Hvor går man hen når ens barn har massive søvnproblemer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2013

Muffinmor

LBK skriver:

hun er 2,5 år.

Hun trives rigtig godt i dagplejen og er meget glad for at være der, men er plaget af at hun nogle gange er meget træt. Jeg ved ikk eom hun har marreridt, for jeg kan ikke få hende til at "tale". Hun virker til at være for lille til det. 

JEG ANER simpelthen ikke hvad der er problemet. Hun virker som om hun skal have tryghed... Men jeg er så ked af at hun ikke vil sove på eget værelse.....

Jeg ville tage hende til lægen først. Det kan jo være ørene eller epilepsi eller så meget andet. Hvis de ikke kan finde et svar ville jeg få en henvisning fra lægen til en børne psykolog eller lignende.

Men så skal problemet selvfølgelig også være alvorligt.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2013

raca

LBK skriver:

Ja soveværelset er mørkelagt og det var hendes eget værelse også for en gang skyld.

Vi kan desværre ikke flytte hendes seng ind til os grundet et lille soveværelse, men hun sover på madrassen fra sin egen seng.

Jeg tror du har ret i at hun kommer på diverse "undskyldninger" for at få opmærksomhed, men nå det så er sagt, ja så tror jeg rent faktisk at hun er sulten og har ondt i maven... For vi knokler med undervægt og mad... så det er to dilemmaer der ramler sammen. Så det er jo at prøve og finde balancen mellem de to. Og det synes jeg godt nok er svært..

om aftenen plejer vi at lege på værelset efter spisetid. Men det kunne da være nu hvor det gode vejr er kommet at vi skulle gå ud og lege i stedet.. 

hvor meget sukker/sødeting hvidt brød kiks ol får hun?

særligt sukker kan nare hjernen ret meget (jeg er ikke fanatisk på nogen måde, men sukker og hvidt mel riskiks ol optager tit plads for den nærende og mættende mad.)

hvor meget drikker hun og hvad drikker hun.

hvad spiser hun og hvor meget,

hvordan foregår jeres måltider?

Anmeld

6. maj 2013

LBK

Muffinmor skriver:

Jeg ville tage hende til lægen først. Det kan jo være ørene eller epilepsi eller så meget andet. Hvis de ikke kan finde et svar ville jeg få en henvisning fra lægen til en børne psykolog eller lignende.

Men så skal problemet selvfølgelig også være alvorligt.  

det med børnepsykologen tygger jeg på. Det er jo et stort spring. Nu skal vi lige have tjekket hende for polypper først... Men hun holder jo ikke til det i længden og det er hammer synd for hende.. En løsning skal vi hvertfald finde..

Anmeld

6. maj 2013

LBK

raca skriver:

hvor meget sukker/sødeting hvidt brød kiks ol får hun?

særligt sukker kan nare hjernen ret meget (jeg er ikke fanatisk på nogen måde, men sukker og hvidt mel riskiks ol optager tit plads for den nærende og mættende mad.)

hvor meget drikker hun og hvad drikker hun.

hvad spiser hun og hvor meget,

hvordan foregår jeres måltider?

Hun får ikke meget for hun spiser jo ikke hvilket har været et stort problem siden hun var 4 måneder. (hun er undervægtig)

Jeg kan hurtigt sige, at alle måltider spiser vi sammne med hende.

i dagplejen går det nogenlunde med at spise. Vi har et tæt samarbejde med dagplejemoren og vi prøver at ensarte maden, måden osv.

hun spiser ingen morgenmad. Hun nipper lidt til bollen (ligegyldig hvad der kommer på. Ikke engang nutella kan lokke.

Så spiser hun et kvart stykke brød til formiddag (idagplejen) og et par stykker frugt. (måske 4 stykker æble)

Til middag spiser hun ca 1/2 skive rugbrød. 

om eftermiddagen bliver hun på skift tilbudt knækbrød, brød, frugt, og nogle dage som bonus bliver hun tilbudt rosiner, danon yogurth, frugtstænger.

Hun spiser fint der om eftermiddagen..

til aftens INGENTING ligegyldigt hvad jeg servere. Hun spiser nok aftensmad 1-2 dage om ugen og når jeg siger hun har spise aftensmad så snakker vi om 4 pastaskruer, et stykke agurk og en enkelt bid af kødet. 

Indtil videre er hun så ikke tilbudt mere. Men vi har besluttet os for at vi vil finde en ting at byde hende hver aften inden sengetid... ved endnu ikke hvad det skal være.

Hun drikker mælk og vand og det er hun god til i løbet af hele dagen

Anmeld

6. maj 2013

raca

LBK skriver:

Hun får ikke meget for hun spiser jo ikke hvilket har været et stort problem siden hun var 4 måneder. (hun er undervægtig)

Jeg kan hurtigt sige, at alle måltider spiser vi sammne med hende.

i dagplejen går det nogenlunde med at spise. Vi har et tæt samarbejde med dagplejemoren og vi prøver at ensarte maden, måden osv.

hun spiser ingen morgenmad. Hun nipper lidt til bollen (ligegyldig hvad der kommer på. Ikke engang nutella kan lokke.

Så spiser hun et kvart stykke brød til formiddag (idagplejen) og et par stykker frugt. (måske 4 stykker æble)

Til middag spiser hun ca 1/2 skive rugbrød. 

om eftermiddagen bliver hun på skift tilbudt knækbrød, brød, frugt, og nogle dage som bonus bliver hun tilbudt rosiner, danon yogurth, frugtstænger.

Hun spiser fint der om eftermiddagen..

til aftens INGENTING ligegyldigt hvad jeg servere. Hun spiser nok aftensmad 1-2 dage om ugen og når jeg siger hun har spise aftensmad så snakker vi om 4 pastaskruer, et stykke agurk og en enkelt bid af kødet. 

Indtil videre er hun så ikke tilbudt mere. Men vi har besluttet os for at vi vil finde en ting at byde hende hver aften inden sengetid... ved endnu ikke hvad det skal være.

Hun drikker mælk og vand og det er hun god til i løbet af hele dagen

hvordan er hendes fordøjelse?

og hvor meget mælk drikker hun, mælk kan mætte en del. og optage plads for rigtigt mad.

i og med hun er ørebarn og ikke gider maden, har i fået hende alergi udredt, hun kan være intolerent overfor en eller flere madvare så hun derfor har mad lede

nøddder i hende eller lader i hende selv styre sit mad indtag, kortsagt hvor meget blander i jer i det hun spiser?

Anmeld

6. maj 2013

Muffinmor

LBK skriver:

og jeg taler ikke bare om ren hysteri.. ??

Når barnet er sygt går man til læge. Hvor går man hen når barnet igennem en nu lang periode ikke sover "godt" om natten...

hjælp en frustreret mor er der lige ved at give op....

Nu fik jeg lige læst lidt mere i tråden. Jeg har også en søn som ikke spiser aftensmad. Jeg ville høre i hendes institution om hun spiser godt nok der ovre. For så kan det tyde på at det kun er hjemme hun har problemet. Min søn spiser sin aftensmad ca 30 min før han kommer i seng. Tilbyder i jeres datter noget inden sengetid? som rugbrødsmad med leverposteg eller andet. Min søn fik en overgang tilbudt grød også. Det er jo svært at sove hvis man er sulten. Et stort glas mælk kan jo også hjælpe inden sengetid, og hvis det er sødmælk så mætter det jo endnu mere. En lille skål med frugt og kiks eller andet brød som hun selv kan spise samtidigt med hun leger er jo også en løsning. Når hun vågner om natten kan et stort glas vand måske også hjælpe hvis det er maven der er problemet. 

Det lyder somom hun er utryg om natten enten pga marridt eller mavekneb, men at man lader sit barn sove hos sig, eller sidder hos barnet til det er faldet i søvn, er altså ikke forkert. 

Håber det bliver bedre for jer.

Anmeld

6. maj 2013

LBK

raca skriver:

hvordan er hendes fordøjelse?

og hvor meget mælk drikker hun, mælk kan mætte en del. og optage plads for rigtigt mad.

i og med hun er ørebarn og ikke gider maden, har i fået hende alergi udredt, hun kan være intolerent overfor en eller flere madvare så hun derfor har mad lede

nøddder i hende eller lader i hende selv styre sit mad indtag, kortsagt hvor meget blander i jer i det hun spiser?

ja hun er allergitestet og der er ingenting.

Hendes fordøjelse er fin.. Altså det er jo svært at svare på om hun muligvis drikker for meget. men det synes jeg ikke hun gør...Jeg er hverfald meget opmærksom på det...

vi nødder ikke, vi tvinger ikke og lokker ikke. Vi får INTET ud af det. Vi prøver at skabe interesse og mysgerrighed for maden. Roser når vi synes og hun er et af de børn der får lov at røre ved maden. Det har hjulpet os meget. Hun spiser faktisk sjældent med en gaffel. (det er hun så småt begyndt på)..

Anmeld

6. maj 2013

Wik

Min 2,5 snart 3 årige, har haft to problemer, mad og søvn.

Er hurtigt talende, socialt udviklet og gik da hun var 11 måneder og er aldrig syg.

når du har et barn der er sygt, kan man være nød til at bruge andre metoder, og selvom andre børn kan det ene og det andet, og er så nemt så nemt, så lyt til dit barn og dig selv.

Min datters søvn, har krævet et enormt overskud fra vores side, det betyder at hun stort set altid har sovet på min arm, ved mit bryst, under armen eller så tæt hun kunne komme, i vores seng. Det er først nu hvor hun sprogligt kan udtrykke sig helt klart, og forstå verden at hun falder i søvn og sover i sin egen seng, til hun vågner og kommer ind og det variere. Jeg lader hende bestemme når det kommer til søvn. Hun er tryg og hvis hun ikke er det så handler vi på det. Og det har været uforklarlige grunde til utrygheden. 

Søvn og mad er vigtigt, så selvom man synes omverdenen ser ned på at man samsover med sine børn, eller giver dem lang snor med nogle ting, foreksempel mader sit barn, eller laver kylling i karry to gange om ugen, så gør hvad der gør dit barn trygt og få alt det gode mad i hende som du kan. Mange børn spiser ikke brød som du også har problemer med, bliv ved med at prøv, med grøntsager, kød, æg, ris og frugter. 

Anmeld

6. maj 2013

LBK

Muffinmor skriver:

Nu fik jeg lige læst lidt mere i tråden. Jeg har også en søn som ikke spiser aftensmad. Jeg ville høre i hendes institution om hun spiser godt nok der ovre. For så kan det tyde på at det kun er hjemme hun har problemet. Min søn spiser sin aftensmad ca 30 min før han kommer i seng. Tilbyder i jeres datter noget inden sengetid? som rugbrødsmad med leverposteg eller andet. Min søn fik en overgang tilbudt grød også. Det er jo svært at sove hvis man er sulten. Et stort glas mælk kan jo også hjælpe inden sengetid, og hvis det er sødmælk så mætter det jo endnu mere. En lille skål med frugt og kiks eller andet brød som hun selv kan spise samtidigt med hun leger er jo også en løsning. Når hun vågner om natten kan et stort glas vand måske også hjælpe hvis det er maven der er problemet. 

Det lyder somom hun er utryg om natten enten pga marridt eller mavekneb, men at man lader sit barn sove hos sig, eller sidder hos barnet til det er faldet i søvn, er altså ikke forkert. 

Håber det bliver bedre for jer.

hun spiser ikke godt nok i dagplejen med bedre end herhjemme. Vi køree et tæt samarbejde med dpmoren.jeg tilbyder hende det samme mad som dpmoren har succes med. 

Jeg har i lang tid ikke haft lyst til at tilbyde hende noget efter aftenmaden fordi jeg ikke vil have at hun lader være med at spise bare fordi hun ved der kommer noget "bedre" senere. Men i går sad min mand og jeg og snakkede om at det var vi simpelthen nødt til...

Hun sover hos os nu. Også selvom helst så noget andet. Men hendes søvn og ve og vel kommer først.. Vi skal bare snart have fundet en løsning for det her kan hun ikke holde til på længere sigt.

Anmeld

6. maj 2013

LBK

Wik skriver:

Min 2,5 snart 3 årige, har haft to problemer, mad og søvn.

Er hurtigt talende, socialt udviklet og gik da hun var 11 måneder og er aldrig syg.

når du har et barn der er sygt, kan man være nød til at bruge andre metoder, og selvom andre børn kan det ene og det andet, og er så nemt så nemt, så lyt til dit barn og dig selv.

Min datters søvn, har krævet et enormt overskud fra vores side, det betyder at hun stort set altid har sovet på min arm, ved mit bryst, under armen eller så tæt hun kunne komme, i vores seng. Det er først nu hvor hun sprogligt kan udtrykke sig helt klart, og forstå verden at hun falder i søvn og sover i sin egen seng, til hun vågner og kommer ind og det variere. Jeg lader hende bestemme når det kommer til søvn. Hun er tryg og hvis hun ikke er det så handler vi på det. Og det har været uforklarlige grunde til utrygheden. 

Søvn og mad er vigtigt, så selvom man synes omverdenen ser ned på at man samsover med sine børn, eller giver dem lang snor med nogle ting, foreksempel mader sit barn, eller laver kylling i karry to gange om ugen, så gør hvad der gør dit barn trygt og få alt det gode mad i hende som du kan. Mange børn spiser ikke brød som du også har problemer med, bliv ved med at prøv, med grøntsager, kød, æg, ris og frugter. 

Ja jeg har også overgivet mig mht at sove hos os. Det gør hun nu og håber hun finder ro ved det. Det er stadig nyt.... (jeg skal også lige acceptere at det er sådan det er) 

Her bliver der rimelig ofte lavet risengrød og pølser. Der er hvad hun oftest gider at spise. 

vi kæmper med det er hård kamp jeg føler jeg har tabt hver eneste dag...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.