Hvorfor er amning af tumling "forbudt"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2009

Mutti2

sabina22 skriver:

øv.. jeg er ret ked lige nu så skal lige skælde lidt ud...
jeg er såå træt af lede kommentar fra folk over jeg stadig ammer min datter på 14 måneder....  gabriella har aldrig brugt sut og vil ikke tage flaske.. jeg har ingen alternativer.. jo lade min datter tude sig igennem 2-3 dage. det svarer til at andre fjerner sut, flaske og tryghedsbamser med ét fra deres baby. når jeg spørger andre når de har nedgjort amningen om deres bebs på feks 15 mån stadig får flaske. jo det gør han da..
hvorfor er flaske anderledes? har vi virkelig fået babser for at de præcist kun kan bruges 6 måneder af barnets liv.. jeg snakker ikke om kvinder der har ammeproblemer .
feks sagde en mand til mig (jeg kender ham).
-du ammer da vel ikke
-jo
- ej det er da ulækkert
- hvorfor? du gav da flaske til P var mindst 2 år.
- øh ja det er noget andet
-hvorfor?
intet svar.. og sådan er det altid.. jeg ved det har noget med perversiter at gøre. men jeg afgøre selv om jeg vælger at have "sex" babser eller fodre babser. det er mit valg, mit barn. og hun er ikke engang 1 1/2 endnu... jeg forsætter min amning selvom det er hårdt og jeg nu bliver skabsammer.. (ligesom desværre størstedelen af alle ammere) jeg syntes bare det er sørgeligt at folk er så fordomsfulde... især over noget der er så narturligt og som JEG har svært ved at se set sexsuelle i.. om barnet så er 1 måned eller 3 år...

Hejsa.

Jeg kender det alt for godt. Jeg ammede Milla-Victoria til hun var 15 mdr, og begrundelsen til at jeg stoppede var at jeg kunne mærke på hende at hun var blevet alt for glad og afhængig af det. Jeg kunne mærke på hende at det var tid til at stoppe.

Da hun var 11 mdr ville hun ikke have sutteflaske mere, hvad enten det var saftevand eller vælling. Der sagde hun selv fra, så der er heldigvis heller ingen dårlige vaner med den der skal afvendes.

Men hold da op hvor fik jeg også mange kommentar til det, mange folk synes jo det er ligefremt klamt at fortsætte til de er over et år, ja nogen sågar efter 6 mdr!! Jeg ser intet unormalt i det, og ville med glæde have fortsat til hun var 2 år...

Men til gengæld synes jeg ikke om dem der fortsætter længere op til skolealderen og sådan.

Jeg har stadig mælk i babs og nutte selv om det er knap 3 mdr siden jeg stoppede, og tanken om at starte op igen har strejfet mig virkeligt mange gange. Men Nu er det slut, og hold op hvor jeg savner den kontakt man har med sit barn, det at føle at man giver sit barn noget godt og naturligt næring

Knus Pernille, som klart synes du skal fortsætte så længe du har lyst

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2009

xx

Christine skriver:

Jeg synes man skal amme så længe man har lyst. Jeg synes faktisk det er afstumpet at synes det er ulækkert, det må man tage som tegn på at den der synes det er ulækkert selv har været flaskemor eller ikke selv har været ret glad for at amme. Man behøver jo ikke amme foran andre, men det gør mig virkelig sur at nogen kan synes det er ulækkert at amme en på under 2 år. Hvis barnet er ældre kan man synes det er "forkert" af alle mulige grunde, men det er absolut ikke ulækkert at give sit barn tryghed og nærhed uanset barnets alder og forskning viser jo også en lille intelligensforskel hos ammebørn  og ikke-amme børn. Så det må være sundt på en eller anden vis.

Jeg synes det er mærkeligt du føler trang til at svine mødre til der ikke ammer.....og ikke mindst deres børn. Jeg har da intet grimt sagt om dit barn eller om nogen andres, men det er altså okay at du kalder mine børn for mindre kloge fordi jeg af årsager der overhovedet ikke kommer dig ved, ikke har ammet? Synes helt ærligt det er både lavt og totalt respektløst...

Anmeld

3. juli 2009

Bastian

Christine skriver:

Jeg synes man skal amme så længe man har lyst. Jeg synes faktisk det er afstumpet at synes det er ulækkert, det må man tage som tegn på at den der synes det er ulækkert selv har været flaskemor eller ikke selv har været ret glad for at amme. Man behøver jo ikke amme foran andre, men det gør mig virkelig sur at nogen kan synes det er ulækkert at amme en på under 2 år. Hvis barnet er ældre kan man synes det er "forkert" af alle mulige grunde, men det er absolut ikke ulækkert at give sit barn tryghed og nærhed uanset barnets alder og forskning viser jo også en lille intelligensforskel hos ammebørn  og ikke-amme børn. Så det må være sundt på en eller anden vis.

Ikke helt rigtigt det med intelligensen: http://www.dr.dk/Videnskab/Noter/2006/10/06135249.htm

Hæft dig i øvrigt ved, at artiklen bruger formuleringen "vælger at amme". Det er mit klare indtryk, at de fleste i DK som ikke ammer ikke gør det, fordi de ikke VIL det, men ikke KAN det. Det er så en helt andet diskussion...

Og i øvrigt er der intet belæg for at sige at børn som ikke ammes, er mindre trygge, eller at kvinder som giver flaske har et problem med at se andre amme?

Anmeld

3. juli 2009

xx

Bastian skriver:

Ikke helt rigtigt det med intelligensen: http://www.dr.dk/Videnskab/Noter/2006/10/06135249.htm

Hæft dig i øvrigt ved, at artiklen bruger formuleringen "vælger at amme". Det er mit klare indtryk, at de fleste i DK som ikke ammer ikke gør det, fordi de ikke VIL det, men ikke KAN det. Det er så en helt andet diskussion...

Og i øvrigt er der intet belæg for at sige at børn som ikke ammes, er mindre trygge, eller at kvinder som giver flaske har et problem med at se andre amme?

ENIG  

Jeg har da overhovedet intet problem med at kvinder ammer. Og mine børn er lige så trygge og elsket som alle ammende mødres børn. Det gør mig en anelse irriteret at folk nærmest tager det som en selvfølge at børn der ikke får bryst får flasken stablet op med puder og så ellers kan passe sig selv. Mine børn har da aldrig ligget alene....de har ligget i mine arme og har fået kærlighed og kys i overflod!!!!

Anmeld

3. juli 2009

Christine

c skriver:

Jeg synes det er mærkeligt du føler trang til at svine mødre til der ikke ammer.....og ikke mindst deres børn. Jeg har da intet grimt sagt om dit barn eller om nogen andres, men det er altså okay at du kalder mine børn for mindre kloge fordi jeg af årsager der overhovedet ikke kommer dig ved, ikke har ammet? Synes helt ærligt det er både lavt og totalt respektløst...

Jeg sviner ikke nogen, vær sød at læse hvad jeg skrev!! Til gengæld synes jeg det er respektløst at have en mening om hvor længe andre ammer eller giver flaske, det er folks egen sag og både meget privat og individuelt. Så kan jeg også påstå at du også sviner andre, hvis det er så små sko vi skal gå i.

Anmeld

3. juli 2009

Christine

Bastian skriver:

Tjah der er også artikler som denne http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2003/UFL_2003_13/UFL__2003_13_40184 .
Jeg har ammet fordi jeg ville lade tvivlen komme min søn til gode. Der er derimod ikke belæg for at det skulle være skadeligt at amme et "stort" barn på over et år. Det er megt sørgeligt at trådopretteren føler at hun gør noget forkert.
Igen må jeg sige jeg får lagt ord i munden, for jeg siger ikke at man ikke kan give tryghed på en anden måde (læs hvad jeg skrev), jeg skrev at amning (her kan indfortolkes et fx) kan give tryghed og nærhed og det bør veje tungere end andre menneskers berøringsangst eller hvad aversionerne end er udtryk for.

Anmeld

3. juli 2009

twinsmama

syntes også børn er for store til at blive ammet når de er 1år
og derover, men bliver ikke nær så forarget over det som over min nabo som ammer sin søn på 3½ år det syntes jeg er ulækkert, at der ligger så stor en dreng hun knapt kan have på sit skød fordi han vejer

men som du selv siger er det også noget helt andet når man står i selve situationen med et barn der er utrøstelig fordi de ikke får lov til at blive ammet, måske du skulle prøve at starte med at tilbyde hende en flaske noget oftere og så dele det op med flaske om dagen bryst om natten og så til sidst bare stoppe amningen helt

Anmeld

3. juli 2009

Christine

Okay jeg ved ikke hvorfor linket gør sådan ved siden.. beklager.

Anmeld

3. juli 2009

Bastian

Christine skriver:

Tjah der er også artikler som denne http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2003/UFL_2003_13/UFL__2003_13_40184 .
Jeg har ammet fordi jeg ville lade tvivlen komme min søn til gode. Der er derimod ikke belæg for at det skulle være skadeligt at amme et "stort" barn på over et år. Det er megt sørgeligt at trådopretteren føler at hun gør noget forkert.
Igen må jeg sige jeg får lagt ord i munden, for jeg siger ikke at man ikke kan give tryghed på en anden måde (læs hvad jeg skrev), jeg skrev at amning (her kan indfortolkes et fx) kan give tryghed og nærhed og det bør veje tungere end andre menneskers berøringsangst eller hvad aversionerne end er udtryk for.

Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert. Men trådstarter efterlyser holdninger, og så får man for og imod.

På et eller andet tidspunkt vil det være moderens behov og ikke barnets behov for tryghed, der skal opfyldes. Men om grænsen for det går det 1, 2 eller 5 år ved jeg ikke. Og det er jo ikke fordi barnet bliver utryg, hvis moderen stopper med at amme. Der er mange andre måde at skabe tryghed og nærhed.

I bund og grund må man selv føle, at man gør det rigtige og så må det være ligegyldigt, hvad omgivelserne siger. Et eller andet sted beundrer jeg folk, der stoler på deres egen dømmekraft og giver fanden i hvad andre tænker.

Anmeld

3. juli 2009

baby08

Jeg syntes osse det er forkert at amme så længe, og kan osse blive foraget når jeg ser det...

Min søn er osse 14mdr og han får ikke flaske mere eller jo han får en flaske med sødmælk om natten hvis han vågner, men det er lige så meget fordi at han ikke kan spise ret meget aftensmad så han kan ikke "holde sig" til næste morgen.
men ellrs stoppede han med flaske da han var 10½mdr ca.

Det er jo altså ikke meningen at så snart ens barn skal have en flaske eller en pat stukket i munden så snart de er kede af det!
Og tro mig hvis du stopper med at amme så vil hun osse bruge sut eller sutteklud..

Synts altså tit det er et spørgsmål om forældrenes rygrad....
Kender en der har en pige på 20mdr hun har endnu ikke lært at sove selv uden hendes mor ligger hos hende til hun sover og hun sover stadig i mor`s seng og denne mor har en gang prøvet at putte og så gå ud, men barnet græd, hele aften.. og så opgiver man bare og siger ej det orker jeg ikke...... ej hallo en slap holdning... ja sorry, det er min mening....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.