Hvordan reagerer folk på dit barns (ikke helt alm.) navn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2013

Rødhætte

Rockertand skriver:

Da jeg var barn, var mit navn meget usædvanligt, og jeg er blevet spurgt: Hvad hedder du så rigtigt?
I dag regnes det for "sødt", men jeg kan stadig ikke lidt det, og jeg tænkte meget over vores børns navne.
Jeg kan ikke døje, når folk kalder deres børn meget mærkelige navne og mener klart, at de tænker mere på sig selv end barnet.

Kan ikke være mere enig. Forstår simpelthen ikke hvorfor der er gået sport i at finde de mest specielle navne.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2013

Mum33

Rødhætte skriver:

Kan ikke være mere enig. Forstår simpelthen ikke hvorfor der er gået sport i at finde de mest specielle navne.  

For mig handler det ikke om "at finde et specielt navn", men at finde et navn som ikke 1000 andre hedder. Min første søn hedder Noah - havde kun hørt det ganske få gange, men der er bare eksploderet, og alle steder vi kommer hvor der er børn lyder det Noah, Noah, Noah.  Så denne gang ville jeg gerne have et navn, som ikke var på top 10, men det er ikke for at være særlig. Synes også nogle navne er "for specielle. Min søn hedder forresten Viggo efter et familiemedlem, og synes ikke det er så specielt igen - faktisk tror jeg det passer meget godt til ham 

Anmeld

28. april 2013

Krussedulle

l.b. skriver:

Ha - min søn hedder faktisk Viggo 

jeg elsker det navn!!

Anmeld

28. april 2013

Kidztown

Mine piger hedder June og Gry.

Begge dele har folk haft svært ved.

June fordi ikke kunne forstå hvad hun hed

Gry fordi de synes det er et grimt  navn.

Og hvad så det er de navne vi har valgt da vi synes godt om dem.

Anmeld

28. april 2013

grinny

Åh jeg vil så gerne have en Peder Emil  Men får aldrig manden med på det og folk vil nok også synes det er for underligt 

Anmeld

28. april 2013

Mum33

Krussedulle skriver:

jeg elsker det navn!!

Tak 

Anmeld

28. april 2013

Fenja09

l.b. skriver:

Ja som sagt ? Min første søn har et helt normalt navn, men denne gang har vi valgt et mere gammeldags navn. Mange synes det er flot, mens andre spørger om det er en joke. Bliver gang på gang i tvivl om hans navn, da jeg jo ikke ønsker han skal mobbes, eller føle sig anderledes. Hvordan tackler I det? 

Jeg synes man skal lade være med at blive påvirket af hvad andre mener om barnets navn - der er vil altid være delte meninger, men den eneste mening der egentlig er vigtig er jeres - som forældre. Efter min mening kan folk kalde deres børn det navn de har lyst til, så længe det er valgt af et godt hjerte.

Vores datter hedder Alberte, et meget almindeligt navn, dog stadig et af ældre dato og det kan godt være at nogen mennesker ikke bryder sig om det, men jeg kunne altså ikke være mere ligeglad - jeg/vi elsker det navn og hun kan ikke hedde andet.

Synes det er fedt at de gamle navne kommer frem igen og det er også en helt naturlig del af navne-moden. Alle navne kommer frem igen, så dem der ikke er så populære lige nu er det måske om 20-30-40 år.

Vælg med hjertet, så kan det ikke gå helt galt!

/Fenja

Anmeld

28. april 2013

MortilElias2010

l.b. skriver:

For mig handler det ikke om "at finde et specielt navn", men at finde et navn som ikke 1000 andre hedder. Min første søn hedder Noah - havde kun hørt det ganske få gange, men der er bare eksploderet, og alle steder vi kommer hvor der er børn lyder det Noah, Noah, Noah.  Så denne gang ville jeg gerne have et navn, som ikke var på top 10, men det er ikke for at være særlig. Synes også nogle navne er "for specielle. Min søn hedder forresten Viggo efter et familiemedlem, og synes ikke det er så specielt igen - faktisk tror jeg det passer meget godt til ham 

Holder også meget af navnet Viggo - det hed min morfar  En finurlig lille størrelse 

Anmeld

28. april 2013

Maja88

Rødhætte skriver:

For mig handlede det ikke om at finde  et specielt navn..men et vi kunne lide og hun lignede.

Vi vidste ikke det var en pige så havde 4 drengenavne klar og 4 pigenavne klar..

Så vores pigeliste hed aprilla..karoline...isabella og sophie.. så ingen jagt efter specielle navne

Anmeld

29. april 2013

Annette A

Vi har også haft vores vanskeligheder med vores børns navne, men for os handler det om at de har deres navn for sig selv og ydermere er det navne vi har valgt med omhu og fordi vi godt kan lide dem. Så er vi mindre interesserede i andres godkendelse af dem.

Min svigermor synes også dårligt om vores første søns navn. Hun var meget direkte og sagde hun synes det var et grimt navn, men derefter har hun accepteret det og selvom jeg godt ved hun ønsker sig mere almindelige navne, har hendes kommentar de de to næstes navne bare været. "Ja de kommer da til at have de navne for sig selv."

Man skal jo være glad for sine børns navne og hvad der er duer for nogen bryder andre sig ikke om. Jeg kunne aldrig drømme om at vælge et hitlistenavn, men det er jo op til folk selv hvad man vil kalde sit barn og ingen har ret til at sige de synes navnet er grimt ligesom man ikke kalder folk grimme. Det er jo tilladt at tænke som man vil. Man bør da ikke sige alt højt og respektere andres valg uanset hvad man selv måtte mene.

Faktisk synes jeg selv det er lidt sjovt når folk spørger til børnenes navne og forventer noget genkendeligt at se deres reaktion, for den er jo så umiddelbar når navnet ikke er så velkendt og de skal høre det er par gange. De kan som regel ikke sjule deres følelser for navnet om det er godt eller skidt.

Så signaler du holder meget af dit barns navn for det er jo det vigtigste og så er det også den følelse du sender videre til dit barn og det vigtigste er jo at barnet mærker det har fået sit navn med kærlige intentioner bag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.