Hvor går man hen når ens barn har massive søvnproblemer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. maj 2013

LBK

modesty skriver:

OK, jamen det er da rigtig skønt at hun trives i dagplejen. 

Hvis det var mig (og jeg er absolut ikke ekspert på området!) ville jeg tage fat i en børnepsykolog fremfor en søvncoach. Men der er gode og dårlige, så det er altid godt med en anbefaling, hvis I kender nogen der har erfaringer.

Hvis det virker positivt på hendes søvn at sove med jer, ville jeg helt klart lade hende gøre det. Når I har så store problemer som I har, tror jeg ikke at det handler om dårlige vaner, men som du selv siger, om et stort tryghedsbehov.

i dag er hun puttet direkte i vores seng for ærlig talt så har jeg givet op. Jeg ønsker for hende noget mere søvn så dagene bliver mere tålelige for hende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2013

LBK

modesty skriver:

Se mit svar lidt længere oppe.  

Nu tilføjer du at hun ikke spiser så meget (hviket også kan være et tegn på utryghed) og jeg kan også se på din beskrivelse at det hjælper når hun kommer over i jeres seng = får mere tryghed.

Ja, som sagt ville jeg tage fat i en psykolog. Det handler jo ikke på nogen måde om at sygeliggøre jeres barn, men om at prøve at få en ekspert til at lokalisere problemet.

det hele er en ond cirkel jeg ikke ved hvor jeg skal bryde henne.. Jeg går til læge og får at vide at hun spiser og vejer for lidt, men får ingen hjælp til at tackle problemet...

Anmeld

5. maj 2013

modesty

LBK skriver:

det hele er en ond cirkel jeg ikke ved hvor jeg skal bryde henne.. Jeg går til læge og får at vide at hun spiser og vejer for lidt, men får ingen hjælp til at tackle problemet...

Jeg ville helt klart acceptere at hun sover i jeres seng. Evt. kan en af jer sove på en madras ved siden af sengen eller i et andet lokale hvis det gør at I får mere søvn.

Og så ville jeg (som sagt ;-) tage fat i en psykolog... En almindelig praktiserende læge kan ikke hjælpe med den slags problemer.

Anmeld

5. maj 2013

Pikku Myy

hov du spurtge til hvordan nætterne så ud.

ja som i nat fx. Hun kommer i seng 19.30 ca. Får læst godnathistorie som vi plejer ALLE dage. Hun bliver trist og ked når vi forlader værelset, men faldt forholdsvis hurtigt til ro i går. Nogle gange kan der gå op til to timer.. 1 time er det mest normale.

Hun sover lige for tiden i vores soveværelse i en "rejseseng", da jeg simpelhen har givet på mht eget værelse efter en nat hvor hun var vågen i 5 timer. Hun er urolig, snakker i søvne, klynker lidt i søvne. I nat kl 00.30 ca vågner jeg ved at hun begynder at SKRIGE, er virkelig ked af det. Klager over at hun skal lave "BUM" (afføring) og jeg skifter hende for kan betyde at bleen sidder dårligt. Hun græder fortsat er ked og vil skiftes igen efter fem minutter. Hun siger av røre sig på maven jeg kan godt høre den siger lyde og det lyder for mig som om hun er sulten.

HUN ER TILLIGEMED PÅ GRÆNSEN TIL AT VÆRE UNDERVÆGTIG FORDI HUN IKKE SPISER, DETTE FØLGES HOS LÆGEN. '

Så jeg tror ærligtalt at hun var sulten. Efter 60 minutters "kamp", kom hun over i vores seng og faldt til ro. Sov to timer og vågnede igen og begyndte at tumle lidt rundt i sengen vi fik hende dog til at sove en time mere. Hun vågnede permanent kl 05.00.

Har I prøvet at blive ved hende mens hun falder i søvn? Jeg ved godt at det er imod alle anbefalinger, men det er min erfaring at når det går rigtig skidt, skal barnet sove før man kan begynde at arbejde med vaner ... Måske kunne hun få en roligere start på natten, hvis I bliver ved hende til hun sover?

Du skriver at hun virker sulten. Er det altid at du har den fornemmelse? Kan hun have ondt i maven?

Anmeld

5. maj 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

overvej hvis du bor i en by med familierådgivning at ringe til dem.

Det er sundhedsplejersker der sidder ved telefonen, de kan evt. komme med gode råd ang. mad og spisning, ofte tilbyder de at I kan komme til dem eller de kommer hjem til jer og snakker.

har selv en småtspisende søn og der kan jeg kun sige at det hjalp da vi droppede "panikken" og bare lod ham spise når han ville den mængde han selv følte for... idag kan vi "presse" ham for at få ham til at spise op om aftenen så han bedre kan sove natten igennem...

Han er 1½ (bliver 2 til sept.)...

Natten plejer at være nogenlunde sådan her:

lagt i seng et sted mellem kl. 20 og 22, sover 2 timers tid, klynker lidt og skal bruge hjælp til enten sut eller dyne, sover nogle timer, klynker og skal skifte ble og have lidt vand, får sut og bliver pakket i dynen igen og sover så frem til et sted mellem kl. 5.30 og 7.30...

Nogle nætter har han flere klynketure med alt fra 15 min til 1 times tid imellem... han virker ikke vågen men kan heller ikke finde ro førend en af os lige har været forbi ham... behøver ikke altid at røre ved ham men blot det at vi lige står ved siden af hans tremmeseng gør åbenbart en forskel...

Håber I snart får brudt cirklen for det er en ond cirkel den med at de bliver for trætte til at spise og for sultne til at sove... gør rigtig ondt at bryde den for man bliver nødt til at vælge hvad man mener er vigtigst først...

her valgte vi søvn først så han blev lagt og fik kun vand at drikke i flasken... det hjalp men det var hårdt de første mange nætter hvor han vågnede fordi han var sulten og vant til vi gav ham mad når han vågnede...

Mærk efter hos jer selv og hos hende hvad der er vigtigst at få styr på først...

Anmeld

6. maj 2013

LBK

Pikku Myy skriver:

Har I prøvet at blive ved hende mens hun falder i søvn? Jeg ved godt at det er imod alle anbefalinger, men det er min erfaring at når det går rigtig skidt, skal barnet sove før man kan begynde at arbejde med vaner ... Måske kunne hun få en roligere start på natten, hvis I bliver ved hende til hun sover?

Du skriver at hun virker sulten. Er det altid at du har den fornemmelse? Kan hun have ondt i maven?

vi er blevet ved hende nogle gange mend hun er faldet i søvn men det er ikke noget vi har gjort fast..

mht sulten var det kun dér for to nætter siden jeg oplevede det og blev bevidst om at det kunne være det, fordi jeg kunne høre hendes mave. Men jeg kan da kun tænke mig til at hun har oplevet sult andre nætter, hun spiser jo ingenting....og slet ikke aftensmad

Anmeld

6. maj 2013

Moma

Har I fået tjekket ører og mandler evt.? Vores søn har for store mandler og skal have dem fjernet om ikke så længe. Han vågner mange gange om natten, fordi han har for snævre luftveje i halsen.

Jeg har ikke tjekket hvor gammelt dit barn er - men har du kontaktet sundhedsplejersken evt. Måske du kan få nogle gode fif den vej fra.

Anmeld

6. maj 2013

raca

LBK skriver:

hov du spurtge til hvordan nætterne så ud.

ja som i nat fx. Hun kommer i seng 19.30 ca. Får læst godnathistorie som vi plejer ALLE dage. Hun bliver trist og ked når vi forlader værelset, men faldt forholdsvis hurtigt til ro i går. Nogle gange kan der gå op til to timer.. 1 time er det mest normale.

Hun sover lige for tiden i vores soveværelse i en "rejseseng", da jeg simpelhen har givet på mht eget værelse efter en nat hvor hun var vågen i 5 timer. Hun er urolig, snakker i søvne, klynker lidt i søvne. I nat kl 00.30 ca vågner jeg ved at hun begynder at SKRIGE, er virkelig ked af det. Klager over at hun skal lave "BUM" (afføring) og jeg skifter hende for kan betyde at bleen sidder dårligt. Hun græder fortsat er ked og vil skiftes igen efter fem minutter. Hun siger av røre sig på maven jeg kan godt høre den siger lyde og det lyder for mig som om hun er sulten.

HUN ER TILLIGEMED PÅ GRÆNSEN TIL AT VÆRE UNDERVÆGTIG FORDI HUN IKKE SPISER, DETTE FØLGES HOS LÆGEN. '

Så jeg tror ærligtalt at hun var sulten. Efter 60 minutters "kamp", kom hun over i vores seng og faldt til ro. Sov to timer og vågnede igen og begyndte at tumle lidt rundt i sengen vi fik hende dog til at sove en time mere. Hun vågnede permanent kl 05.00.

ok hun trives jo ikke når hun er på grænsen til unger vægtig.

jeg ville sadle helt om, 

skaffen en ordenlig seng til hende, og stil den ved siden af jeres/flyt hendes egen seng ind til jer, så hun sover klodst op af jer.  selvfølgelig vågner hun og er vågen i mange timer vis hun har brug for jeres nærhed, hun søger så jeres omsorg ved at få skiftet ble og bede om mad.

sid ved hende til hun sover( jeg tror hun vågner og er bange forde hun var utryg da hun faldt i søvn)

jeg ville forsøge at give hende alt det nærværd i overhovdet kan i løbet af dagen..

jeg ville sørge for hun var en del ude og blev holdt igang, intil ca 1-2 timer før sengetid hvor alle TV og skerme så skulle slukkes. (det ved jeg ikke om i gør i forvejen)

har i mørkelagt soveværelsene?

Anmeld

6. maj 2013

LBK

Moma skriver:

Har I fået tjekket ører og mandler evt.? Vores søn har for store mandler og skal have dem fjernet om ikke så længe. Han vågner mange gange om natten, fordi han har for snævre luftveje i halsen.

Jeg har ikke tjekket hvor gammelt dit barn er - men har du kontaktet sundhedsplejersken evt. Måske du kan få nogle gode fif den vej fra.

Hun er ørebarn, og vi går til jævnlige kontroller efter dræn da det ene øre driller. D. 16 har vi en tid hos dem igen hvor hun også denne skal skal tjekkes for polypper. Hun er tit forkølet og snorker om natten..

sundhedsplejersken har jeg flere gange forsøgt at spørge til råds men der er åbenbart ingen hjælp at hente og det er jeg så skuffet over...

Anmeld

6. maj 2013

LBK

raca skriver:

ok hun trives jo ikke når hun er på grænsen til unger vægtig.

jeg ville sadle helt om, 

skaffen en ordenlig seng til hende, og stil den ved siden af jeres/flyt hendes egen seng ind til jer, så hun sover klodst op af jer.  selvfølgelig vågner hun og er vågen i mange timer vis hun har brug for jeres nærhed, hun søger så jeres omsorg ved at få skiftet ble og bede om mad.

sid ved hende til hun sover( jeg tror hun vågner og er bange forde hun var utryg da hun faldt i søvn)

jeg ville forsøge at give hende alt det nærværd i overhovdet kan i løbet af dagen..

jeg ville sørge for hun var en del ude og blev holdt igang, intil ca 1-2 timer før sengetid hvor alle TV og skerme så skulle slukkes. (det ved jeg ikke om i gør i forvejen)

har i mørkelagt soveværelsene?

Ja soveværelset er mørkelagt og det var hendes eget værelse også for en gang skyld.

Vi kan desværre ikke flytte hendes seng ind til os grundet et lille soveværelse, men hun sover på madrassen fra sin egen seng.

Jeg tror du har ret i at hun kommer på diverse "undskyldninger" for at få opmærksomhed, men nå det så er sagt, ja så tror jeg rent faktisk at hun er sulten og har ondt i maven... For vi knokler med undervægt og mad... så det er to dilemmaer der ramler sammen. Så det er jo at prøve og finde balancen mellem de to. Og det synes jeg godt nok er svært..

om aftenen plejer vi at lege på værelset efter spisetid. Men det kunne da være nu hvor det gode vejr er kommet at vi skulle gå ud og lege i stedet.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.