Hvordan reagerer folk på dit barns (ikke helt alm.) navn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.457 visninger
45 svar
27 synes godt om
28. april 2013

Mum33

Ja som sagt ? Min første søn har et helt normalt navn, men denne gang har vi valgt et mere gammeldags navn. Mange synes det er flot, mens andre spørger om det er en joke. Bliver gang på gang i tvivl om hans navn, da jeg jo ikke ønsker han skal mobbes, eller føle sig anderledes. Hvordan tackler I det? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2013

Christina :-)

Altså min søn hedder elias og det over hovedet ikk nomalt i hvors familie sådan et navn de er til camilla christina Christian osv:-) så da jeg ventede ham og ssge han skulle hedde elias ja der fik jeg besked på hvor grimt osv det var og hvad helvedw det vsr for et navn og gi min søn

Anmeld

28. april 2013

Rockertand

l.b. skriver:

Ja som sagt ? Min første søn har et helt normalt navn, men denne gang har vi valgt et mere gammeldags navn. Mange synes det er flot, mens andre spørger om det er en joke. Bliver gang på gang i tvivl om hans navn, da jeg jo ikke ønsker han skal mobbes, eller føle sig anderledes. Hvordan tackler I det? 

Da jeg var barn, var mit navn meget usædvanligt, og jeg er blevet spurgt: Hvad hedder du så rigtigt?
I dag regnes det for "sødt", men jeg kan stadig ikke lidt det, og jeg tænkte meget over vores børns navne.
Jeg kan ikke døje, når folk kalder deres børn meget mærkelige navne og mener klart, at de tænker mere på sig selv end barnet.

Anmeld

28. april 2013

Mum33

Rockertand skriver:

Da jeg var barn, var mit navn meget usædvanligt, og jeg er blevet spurgt: Hvad hedder du så rigtigt?
I dag regnes det for "sødt", men jeg kan stadig ikke lidt det, og jeg tænkte meget over vores børns navne.
Jeg kan ikke døje, når folk kalder deres børn meget mærkelige navne og mener klart, at de tænker mere på sig selv end barnet.

Han hedder et helt almindeligt navn - det er bare et af de ældre navne der er ved at komme tilbage nu. 

Jeg ville gerne høre fra andre hvordan de taklede det - ikke nødvendigvis høre om andres holdning til det, eller beskyldes for at " tænke mere på mig selv end mit barn". 

Men tak for dit svar alligevel. 

Anmeld

28. april 2013

Mum33

Møllerpigen:-) skriver:

Altså min søn hedder elias og det over hovedet ikk nomalt i hvors familie sådan et navn de er til camilla christina Christian osv:-) så da jeg ventede ham og ssge han skulle hedde elias ja der fik jeg besked på hvor grimt osv det var og hvad helvedw det vsr for et navn og gi min søn

Navnet er hverken grimt eller ukendt, blot lidt gammeldags. Har ikke en omgangskreds eller familie der kunne finde på at sige det var grimt eller "hvad helvede ...", men de skal lige sige det et par gange før de vænner sig til det kan man se. 

Anmeld

28. april 2013

Lunae

Min datter hedder Camille og da vi fortalte at hun skulle hedde det, synes folk at det var virkelig mærkeligt og at hun klart ville blive mobbet! Vi synes det er et sødt navn og jeg er sikker på, at det kun er voksne som ser sådan på navne - børn accepterer hvad de hedder og så er man ellers videre!

Jeg selv hedder Luna og da jeg var barn var dette også meget sjældent! Min kæreste og jeg har været sammen i 9 år og for et par år siden vågede svigerfar pelsen og spurgte hvad jeg rigtig hed! Hmm, jeg hedder rigtigt Luna

Anmeld

28. april 2013

Englehår

Profilbillede for Englehår
Vi oplevede lidt det samme med Astrid.
Der var meget delte meninger - noget synes det var det smukkeste navn, mens andre lige skulle vænne sig til det.
Vi gjorde ikke noget særligt. Efter ret kort tid havde alle vænnet sig til det - og så kunne hun jo ikke hedde andet

Vi tænkte også ind i mellem om det var noget hun ville blive mobbet med. Men så tænker jeg også at barnet og dennes kammerater jo "vokser op" med navnet - så for dem er det jo et helt almindeligt navn

Gav det mening?

Anmeld

28. april 2013

Masig

l.b. skriver:

Vores dremg hedder Fabian, og først synes familien det var lidt underligt og lidt for eventyragtigt på en måde, men de har vænnet sig til det nu og andre har sagt "nej hvor er det flot, det ser man ikke så tit"... Jeg var ligeglad med hvad familien sagde dengang, det var det han skulle hedde, og sådan var det, og de har jo heller ikke noget imod det som sådan, synes bare det var lidt mærkeligt....

Anmeld

28. april 2013

Ciss

Vores datter har et gammelt og i dag usædvanlig navn. Enkelte ældre mennesker (som f eks mine forældrer og deres venner) har reageret lidt a la bedt om at få navnet gentaget, en enkelt var uforskammet og sa "Stakkels barn. Hvorfor i al verden hedder hun det?". Men alle på vores egen alder giver kun positive tilbagemeldinger, og børnene tager jo i stor grad verden, som den kommer. I børnehaven ser det ikke ud til at der er den store forskel på at hedde Hildegard eller Hanne. Nu skal hun til at begynde i skolen, og hvis voksne spørger, hvad hun hedder, svarer hun højt og tydeligt. Så vidt jeg ser, er der nul problemer med navnet. Hvis hun en dag skulle blive mobbet er det ikke pga navnet. Alle navn kan mobbes med, om nogen ønsker at gøre det.

Når man vælger et navn som ikke er almindeligt lige nu, vil der altid være en del, som ikke deler ens smag. Især for den ældre generation kan det virke uforståeligt, men man vælger jo navn for fremtiden ikke for at det skal passe ind i tiden for 50 år siden. Hvis I synes, at navnet er det rette, så er det det.

Anmeld

28. april 2013

Victoria2013

Jeg har en nevø som kom til at hedde Halfdan... hans forældre var længe om at finde navnet og det ville enten blive Halfdan eller Harald - kan godt huske vi i starten syntes det var nogle mærkelige navne, men det er jo deres valg og det endte så med at de valgte  Halfdan. Man skulle da lige vænne sig til det...

I dag, et par år senere, så er det ikke mærkeligt mere, for det passer jo til drengen og man kan ikke forestille sig han skulle hedde andet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.