1 eller 2 kaniner??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvordan trives en kanin bedst?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

5.807 visninger
44 svar
17 synes godt om
7. maj 2013

Swerg

Efter min sidste tråd bliver jeg i tvivl om vi skal ha en eller to kaniner... 

Hvad mener i? 

Begrund gerne hvorfor...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2013

Smukkert

Følger lige med :-)

Anmeld

7. maj 2013

C-Dog

Alene. Kaniner er kolonidyr ikke flok dyr. Skal man have flere skal der være så meget plads at de kan have hver deres territorie. Kaniner dominere hinanden bla ved at skade hinanden med grimme bid ofte omkring kønsorganerne- det er ikke noget vi mennesker lige ser og derfor tror mange at lige netop deres kaniner lever fint sammen. Ofte bliver argumenter som 'De ligger altid tæt sammen og slikker hinanden, de hygger sig' brugt, MEN det er ikke spor hyggeligt. Det er dominans. Og begge dyr både over og under kaninen er stressede pga det. Og en stresset kanin er utrolig svær at gøre tam + den der lever i smerte vil ofte bide mennesker eller være meget sky, fordi den har ondt og eller ikke trives. Så en lille hygge putte kælekanin pr bur- medmindre man har en hel mark hvor de kan flygte fra hinanden og have hver sin hule med gange osv.

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

Elias2010<3 skriver:

Efter min sidste tråd bliver jeg i tvivl om vi skal ha en eller to kaniner... 

Hvad mener i? 

Begrund gerne hvorfor...

Jeg synes som hovedregel at det er bedst for dyret at have en artsfælle at dele livet med - det der måske er med kaniner er, at nogle gange så tror man at man har fået to af samme køn for at undgå unger, men tit viser det sig at være en han og en hun og det finder man så først ud af når der er unger i buret...men ja, synes helt sikkert i skal vælge at købe to, så den har en at "snakke" med

/Fenja

Anmeld

7. maj 2013

Laulund87

Vi fik at vide at hankaniner har det bedst med at være alene så vi fik en enkelt hankanin

Anmeld

7. maj 2013

Christina74

Fenja09 skriver:

Jeg synes som hovedregel at det er bedst for dyret at have en artsfælle at dele livet med - det der måske er med kaniner er, at nogle gange så tror man at man har fået to af samme køn for at undgå unger, men tit viser det sig at være en han og en hun og det finder man så først ud af når der er unger i buret...men ja, synes helt sikkert i skal vælge at købe to, så den har en at "snakke" med

/Fenja

Det er så slet ikke tilfældet med alle kæledyr hamster vil fx i de fleste tilfælde slå hinanden ihjel.

Kaniner nyder heller ikke hinandens selvskab som vi mennesker går og tror.

Marsvin derimod er flokdyr og mistrives uden en artsfælle.

Anmeld

7. maj 2013

Christina74

Fenja09 skriver:

/Fenja

Det er så slet ikke tilfældet med alle kæledyr hamster vil fx i de fleste tilfælde slå hinanden ihjel.

Anmeld

7. maj 2013

Fenja09

Jeg har haft hamstere i alle afskygninger og de har altid været min. 2 sammen - og jeg har aldrig nogensinde oplevet at der har været noget, hverken i form af bid eller at de har slået hinanden ihjel. Så jeg forstår ikke at du skriver " i de fleste tilfælde", for så må det være meget tilfældigt eller heldigt at ingen af mine ( mange) hamstere ikke har slået hinanden ihjel.

Jeg har kun haft kaniner en enkelt gang i min barndom - og vi havde 12 stk, dog i hver deres bur, men vores nabo har to kaniner sammen og der er absolut ingen problemer med dem indbyrdes.

Marsvin kender jeg intet til.

/Fenja

Anmeld

7. maj 2013

Laulund87

Jeg har arbejdet i Bonnie dyrecenter og der blev der aldrig anbefalet at kaniner, eller hamstre, gik sammen. De er enspændere!

Både de hamstre jeg havde som barn og dem vi havde i butikken, slog hinanden ihjel, bed hinanden eller spiste hinanden

Anmeld

7. maj 2013

frkrbj

FrkHamilton skriver:

Alene. Kaniner er kolonidyr ikke flok dyr. Skal man have flere skal der være så meget plads at de kan have hver deres territorie. Kaniner dominere hinanden bla ved at skade hinanden med grimme bid ofte omkring kønsorganerne- det er ikke noget vi mennesker lige ser og derfor tror mange at lige netop deres kaniner lever fint sammen. Ofte bliver argumenter som 'De ligger altid tæt sammen og slikker hinanden, de hygger sig' brugt, MEN det er ikke spor hyggeligt. Det er dominans. Og begge dyr både over og under kaninen er stressede pga det. Og en stresset kanin er utrolig svær at gøre tam + den der lever i smerte vil ofte bide mennesker eller være meget sky, fordi den har ondt og eller ikke trives. Så en lille hygge putte kælekanin pr bur- medmindre man har en hel mark hvor de kan flygte fra hinanden og have hver sin hule med gange osv.

Enig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.