Hvorfor er amning af tumling "forbudt"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.197 visninger
57 svar
0 synes godt om
3. juli 2009

BinaMor

øv.. jeg er ret ked lige nu så skal lige skælde lidt ud...
jeg er såå træt af lede kommentar fra folk over jeg stadig ammer min datter på 14 måneder....  gabriella har aldrig brugt sut og vil ikke tage flaske.. jeg har ingen alternativer.. jo lade min datter tude sig igennem 2-3 dage. det svarer til at andre fjerner sut, flaske og tryghedsbamser med ét fra deres baby. når jeg spørger andre når de har nedgjort amningen om deres bebs på feks 15 mån stadig får flaske. jo det gør han da..
hvorfor er flaske anderledes? har vi virkelig fået babser for at de præcist kun kan bruges 6 måneder af barnets liv.. jeg snakker ikke om kvinder der har ammeproblemer .
feks sagde en mand til mig (jeg kender ham).
-du ammer da vel ikke
-jo
- ej det er da ulækkert
- hvorfor? du gav da flaske til P var mindst 2 år.
- øh ja det er noget andet
-hvorfor?
intet svar.. og sådan er det altid.. jeg ved det har noget med perversiter at gøre. men jeg afgøre selv om jeg vælger at have "sex" babser eller fodre babser. det er mit valg, mit barn. og hun er ikke engang 1 1/2 endnu... jeg forsætter min amning selvom det er hårdt og jeg nu bliver skabsammer.. (ligesom desværre størstedelen af alle ammere) jeg syntes bare det er sørgeligt at folk er så fordomsfulde... især over noget der er så narturligt og som JEG har svært ved at se set sexsuelle i.. om barnet så er 1 måned eller 3 år...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2009

Mca<3

Årh det er sgu et svært emne  Jeg er en af dem der godt kan forages når en kvinde sidder og ammer et meget stort barn .. Et meget stort barn for mig er over 1 år   Jeg kunne aldrig finde på at kommentere på det , blot holde min mening for mig selv ,,,,  Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan ,,, lad os få lidt flere meninger ind i debatten ,,

Anmeld

3. juli 2009

BinaMor

Tanja.. skriver:

Årh det er sgu et svært emne  Jeg er en af dem der godt kan forages når en kvinde sidder og ammer et meget stort barn .. Et meget stort barn for mig er over 1 år   Jeg kunne aldrig finde på at kommentere på det , blot holde min mening for mig selv ,,,,  Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan ,,, lad os få lidt flere meninger ind i debatten ,,

tak for dit input . sådan havde jeg det også da gabriella var nyfødt og jeg regnede med at amme 4- 6 måneder max.. men det er noget andet når man står i det..

Anmeld

3. juli 2009

Mca<3

sabina22 skriver:

tak for dit input . sådan havde jeg det også da gabriella var nyfødt og jeg regnede med at amme 4- 6 måneder max.. men det er noget andet når man står i det..

Jep ,,, Så er det nemlig noget andet  Skal heller ikke sige hva jeg vil gøre hvis Alex får svært ved at skille sig af med brystet ,,,   Det er noget andet hvis man selv står i det ,,,

Og NEJ jeg ser det bestemt ikke som noget sexuelt selvom jeg forages,, (staves)

Anmeld

3. juli 2009

xx

Tjaa egentlig synes jeg nok også at når barnet er ca.1 år så er det på tide at stoppe med at amme, men jeg føler mig nu ikke utilpas ved det. Jeg har ikke ammet nogen af mine børn af forskellige årsager, men min datter fik en morgenflaske hun kunne "hygge" sig med til hun var ca. halvandet og tænker da lige umiddelbart at, hvis man selv giver sit barn flaske i en forholdsvis stor alder kan man heller ikke brokke sig over dem der ammer....i og for sig er det jo næsten det samme. Min søn stoppede med flaske da han var 9 måneder. Han gad bare ikke mere.....og børn er jo så forskellige.

Jeg kan dog blive virkelig dårlig når jeg hører om kvinder der ammer deres børn til de virkelig er store. Jeg mødte en kvinde på et tidspunkt der stadig ammede begge sine børn inden sengetid og de var altså 3 og 6 år. Der blev jeg lidt chokket og forlod rummet da det skulle til at foregå.....det er sgu lidt for ulækkert!!

Anmeld

3. juli 2009

Valle81

Hejsa:0)

Jeg er også en af dem der lige kigger en ekstra gang og tænker mit, når jeg ser en amme et stort barn( for mig nok også over et år)

Jeg er ikke imod at man ammer sine børn og heller ikke længe, men synes bare at når de runder et år, så er det ikke et sult behov der længere skal stilles, så er det lidt tryghed og kan forstå hvis man vælger stadig at beholde nattåren og en morgen tår, hvor det foregår hjemme. Synes ikke man lige behøver at amme sit barn i den aler i offentlighed, da jeg ikke ser at barnet har behovet.

Forstår godt hvad du skriver med amme bryster eller sex bryster, men for mig bliver det lidt "klamt", når de bliver så store.

Nogle gange ser men jo også dem, hvor barnet bare frit går hen og løfter op i blusen og bare tager for sig. Der står jeg helt af.

Jeg kan også godt forstå det du skriver med at du jo ikke bare kan tage det fra hende, og det synes jeg bestemt heller ikke du skal, bare fordi du møder fordomme. Men evt. kan du jo trappe ned( ved ikke hvor meget du stadig ammer) hvis det er det du ønsker.

Tjah det er et svært emne, for er sikker på der er lige så mange meninger som vi er mennesker:0)

Anmeld

3. juli 2009

mortil(nichlasogmathias)

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg er også en af dem der lige kigger en ekstra gang og tænker mit, når jeg ser en amme et stort barn( for mig nok også over et år)

Jeg er ikke imod at man ammer sine børn og heller ikke længe, men synes bare at når de runder et år, så er det ikke et sult behov der længere skal stilles, så er det lidt tryghed og kan forstå hvis man vælger stadig at beholde nattåren og en morgen tår, hvor det foregår hjemme. Synes ikke man lige behøver at amme sit barn i den aler i offentlighed, da jeg ikke ser at barnet har behovet.

Forstår godt hvad du skriver med amme bryster eller sex bryster, men for mig bliver det lidt "klamt", når de bliver så store.

Nogle gange ser men jo også dem, hvor barnet bare frit går hen og løfter op i blusen og bare tager for sig. Der står jeg helt af.

Jeg kan også godt forstå det du skriver med at du jo ikke bare kan tage det fra hende, og det synes jeg bestemt heller ikke du skal, bare fordi du møder fordomme. Men evt. kan du jo trappe ned( ved ikke hvor meget du stadig ammer) hvis det er det du ønsker.

Tjah det er et svært emne, for er sikker på der er lige så mange meninger som vi er mennesker:0)

helt enig....
jeg ammede til nichlas var 7mdr, så syntes jeg han blev for stor til at ligge og blive ammet, tryghed kan gives på mange andre måder..når de er store nok til selv at trække blusen op, så er de også for store til at blive ammet i mine øjne...men syntes bestemt ikke at du skal tage dig af os som ikke syntes om det..

Anmeld

3. juli 2009

kiroo

jeg syntes det er helt fint at amme så længe, jeg ammede min datter til hun var 18 md. men det var det sidste halve år kun til natten eller hvis hun var syg. hun brugte heller ikke sut eller ville tage flaske, jeg fik ros af sp, og har idag den sundste pige på 4½ og hun er aldrig syg. og det var hun heller ikke da hun var lille. til sidst gad jeg dog ikke mere. og stoppede med piller, da jeg havde mælk til hele opgangen..
I dyreverden bliver ungerne ammede længere nogen gange og i de rigtig gl. dage blev børn ammede til de var ca 4. vores krop er jo ikke indstillede på at fåko mælk og derfor, ammede man til knoglerne var lidt stærker.

Anmeld

3. juli 2009

Cris

Der er ikke noget forkert i det, hvis I to har lyst til det, det er vores samfund, som har ændret sig i de sidste 50 år...

Du må meget gerne læse den her artikel

http://ammenet.dk/wiki/langtidsamning

og på ammenettet er der en gruppe der hedder "Småbørnsamning" , så du er helt sikkert ikke alene!

http://ammenet.dk/forum/3

Anmeld

3. juli 2009

Christine

Jeg synes man skal amme så længe man har lyst. Jeg synes faktisk det er afstumpet at synes det er ulækkert, det må man tage som tegn på at den der synes det er ulækkert selv har været flaskemor eller ikke selv har været ret glad for at amme. Man behøver jo ikke amme foran andre, men det gør mig virkelig sur at nogen kan synes det er ulækkert at amme en på under 2 år. Hvis barnet er ældre kan man synes det er "forkert" af alle mulige grunde, men det er absolut ikke ulækkert at give sit barn tryghed og nærhed uanset barnets alder og forskning viser jo også en lille intelligensforskel hos ammebørn  og ikke-amme børn. Så det må være sundt på en eller anden vis.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.