Jeg tror ikke der er meget du kan gøre lige nu. Hun er stadig helt ny, og føler sig i en symbiotisk tilstand med dig - Hun forstår slet ikke, at hun er en person adskilt fra dig, i hendes øjne er i to en enhed. Hun har ligget i din mave i 9 mdr, og føler sig - som du kan se - ikke tryg ved pludselig at skulle ligge palle alene i verden adskilt fra mors hjertelyd og varme. Så lige nu er det bare at acceptere, at hun har det behov. Det bliver bedre, når hun bliver ældre, og du lærer hende ikke dårlige vaner ved at sove med hende og opfylde det tryghedsbehov - tvært imod tanker du hende op på tryghed, så hun er klar til at møde verden med tillid til, at mor altid er der.
Der er nogen børn, som godt kan acceptere at sove selv, men andre har et stort tryghedsbehov, og det synes jeg man skal acceptere. Så kunne i måske se på nogle andre løsninger som er et kompromis - fx sådan en seng man kan sætte op af ens egen seng, så hun stadig ligger hos dig og ved siden af dig, men i stadig har pladsen i sengen til at kunne være der. Finder lige et link.
Jeg tænker i øvrigt at grunden til der er forskel på nat og dag er, at om dagen kan hun høre alle de daglige lyde, jeres rumsteren, stemmer, og det gør hende tryg - om natten er der jo helt stille, så hun kan have brug for at have jer tæt på for at føle sig sikke på i er der endnu.

Anmeld