1 eller 2 kaniner??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2013

Mom2

Elias2010<3 skriver:

Efter min sidste tråd bliver jeg i tvivl om vi skal ha en eller to kaniner... 

Hvad mener i? 

Begrund gerne hvorfor...

Set bort fra det med at de ikke kan gå sammen, så vil jeg klart sige en. Han er kun 2år, så jeg ville holde mig til en. Det kræver en del arbejde at gøre den tam, så tror det vil overvælde ham med to og det vil være synd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2013

Annette A

Vi har to hunkaniner men i hver deres bur. Vi har haft to hunkaniner sammen og det gik ikke. Min mor har også mange kaniner, men alle i hver deres bur. Det er vist det som kaniner trives bedst med. Vi mennesker har en tendens til at overføre vores egne behov til dyret og de har altså ikke altid den samme natur hvad gælder socialt samvær.

Anmeld

7. maj 2013

grinny

MortilElias2010 skriver:

Bortset fra hanmarsvin som gør som tidl. beskrevet omkring kaniner. De bider i hinanden i kønsdelene og er meget territorielle. De bør gå alene mens hunnerne sagtens kan gå sammen 

ALLE marsvin skal have en gå med, OGSÅ hanmarsvin 

Anmeld

7. maj 2013

grinny

JA kaniner er sociale dyr! MEN kun hvis de kan hoppe laaaaaangt væk fra hinanden når de ikke gider mere og vil være alene. Kaniner deler ikke soveplads/hule og kan derfor ikke gå sammen med en anden kanin i samme bur. 

Man kan have to kaniner hvis man har en have der er så stor at de frit kan hoppe rundt og hoppe væk fra hinanden! 

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

Christina 1974 skriver:

Du ville være chokeret over hvor mange forfattere der laver direkte misinformerer materiale om diverse dyr. Tror mig der var engang hvor vi også bare havde almindelige kæledyr. Hvor vi købte bøger hos dyrehandleren

Da vi så blev opdrættere og underlagt reglerne som var i de forskellige foreninger, kunne vi se hvor lidt dyrehandleren havde tjæk på de dyr de sælger :-(  og hvor mange fejl der er i de mest kendte bøger om kæledyrs hold.

Jeg er fuldstændig enig i at man kan finde mange kilder på nettet og sikkert også andre steder som er misvisende, men nu har jeg lige læst flere sider om kaniner bla. om adfærd - denne side er en dyreklinik i Virum og de skriver det samme som kaninhåndbogen. Jeg forstår godt at man skal være kritisk stillet når man vælger at købe dyr i en dyrhandler, men dyrlæger må da om ikke andet så i hvert fald vide noget om dyr når de har en lang uddannelse indenfor det. Og jeg ved godt at dyrlæger har specialer - men tænker bare, at jeg kan finde mange flere sider hvor der står at det er et socialt dyr end jeg kan finde sider hvor der står at de i de fleste tilfælde vil slå hinanden ihjel.

/Fenja

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

grinny skriver:

JA kaniner er sociale dyr! MEN kun hvis de kan hoppe laaaaaangt væk fra hinanden når de ikke gider mere og vil være alene. Kaniner deler ikke soveplads/hule og kan derfor ikke gå sammen med en anden kanin i samme bur. 

Man kan have to kaniner hvis man har en have der er så stor at de frit kan hoppe rundt og hoppe væk fra hinanden! 

Det passer altså ikke hver gang - mine naboer har to kaniner i deres bur og har altid haft to kaniner sammen. De har det ganske fint sammen. Der er ingen regler uden undtagelser

Anmeld

7. maj 2013

grinny

Fenja09 skriver:

Det passer altså ikke hver gang - mine naboer har to kaniner i deres bur og har altid haft to kaniner sammen. De har det ganske fint sammen. Der er ingen regler uden undtagelser

Selvfølgelig kan man også, men så opfylder man ikke kaninens behov og jeg mener ikke man skal have dyr hvis man ikke kan opfylde deres behov 

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

Christina 1974 skriver:

Du har uden tvivl været heldig med dine hamster

Min mand og jeg har været seriøse opdrætter af både vinterhvide dværghamster og syrisk (guld) hamster samt marsvin så lige de 2 dyre familier har jeg ret så  meget tjæk på ;-)

Men som udgangspunkt vil jeg altid søge på foreningens hjemmeside for lige den art man har tiltænkt sig som kæledyr.

Fx dansk hamster forening hvis den er kommet op og køre igen eller dansk marsvin klub mon ikke der findes en for kaniner.

Jamen så har jeg været heldig! Den eneste slags hamster jeg har haft som var alene var en guldhamster og de er heller ikke særlig gode til at være flere sammen. Men alle de dværghamstere etc. ( kan ikke alle navnene på racerne) de har altid været flere sammen. Vi fik da også unger. De fleste er død af alderdom og så er der to der er døde af sygdom, den ene dværghamster havde kræft og blev aflivet og den han hun gik sammen med døde 1 år efter af en mulig blodprop.

Så altid har vi haft dem sammen.

Giver dig ret i at man altid skal undersøge det grundigt når man vælger at anskaffe sig et kæledyr/ dyr så man ved hvad man har med at gøre. Men tror sagtens man kan have to kaniner sammen og om ikke andet kan man have to bure om vinteren og så kan de gå på græs sammen om sommeren.

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

grinny skriver:

Selvfølgelig kan man også, men så opfylder man ikke kaninens behov og jeg mener ikke man skal have dyr hvis man ikke kan opfylde deres behov 

Jamen hvis kaninerne har det fint sammen, så er deres behov da dækket? De kommer på græs om foråret og bliver taget ind igen sen efterår.

Men hvis man skal gå helt ind i det med at man ikke bør holde dyr, hvis alle dens behov ikke er dækket - så burde man jo heller ikke holde en kanin i et lille bur? Så burde de jo have et stort græsareal, hvor de kan lave huler osv. hele året rundt. Og det er alligevel nok de færreste der har det...

Anmeld

7. maj 2013

grinny

Fenja09 skriver:

Jamen hvis kaninerne har det fint sammen, så er deres behov da dækket? De kommer på græs om foråret og bliver taget ind igen sen efterår.

Men hvis man skal gå helt ind i det med at man ikke bør holde dyr, hvis alle dens behov ikke er dækket - så burde man jo heller ikke holde en kanin i et lille bur? Så burde de jo have et stort græsareal, hvor de kan lave huler osv. hele året rundt. Og det er alligevel nok de færreste der har det...

Kaniner kan godt lære at leve med hinanden - især to hunner - men det betyder jo ikke at deres behov som kanin er dækket. Jeg vil da heller ikke sove i samme seng med en som jeg er blevet tvunget til at være sammen. 

Jeg er så heller ikke tilhænger af kanin i små bure. Min tidligere kanin havde 25 kvm. hvor han kune hoppe ind og ud eller gå på græs hele natten hvis det var det han ville 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.