Hvorfor er amning af tumling "forbudt"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2009

BinaMor

Christine skriver:

Tjah der er også artikler som denne http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2003/UFL_2003_13/UFL__2003_13_40184 .
Jeg har ammet fordi jeg ville lade tvivlen komme min søn til gode. Der er derimod ikke belæg for at det skulle være skadeligt at amme et "stort" barn på over et år. Det er megt sørgeligt at trådopretteren føler at hun gør noget forkert.
Igen må jeg sige jeg får lagt ord i munden, for jeg siger ikke at man ikke kan give tryghed på en anden måde (læs hvad jeg skrev), jeg skrev at amning (her kan indfortolkes et fx) kan give tryghed og nærhed og det bør veje tungere end andre menneskers berøringsangst eller hvad aversionerne end er udtryk for.

tak for dit indlæg og din fortælling. jeg syntes ikke du taler negativt om flaskegivere (el. hvad man kalder det) men fortæller at amning er godt!
det er et følsomt emne og folk kan hurtigt føle sig "ramt" ligesom jeg gjorde/gør.. og derfor skrev dette indlæg..
der er en grund til at de fleste ammere ender med at være skabsammer og lyve for sine omgivelser...  folk ikke ser det blik bebs sender en der oser af tryghed og varme.. eller ser de skrægslagende, utrygge og sørgelige øjne hvis man nægter dem bryst.
sundhedsstyrelsen sir 1 år eller længerer hvis mor og barn ønsker det. WHO siger mindst 2 år...
et eller andet sted ville jeg da også gerne prøve at sove en hel nat igen.. ikke tage i byen og mærke brysterne vokse... kunne tage et par dage fri og slikke sol.. eller lign.. så amning af tumling handler ikke om mordens egoisme.. men hendes moderføleser der fortæller hede hvad hendes barn har brug for (alle børn er forskellige-alle mødre er forskellige)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2009

Mca<3

baby08 skriver:

Jeg syntes osse det er forkert at amme så længe, og kan osse blive foraget når jeg ser det...

Min søn er osse 14mdr og han får ikke flaske mere eller jo han får en flaske med sødmælk om natten hvis han vågner, men det er lige så meget fordi at han ikke kan spise ret meget aftensmad så han kan ikke "holde sig" til næste morgen.
men ellrs stoppede han med flaske da han var 10½mdr ca.

Det er jo altså ikke meningen at så snart ens barn skal have en flaske eller en pat stukket i munden så snart de er kede af det!
Og tro mig hvis du stopper med at amme så vil hun osse bruge sut eller sutteklud..

Synts altså tit det er et spørgsmål om forældrenes rygrad....
Kender en der har en pige på 20mdr hun har endnu ikke lært at sove selv uden hendes mor ligger hos hende til hun sover og hun sover stadig i mor`s seng og denne mor har en gang prøvet at putte og så gå ud, men barnet græd, hele aften.. og så opgiver man bare og siger ej det orker jeg ikke...... ej hallo en slap holdning... ja sorry, det er min mening....

Ja det er der forskellen er ,,, 

Flaskebørn får ikke stukket en flaske i munden hver gang de er ulykkelige ,,

Det syntes jeg mange bryst børn gør ,, Skal også tage mig selv i at gøre det ..

På den måde bliver brystbørn meget mere afhængige af mor eller mors babser ,,, 

Jeg kender flaskebørn der ikke bruger sut ,, Bla min store pige ,, Hun brugte ikke sut men hun var vænt af med flasken da hun var 12 mdr og både mor og far kunne trøste   Min nevø ville ikke tage sut el flaske , han blev vænnet fra brystet da han var 9 mdr og har klaret sig fint uden nogen af delene ,,,

Jeg har arbejdet i vuggestue og for søren det var hårdt med de bryst børn der ikke var blevet vænnet fra   De græd og græd når de blev trætte ,, manglede ders mor ..

Anmeld

3. juli 2009

Camilla77

Hvis du har det godt med at amme, så bliv du ved med det. Ski hul i hvad andre tænker og mener, og nyd jeres ammestunder. Jeg ammer stadig, og J er 15 mdr. Vi nyder det, begge 2 (bortset fra under hedebølge hehe), og jeg fortsætter med det, til han ikke gider, eller jeg ikke gider.

Anmeld

3. juli 2009

Mor.sander

Det er helt op til dig selv hvor længe du ønsker at amme, at folk bliver forarget er deres problem og ikke dit.

For mig selv går grænsen ved 1 år, for der begynder min grænse at blive overskredet. Jeg vil dog gøre alt for at amme alle 12 mdr. da jeg er allergier og derfor har barnet godt at de antistoffer de få igennem mælken.

Min datter blev desværre kun ammet i 2½ måned, da der ikke var næring nok i mælken, men min søn ammede jeg i 8 mdr. til han selv sagde fra.

Anmeld

3. juli 2009

Ni-ko-li-ne

jeg kunne aldrig finde på at sige sådan til en kvinde der ammer sit barn selvom det er over 1 år gammelt...

min personlige holdning er dog at 1 år og så slut... at det så tager en rum tid at få vænnet barnet fra brystet det er hvad det er... det er trods alt det eneste barnet kender og har kendt fra begyndelsen af, så der er ikke noget at sige til at de små ikke bare sådan lige vil undvære babs... Altså jeg vil sige at indtil barnet er 1½ år ville jeg ikke tænke videre over det... men jeg ville ikke selv amme længere... 2 og 3 år synes jeg er alt for længe...

Anmeld

3. juli 2009

Ni-ko-li-ne

men jeg synes ikke du skal blive skabsammer fordi folk ikke ved bedre! det er deres problem.... ikke dit....

Anmeld

3. juli 2009

BinaMor

tak for indlæggene...

Anmeld

9. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Det er SLET IKKE forbudt, men jeg har selv oplevet at man skal 'forsvare det lidt, når man ammer et lidt større barn. Idun fik en babs indimellem til hun var 3½ år.. I de første 18 mrd, var det ret meget hun fik babs, derefter blev det trappet drastisk ned.

Jeg har valgt altid at amme diskret, der er ikke nogen grund til at vælte mine junger ud i hovedet på folk omkring mig. Jeg har ammet Idun flere gange på restauranter, hvor tjenerne ikke engang opdagede at vi havde et barn med, fordi hun bare lå stille og roligt under min bluse

Jeg syntes det er SKØNT!!!!!!! Når folk har lyst til at amme deres børn mere end 3-mrd. Det er utroligt godt for børnene mener jeg. Og for mor!!! 

I visse kulturer ammer man børnene indtil de første blivende kindtænder...  Men det er liiiige i overkanten for mig

Jeg stoppede da det føles naturligt. - Jeg gav Idun valg: Nathistorie eller babs, og så valgte hun mere og mere babsen fra... Så ingen skrig og skrål!!

NU er hun 5 år og hun e rjo stadig som sådan 'babsebarn', for hvis hun er syg eller træt eller ked af det eller en kombi af ovenstående, så elsker hun når jeg giver hende lov til at kravle ind under min bluse og ligge hovedet til mit bryst og lytte til mit hjerte.

Det er INTET problem for mig, men jeg har mødt MANGE fordømmelser og fordomme!!!... 'HVad så når hun bliver teenager? - Skal du så amme hende, når hun kommer hjem fra skole?'
Eller 'Hendes tænder bliver sorte og falder ud,hvis du ammer hende, når hun har tænder'
'Du gør hende lesbisk, fordi hun elsker bryster'...

osv. også også bare rent og skær dem der siger: FØJ HVOR KLAMT... Men jeg har altid talt for mig og det har været det bedste for os

Jeg vil gøre det samme, når det lykkes os at få et barn igen

Anmeld

9. juli 2009

Henriette72

Zafir skriver:

NU er hun 5 år og hun e rjo stadig som sådan 'babsebarn', for hvis hun er syg eller træt eller ked af det eller en kombi af ovenstående, så elsker hun når jeg giver hende lov til at kravle ind under min bluse og ligge hovedet til mit bryst og lytte til mit hjerte.

Hvor er det bare fedt Selma (2 år og 3 mdr.) elsker at løfte min bluse og ligge med hovedet på min mave og vi synes begge at det er rigtig hyggeligt

Jeg ammede Selma til hun var 13-14 mdr. Jeg ammede dog kun til natten, men til sidst ville jeg have mine bryster for mig selv igen så hun blev vænnet fra. Det var ikk fordi hun havde brug for det, set var mere hygge, så hun fik sutten i stedet for og så lå vi sammen som vi plejede da jeg ammede hende. Det tog 3 dage så var det det

Anmeld

9. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Henriette72 skriver:

Hvor er det bare fedt Selma (2 år og 3 mdr.) elsker at løfte min bluse og ligge med hovedet på min mave og vi synes begge at det er rigtig hyggeligt

Jeg ammede Selma til hun var 13-14 mdr. Jeg ammede dog kun til natten, men til sidst ville jeg have mine bryster for mig selv igen så hun blev vænnet fra. Det var ikk fordi hun havde brug for det, set var mere hygge, så hun fik sutten i stedet for og så lå vi sammen som vi plejede da jeg ammede hende. Det tog 3 dage så var det det

Uhhh... Da jeg tog nattebabsen, så SKREG IDUN som om jeg slog hende IHJEL i 3 nætter... Det var FRYGTELIGT!!!!... Men jeg blev nødt til det, da jeg skulle starte på arbejde, hvor jeg skulle være væk i et døgn af gangen!!

Men altså - efter de 3 dage, tror jeg hun var for udmattet til at kæmpe mere... hehe... Men jeg lå bare med hende i mine arme og krammede hende og sang for hende, mens hun bare skreg og slog!!! hehe...

Min lille viljefaste strigle  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.