot vidner om vores kulturelle arv. Selvstændighed er vores mantra – hvilket børnenes tryghedsfølelse ofte må vige for. Vi er bange for at børnene bliver for afhængig af moderen,  hvis vi ammer når de er over 6mdr/1 år – til trods for at det gør dem trygge. Vi er bange for at børnene aldrig lærer at sove selv, hvis de ikke placeres i deres egen seng inden de bliver 6mdr. – til trods for at det gør dem trygge at sove med deres forældre (det er vist kun os i den vestlige verden, der ikke ønsker at sove med vores børn når de hverken kan tale eller gå endnu). Vi skal for alt i verden ikke gøre dem for afhængige af os (eller er det os, der ikke vil være for afhængige af dem) - også selvom det koster børnenes tryghedsfølelse. Herudover spiller vores viktorianske kropsforskrækkethed fra tilbage i 1800-tallet, også en rolle. Dengang var det absolut ikke fint at amme – det var for dyrisk og ulækkert. Selvom vi i dag er blevet klogere omkring amningens positive egenskaber for børnene, hænger vores viktorianske arv åbenbart stadig ved, hvor mangefinder amning ulækkert, hvis børnene er over 6mdr/1 år – til trods for at det burde være det mest naturlige i denne verden, og at det er til gavn for børnenes sundhed – både på kortere og længere sigt.  
Så til de af Jer, der vælger at amme jeres børn, der er over 6mdr./1 år: Dejligt at I trodser omgivelsernes fordomme (det gjorde ammende kvinder i 1800 tallet også), og prioritere jeres børns sundhed og tryghed.  
Jeg synes

BRAVO!!!!

Anmeld

10. september 2009

Valle81

Jeg er så evig træt af at man skal diskutere disse emner som amning, samsovning osv til ukendelighed.

Vi er alle forskellige og har forskellige behov, dette gælder både børn og voksne.

Det er ikke alle børn eller voksne der kan affinde sig med at sove sammen eller sove seperat. Det er ikke alle der vil amme, det er ikke alle der kan, nogle vil længe andre ikke osv osv osv.

Der er fordomme, fordele, ulemper osv videre ved det hele.

Jeg er sikker på at alle familier gør lige nøgagtig det som der virker for en eller ej. Jeg er stærk tilhænger af at man gør lige det der fungerer for en, ens familie barn partner osv, og ikke skal tage sig af hvad omverdenen synes, mener tænker tror.

Har man lyst at amme éns barn længe, så skal man det, trods andre har en mening, jeg har også min, men fra at have en mening til at sige hvad andre skal, der er langt.

Har man ikke lyst at amme længere end til ens barn er fx 6 mdr, så gør man det, og så er det da ligegyldigt, hvad WHO og alle andre mener.

Ja det er bare min mening.

Det er sjovt at vi så gerne vil pådutte hinanden hvad man skal og ikke skal og hvorfor og hvorfor ikke.

Tjah, svært at forklare, men tænk hvis vi alle gjorde tingene på den samme måde, så ville vi mennesker være nopget så grå og kedelige:0)

Så HIP HIP HURRA for alle vores forskelligheder:0)

Anmeld

10. september 2009

vatten

Jeg brød mig ikke om at amme, men jeg ammede Mathias til 6 mdr af pligt. Og der går min personlige grænse.

Men jeg har intet imod, at andre folk ammer længere tid. Jeg synes slet ikke det er frastødende eller ulækkert eller mærkeligt eller noget.

Men når man når dertil, hvor børnene ikke har behov for mælken mere (1-2 års alderen), så synes jeg man burde stoppe for barnets skyld. Jeg kan ikke engang huske, hvornår Mathias stoppede med flasken- måske har han været 15-16 mdr? Men nogle børn har jo behov for godnat-mælk indtil de er to år.

Anmeld

10. september 2009

BinaMor

Valle81 skriver:

Jeg er så evig træt af at man skal diskutere disse emner som amning, samsovning osv til ukendelighed.

Vi er alle forskellige og har forskellige behov, dette gælder både børn og voksne.

Det er ikke alle børn eller voksne der kan affinde sig med at sove sammen eller sove seperat. Det er ikke alle der vil amme, det er ikke alle der kan, nogle vil længe andre ikke osv osv osv.

Der er fordomme, fordele, ulemper osv videre ved det hele.

Jeg er sikker på at alle familier gør lige nøgagtig det som der virker for en eller ej. Jeg er stærk tilhænger af at man gør lige det der fungerer for en, ens familie barn partner osv, og ikke skal tage sig af hvad omverdenen synes, mener tænker tror.

Har man lyst at amme éns barn længe, så skal man det, trods andre har en mening, jeg har også min, men fra at have en mening til at sige hvad andre skal, der er langt.

Har man ikke lyst at amme længere end til ens barn er fx 6 mdr, så gør man det, og så er det da ligegyldigt, hvad WHO og alle andre mener.

Ja det er bare min mening.

Det er sjovt at vi så gerne vil pådutte hinanden hvad man skal og ikke skal og hvorfor og hvorfor ikke.

Tjah, svært at forklare, men tænk hvis vi alle gjorde tingene på den samme måde, så ville vi mennesker være nopget så grå og kedelige:0)

Så HIP HIP HURRA for alle vores forskelligheder:0)

du har helt ret.

men en debat er jo tit om de samme ting om og om igen.

kan man teste før mens udebliver? rygning under graviditet? skal abortgrænsen flyttes?

disse emner er bla også på programmet ofte og ved dem, kan man heller ikke acceptere hinandes valg. en debat er jo ofte for at agumterer for sine holdninger

Anmeld

10. september 2009

Lullaby

Jeg elsker at amme og gør det stadigvæk selvom Yazmin er 1½. Den der kontakt vi har sammen hver aften og morgen gør at jeg føler en speciel kontakt som jeg nødigst vil af med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.